fadi Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Min datter på 16 år har i år blitt allergisk mot bjørkepollen. Det er selvfølgelig fryktelig plagsomt og et helt nytt problem i vår familie. Jeg har derfor søkt opp masse informasjon om dette. Bl.a.har jeg funnet artikler om allergivaksinering og tenker at dette må da være en veldig god løsning. Bl.a. en lege på Haukeland sykehus viser til svært gode resultater av slik vaksinering. Umiddelbart lurer jeg da på hvorfor ikke alle velger dette fremfor å være avhengig av medisin i årevis; kanskje til og med hele livet. Ser også at ingen av legene anbefaler vaksinering på dette forumet. Derfor antar jeg at det er delte meninger om denne metoden. Har noen erfaringer med allergivaksinering - gode eller dårlige? Hva er ev. ulempene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146390-allergivaksinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
xomega Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det og vaksinere er en lang prosess. Rent praktisker det ikke en tradisjonel vaksine,men hypersensibilisering. Dvs at en gir det stoffet man er allergisk mot i sprøyteform over en lang oeriode. Oppvaksineringen tar ca10 uker. De første ukene er det sprøyter en gang i uken for så hver 14 dag en periode for så å trappe ned til vedlikeholdsdoser. Målet er å "brenne ut" allergien. Jeg har god erfaring med dette, men det funker ikke på alle. Hver gang du er for å ta sørøyter, tar det også ganske lang tid, da etter hver sprøyte er det en liten risiko for å få en anafylaktisk reaksjon. Derfor må du sitte minst en halv time etter siste sprøyte. Du sjekkes også før du får gå hjem med en lungefunksjonsprøve for å se at det ikke er noe anafylaksi "på vei". Så som oppsummering. Det er tidkrevende, men ingen total garanti for at det virker. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146390-allergivaksinering/#findComment-927259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nestenlege Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Hei, allergivaksinering er en meget omfattende behandling som har vist gode resultater, men disse gode resultatene er avhengig av at man velger ut riktige pasienter til behandlingen. Pasientene som får tilbud om slik behandling er de som har brukt mye medisiner og allikevel ikke får kontroll over symptomene, og ikke "vanlige" allergikere som tar en pille og har det fint. Disse er gjerne veldig plaget og har ekstra plagsomme symptomer, bla astma. Da kan man vurdere slik behandling. Behandlingen kalles også HYPOsensibilisering (ikke hyper) hvor man tilfører stadig økende doser av et allergen (det pasienten reagerer på) helt til man kommer opp i en høy dose som man fortsetter med hver 4-6 uke i tre år. Behandlingen er meget tidkrevende og krever stor egeninnsats både fra pasient og behandlende lege. Du spør hvorfor denne ikke brukes til alle? - viktig å plukke ut de pasientene som trenger det - pasienten må ha prøvd det meste annet av medisiner uten symptomlindring - ikke alle er motiverte for injeksjoner hver måned i flere år - ikke alle steder tilbyr slik behandling. Men: dersom man gjennomgår en slik behandling vil man etter all sannsynlighet få gode resultater. Man blir nok aldri helt kvitt allergien, men får en meget drastisk reduksjon av symptomer samt redusert medisinbruk. Metoden egner seg best til pasienter som reagerer mot få allergener (eks bare bjørk, eller bare gress) og har vist best resultater for pollen. Dyr er vanskeligere å "vaksinere" mot, med unntak av bi/veps. Du må få henvisning til utredning for slik behandling til datteren din av fastlegen. Jeg vil nok tro at han ikke vil henvise hvis hun nylig har fått allergi- dersom hun ikke har astmasymptomer i tillegg- og et godt råd til slutt: sørg for at datteren din også får behandling utover kun tabletter, det er mye nesesprayer og øyedråper som er effektive dersom hun fortsatt har plager. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146390-allergivaksinering/#findComment-928453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fadi Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Hei, allergivaksinering er en meget omfattende behandling som har vist gode resultater, men disse gode resultatene er avhengig av at man velger ut riktige pasienter til behandlingen. Pasientene som får tilbud om slik behandling er de som har brukt mye medisiner og allikevel ikke får kontroll over symptomene, og ikke "vanlige" allergikere som tar en pille og har det fint. Disse er gjerne veldig plaget og har ekstra plagsomme symptomer, bla astma. Da kan man vurdere slik behandling. Behandlingen kalles også HYPOsensibilisering (ikke hyper) hvor man tilfører stadig økende doser av et allergen (det pasienten reagerer på) helt til man kommer opp i en høy dose som man fortsetter med hver 4-6 uke i tre år. Behandlingen er meget tidkrevende og krever stor egeninnsats både fra pasient og behandlende lege. Du spør hvorfor denne ikke brukes til alle? - viktig å plukke ut de pasientene som trenger det - pasienten må ha prøvd det meste annet av medisiner uten symptomlindring - ikke alle er motiverte for injeksjoner hver måned i flere år - ikke alle steder tilbyr slik behandling. Men: dersom man gjennomgår en slik behandling vil man etter all sannsynlighet få gode resultater. Man blir nok aldri helt kvitt allergien, men får en meget drastisk reduksjon av symptomer samt redusert medisinbruk. Metoden egner seg best til pasienter som reagerer mot få allergener (eks bare bjørk, eller bare gress) og har vist best resultater for pollen. Dyr er vanskeligere å "vaksinere" mot, med unntak av bi/veps. Du må få henvisning til utredning for slik behandling til datteren din av fastlegen. Jeg vil nok tro at han ikke vil henvise hvis hun nylig har fått allergi- dersom hun ikke har astmasymptomer i tillegg- og et godt råd til slutt: sørg for at datteren din også får behandling utover kun tabletter, det er mye nesesprayer og øyedråper som er effektive dersom hun fortsatt har plager. Med vennlig hilsen Takk for svar - det var nyttig og klargjørende! Jeg har også lest at slik vaksinering kan bidra til å forebygge utvikling av nye allergityper; det er vel også et godt argument for å "lide" seg gjennom alle behandlingene. Slik min datter ser det, er 3 - 5 år med jevnlige sprøyter bedre enn et helt liv med medisiner, øyedråper, osv. Vi følger ditt råd og tar dette opp med fastlegen. Nok en gang takk for svaret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146390-allergivaksinering/#findComment-928665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.