Gjest tod Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Når man krummer ryggen kommer lett forhøyninger i ryggsøyla til syne. Kan dette beskrives mer presist/anatomisk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest språkforvirra...... Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 taggene.... xx-taggene vises? ..blir mer fremtredende De stikker iallfall ikke ut.. (Da ville det blødd noe j#vli) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ryggvirvlene..? :-) Eller latin; Columna. Henholdsvis columna thoracalis - "brystvirvlene", Columna lumbalis - lenger ned... :-) Columna lumbosacralis - korsryggen og halebeinet. *Nesten helt sikker* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja, det kan det nok, ja. Ved fleksjon (bøye fremover) kommer spinosene (ryggtaggene) til syne i thoracalcolumna (mellom nakke og korsrygg). Det er som regel lettest å se spinosene i thoracalen, men en kan palpere (kjenne med fingrene) de øvrige også. Noe mer? Hva trenger du dette til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tod Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja, det kan det nok, ja. Ved fleksjon (bøye fremover) kommer spinosene (ryggtaggene) til syne i thoracalcolumna (mellom nakke og korsrygg). Det er som regel lettest å se spinosene i thoracalen, men en kan palpere (kjenne med fingrene) de øvrige også. Noe mer? Hva trenger du dette til? Takk. Ser mor i juni bruker begerept rygghvirvlene, mens du bruker ryggtaggene. Er det likeverdige begreper? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Takk. Ser mor i juni bruker begerept rygghvirvlene, mens du bruker ryggtaggene. Er det likeverdige begreper? En ryggvirvel består liksom av en elliptisk del med to horn/tagger som stikker ut. Det er disse du ser på ryggen, ikke den runde delen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tod Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 En ryggvirvel består liksom av en elliptisk del med to horn/tagger som stikker ut. Det er disse du ser på ryggen, ikke den runde delen. Med andre ord er det ryggtaggene, som er festa til rygghvirvlene, som _vises_? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Med andre ord er det ryggtaggene, som er festa til rygghvirvlene, som _vises_? Jeg må rette på meg selv; Den enkelte ryggvirvelen har tre utspring fra den runde delen (som inneholder nerver og blodårer) og det er den i midten - ryggtaggen - som stikker ut når man bøyer seg frem. Der. :-) Cecily var mest korrekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg må rette på meg selv; Den enkelte ryggvirvelen har tre utspring fra den runde delen (som inneholder nerver og blodårer) og det er den i midten - ryggtaggen - som stikker ut når man bøyer seg frem. Der. :-) Cecily var mest korrekt. Jepp. Og det skulle egentlig bare mangle....... c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jepp. Og det skulle egentlig bare mangle....... c",) Sikkert, har fått med meg at du er fysioterapeut. :-) Men har da en medisinsk utdannelse jeg og, har bare ikke anvendt kunnskapen praktisk på en stund. Så det sitter laangt inne noen ganger ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Takk. Ser mor i juni bruker begerept rygghvirvlene, mens du bruker ryggtaggene. Er det likeverdige begreper? En rygghvirvel er hele benet. Columna består av 7 cervical-, 12 thorachal- og 5 lumbalhvirvler, pluss sacraldelen, som er flere hvirvler grodd i sammen til et eneste ben pluss fire bittesmå hvirvler som danner halebenet. En hvirvel består av corpus (latin for kropp), dvs den store "klumpen", samt en bue med to sidetagger og en ryggtagg av varierende størrelse. Over og under sidetaggene er det leddflater til ovenforliggende og underliggende hvirvel. I midten er det et hulrom (foramen vertebrae) der ryggmargen er godt beskyttet. I de små hulrommene over og under fasettleddene (leddflateleddene) går det ut perifere nervetråder ut til hele kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Sikkert, har fått med meg at du er fysioterapeut. :-) Men har da en medisinsk utdannelse jeg og, har bare ikke anvendt kunnskapen praktisk på en stund. Så det sitter laangt inne noen ganger ;-) Å? Hvordan visste du det? Og hva er du? Tar tilbake alle fornærmelser om rygghvirvler. c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Å? Hvordan visste du det? Og hva er du? Tar tilbake alle fornærmelser om rygghvirvler. c",) Visste det fordi du har sagt det en gang her inne. :-) Jeg har faktisk to medisinske titler. Den ene er så sjelden at jeg ikke vil si for mye i tilfelle noen kjenner meg igjen... Og kombinasjonen av de to er det nok ikke mange som har.. kanskje bare jeg. Tuller ikke. Nå ble du nysgjerrig, tenker jeg. Men håper du forstår hvorfor jeg ikke vil røpe titlene ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Visste det fordi du har sagt det en gang her inne. :-) Jeg har faktisk to medisinske titler. Den ene er så sjelden at jeg ikke vil si for mye i tilfelle noen kjenner meg igjen... Og kombinasjonen av de to er det nok ikke mange som har.. kanskje bare jeg. Tuller ikke. Nå ble du nysgjerrig, tenker jeg. Men håper du forstår hvorfor jeg ikke vil røpe titlene ;o) Helt i orden! Men hvordan jobber du da? Med hendene (som en fysio), med apparater (som radio), forskning, lab, pleie osv. Innen psykiatri, PU, funksjonsfriske......? Såpass nysgjerrig ble jeg. c",) Men når sa jeg det, mon tro. Jeg trodde jeg hadde holdt yrke, alder og bosted sånn cirka hemmelig, for å ikke avsløre meg selv. Alderen min, vet du den da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Helt i orden! Men hvordan jobber du da? Med hendene (som en fysio), med apparater (som radio), forskning, lab, pleie osv. Innen psykiatri, PU, funksjonsfriske......? Såpass nysgjerrig ble jeg. c",) Men når sa jeg det, mon tro. Jeg trodde jeg hadde holdt yrke, alder og bosted sånn cirka hemmelig, for å ikke avsløre meg selv. Alderen min, vet du den da? Jobber i klinikk, både direkte med pasientbehandlig og administrativt, kan man si. Innebærer også lab og en del apparater.. Hmm.. Husker ikke hvilken tråd du røpet yrket ditt, dessverre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jobber i klinikk, både direkte med pasientbehandlig og administrativt, kan man si. Innebærer også lab og en del apparater.. Hmm.. Husker ikke hvilken tråd du røpet yrket ditt, dessverre :-) Tøft! Aha, nå tror jeg kanskje jeg vet hvor jeg avslørte meg, på foreldre-småbarn eller nå nylig når laguna hadde vond nakke. Pytt,pytt. Gjør ikke noe, egentlig. Hjort er hjort, og elg er faktisk elg..... c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Tøft! Aha, nå tror jeg kanskje jeg vet hvor jeg avslørte meg, på foreldre-småbarn eller nå nylig når laguna hadde vond nakke. Pytt,pytt. Gjør ikke noe, egentlig. Hjort er hjort, og elg er faktisk elg..... c",) Og jeg har vært hos en kollega av deg i dag og fått knadd lædsen.. som han kaller den! :-) En sene eller noe annet rart under armen som kan være fryktelig øm? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Og jeg har vært hos en kollega av deg i dag og fått knadd lædsen.. som han kaller den! :-) En sene eller noe annet rart under armen som kan være fryktelig øm? Latissimus dorsi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Latissimus dorsi? Ikke umulig. Vondt var det hvertfall, dere er ikke så snille bestandig!! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ikke umulig. Vondt var det hvertfall, dere er ikke så snille bestandig!! ;o) He, he. Knaing er knaing, ikke fislestryking og klapping. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.