Gå til innhold

Hva er et must for en perfekt grillfest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En god, alternativ potetsalat er som følger:

Kok en viss mengde poteter (dersom du bruker ny-poteter trenger de ikke skrelles).

Når potetene er lunkne/kalde, skjæres de i tynne skiver og blandes med rødløk/vårløk, som også er skjært i tynne skiver. Smak til med en del salt og pepper, gjerne friske urter også om du har. Hell oljen fra et glass med fetaost over til slutt.

Kjempegodt, synes

Jeg lager en kjempegod potetsalat som jeg alltid får masse skryt for. Det er viktig at det er nettopp hjemmelaget majones i denne, kjøpemajones er bare fælt. Men jeg lover deg at det ikke tar lang tid.

8-10 kokte poteter

1 liten rød løk

4-5 hardkokte egg

1 boks maiskorn

1 bunt gressløk

ca ½ beger lettrømme

1 ss balsamicoeddik

2 eggeplommer

1 ts sennepspulver

salt/pepper

ca 2 dl olje (jeg bruker 50/50 blanding av god olivenolje og maisolje)

en skvett sitronsaft

Skjær poteter og egg i biter og hell i en bolle sammen med hakket rødløk, hakket gressløk og mais. Lag hjemmelaget majones ved å vispe sammen eggeplommer, sennep, salt og pepper. Visp inn (bruk elektrisk håndmikser) oljen, først dråpevis så si en tynn stråle. Til slutt smaker du den til med sitronsaft og evt mer salt og pepper. Bland i salaten sammen med rømme og eddik. La gjerne stå i kjøleskap et par timer før servering. Kjempegodt!

Skulle majonesen skille seg kan du først prøve å redde den ved å vispe inn litt sitronsaft. Virker ikke det har du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper den "ødelagte" majones i skjevis, og så fortsetter du som vanlig med resten av oljen.

Ellers synes jeg grønnsaksspyd er kjempegodt tilbehør til all slags grillmat. Paprika, sopp, småløk, squash, cherrytomater, purrebiter osv. Du kan selvsagt også ha reker, små kjøttboller, pølsebiter, fisketerninger eller kjøttbiter på spydene om du vil.

den ALLER Beste potetsalaten lagde min mor i helgen - jeg tar den etter hukommelsen

8 personer:

8 kokte poteter

8 kokte egg

3 paprika i 3 farger

2 gulerøtter raspet

finraspet sellerirot

purre

Majones...

jeg skal skaffe den skikkelige......DET VAR SABLA GODT - for da trenger man ikke mer tilbehød enn god vin og litt kjøtt på grillen :-)

serendipity

den ALLER Beste potetsalaten lagde min mor i helgen - jeg tar den etter hukommelsen

8 personer:

8 kokte poteter

8 kokte egg

3 paprika i 3 farger

2 gulerøtter raspet

finraspet sellerirot

purre

Majones...

jeg skal skaffe den skikkelige......DET VAR SABLA GODT - for da trenger man ikke mer tilbehød enn god vin og litt kjøtt på grillen :-)

Ikke rømme???

Annonse

Gjest Grillguri

I min potetsalat har jeg kokte kalde poteer, lett rømme, majones, finhakket rødløk, finhakket sylteaguk, og purre.

tar den jeg! Hørtes enkel og god ut, men hvor mye rømme og majones? Bare smake til eller? Hva er et must å ha ellers utenom potetsalat? Hva mener dere er en perfekt grillaften med alt av kjøtt, salater osv?

serendipity

tar den jeg! Hørtes enkel og god ut, men hvor mye rømme og majones? Bare smake til eller? Hva er et must å ha ellers utenom potetsalat? Hva mener dere er en perfekt grillaften med alt av kjøtt, salater osv?

eh... jeg tar det sån på feelingen. Men det skal være mye mer rømme enn majones. En ide kan væer å koke så mye poteter du skal ha, avkjøle og dele de opp. Blande inn purre, løk, finkuttet sylteagurk. Så lager du en blandinga av rømme og majones ( ca. 75 % rømme, 25 % majones) og så blander du inn litt og litt i det "tørre". Jeg liker ikke at det er alt for "sausete", dvs. ikke FOR mye rømme og majo.

Annonse

skorpionfisken

Halvt om halvt rømme og majones.

En vanlig salat er også godt til. Da tar man det man liker og blander det sammen. Jeg er veldig glad i rødløk og fetaost i tillegg til grønt, paprika og alt man liker å ha i. Bruker kraften i fetaosten som dressing over salaten.

Nystekte rundstykker er godt til. Eller hvitløksbrød.

Grillmat selvfølgelig. Marinert kjøtt. Fisk er nydelig å grille. Barna foretrekker ofte pølser, men jeg synes ikke pølser er et must når man griller.

serendipity

Så ville jeg hatt en BB saus, husker ikke oppskriften på den jeg lager men du finner sikkert en på nett. En grønn salat med oljedressing over, og en tomat salat m/tomatskiver, rødløk i ringer og en oljedressing over. Så kan man ta litt av hver. Og Tsatziki (MASSE av det).

Av kjøtt ville jeg hatt kylling, rødt rent kjøtt (entrecote eller ytrefilèt egner seg best på grillen) disse kan du marinere, men er jo ganske møre i utg. punktet.

Eller evt. lammekoteletter.

skorpionfisken

Halvt om halvt rømme og majones.

En vanlig salat er også godt til. Da tar man det man liker og blander det sammen. Jeg er veldig glad i rødløk og fetaost i tillegg til grønt, paprika og alt man liker å ha i. Bruker kraften i fetaosten som dressing over salaten.

Nystekte rundstykker er godt til. Eller hvitløksbrød.

Grillmat selvfølgelig. Marinert kjøtt. Fisk er nydelig å grille. Barna foretrekker ofte pølser, men jeg synes ikke pølser er et must når man griller.

Jeg pleier å ha et beger rømme og en pose majones. Det er jo mye mer i et beger rømme enn det er i en pose majones, så jeg forsnakka meg litt der da jeg sa halvt om halvt.....

serendipity

Jeg pleier å ha et beger rømme og en pose majones. Det er jo mye mer i et beger rømme enn det er i en pose majones, så jeg forsnakka meg litt der da jeg sa halvt om halvt.....

Og dessuten er det langt bedre med mest rømme, jeg har ca. 75% rømme og 25% majo.

Så ville jeg hatt en BB saus, husker ikke oppskriften på den jeg lager men du finner sikkert en på nett. En grønn salat med oljedressing over, og en tomat salat m/tomatskiver, rødløk i ringer og en oljedressing over. Så kan man ta litt av hver. Og Tsatziki (MASSE av det).

Av kjøtt ville jeg hatt kylling, rødt rent kjøtt (entrecote eller ytrefilèt egner seg best på grillen) disse kan du marinere, men er jo ganske møre i utg. punktet.

Eller evt. lammekoteletter.

Her er en god grillsaus:

1 dl vann

1 dl tomatpuré

1 ts Dijon-sennep

2 fedd presset hvitløk

½ dl sitronsaft

1 ss brunt sukker

2 ss olivenolje

2 ss worcestershiresaus

½ ts spisskummen

½ ts chilipulver

1 ts pepper

1 ts salt

Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp over svak varme. La sausen småkoke 15 minutter under omrøring.

serendipity

Her er en god grillsaus:

1 dl vann

1 dl tomatpuré

1 ts Dijon-sennep

2 fedd presset hvitløk

½ dl sitronsaft

1 ss brunt sukker

2 ss olivenolje

2 ss worcestershiresaus

½ ts spisskummen

½ ts chilipulver

1 ts pepper

1 ts salt

Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp over svak varme. La sausen småkoke 15 minutter under omrøring.

Det er vel ca. sånn jeg lager, men det var flott å få en med mål. Prøver den neste gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...