Gå til innhold

Medikamentregning er det vanskelig eller?

Gjest også student til høsten

Anbefalte innlegg

Gjest også student til høsten

Hva slags matte er det snakk om her? Og må en ha gode mattekunnskaper for å klare dette i en sykepleierutdanning? Hører bare andre sier at dette er fryktelig, er det virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig grunnleggande matematikk, du må kunne dei fire rekneartane. Du må også kunne hugse kva som er milli- og kva som er mikro osv. (Veldig dumt å gange/dele på ti når det skulle vere tusen osv.)

Eg syntes det var litt vanskeleg, men eg er usikker i matematikk. Stod på første forsøk likevel, merkeleg nok!

Det *treng* ikkje vere så vanskeleg, men det er viktig å halde tunga beint i munnen og hugse ein del grunnleggande ting. Om ein gjer mange oppgåver, så kjem ein inn i det, forstår du.

Og hugs på dét, at er du det minste usikker, så ta utrekninga ein gong til, og ser svaret rart ut, så sjekk med FK. (Same kor mange gongar du har rekna ut at du skal gi 1 gram morfin til den ungen - ikkje gjer det!!!)

Lykke til, det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i juni

Det blir nok på en måte vanskeligere siden man har et press på seg om å ha ALT riktig.

Men jeg forstår godt hvorfor det må være sånn, for pasientene er det livsviktig å ha en sykepleier som kan sette komma på riktig plass. Det er jo stor forskjell på 4 ml og 0,4ml *skummelt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...

Medikamentregning er ikke så vanskelig som folk tror. Jeg fikk bestått på andre forsøk, første forsøk strøk jeg på grunn av ren lesefeil eller misforstått teksten. Det har ingenting med mattekunnskaper å gjøre. Det handler om å forsåt teksten og bruke riktige formler og ikke stresse. De fleste stryker fordi de er dårlig forberedt, stresser for mye på selve prøvedagen, og dobbeltkontrollerer ikke svarene eller utregningene før de skriver det på innføringsarket.

Anonymous poster hash: 50aae...453
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en sykepleier for noen år siden som mistet jobben, fordi en pasient døde fordi hun hadde delt feil (mg/g).

Hvis man ikke har hode til å klare å måle dette helt riktig, så bør man heller velge seg et annet yrke.

Blir man hjelpepleier i stedet, så har man jo veldig mange av de pasientnære oppgavene, men man bare deler ut medisinen, man måler den ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matematikkunnskapene vil jeg si dette ikke er høyere enn ungdomsskolenivå. Det hele handler om å være ekstremt nøyaktig, fordi det kan få katastrofale konsekvenser for en pasient. Jeg klarte det på første forsøk og hang meg altfor mye opp i matematikkunnskapene før jeg begynte med medikamentregning. Viste seg å være ubegrunnet bekymring. Men jeg øvde veldig mye og sørget for at jeg forsto hva jeg gjorde. Viktig å lese nøye før du begynner å regne. Jeg brukte trekanten, dose-mengde-styrke og hadde god nytte av den. Det fins imidlertid flere måter å regne på og viktig at du finner den måten som er mest komfortabel for deg. Lykke til :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok dette i 2003? på sykepleierstudiet og jeg er mann. For meg var dette det klart enkleste av alle fagene der. Anatomi, fysiologi var langt vanskeligere. Det var nesten så lett at begynte å le. Fikk nesten en sånn følese av å være tilbake på grunnskolen. "Er prøven/eksamen virkelig så enkel?"

Men  flertallet strøyk faktisk, og det sier mere om at  de folka på studiet måtte være ræva i matte. For dette er egentlig veldig banal matte. Det store flertallet av de som går på omsorgsstudier har ingen interesse for matte. Ja, jeg kan ikke se noe annen grunn. Jeg var el sånn midt på treeet+ på skolen i matte.

Men, man må ha alt riktig, og er man litt "sløv" av seg, så er det fort gjort å begå en liten feil som gjør at man ikke får alt riktig.(gå gjennom svarene dine for å kontrollere at det er riktig) Og det er det eneste som er vanskelig, nettopp at alt må være riktig. Men selvfølgelig, har man 0 matematisk forståelse og bare gjør en haug med oppgaver å lærer seg hvordan det gjøres på den måten, uten at man har noen forståelse av hva man driver med, så kan det selvfølgelig være utfordrende. Og hvis de da "snur" litt på en oppgave og man ikke har fått "akkurat den type oppgave" før, ja da kan det by på utfordringer.

En på gruppa måtte ha 4 forsøk på å klare det. Du har egentlig bare 3 forsøk, men hun søkte om 4 gangen og fikk det.

Men du finner sikkert sånn eksamensoppgaver på nett, så ser du selv hvordan oppgavene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over skriver "Mannensin" at flertallet av sykepleiestudentene strøk i matte, og at de ikke hadde noen interesse for matte. Kanskje mange som ønsker å bli sykepleiere, ikke er klar over hvor mye realfag det er?

Følgende to linker er ganske tankevekkende for dem som skal bli sykepleiere. Man bør nok tenke seg om både en og to ganger før man starter den utdannelsen. Det er slett ikke nok å bare ville bli omsorgsarbeider og hjelpe mennesker! Jeg holder med dem som mener at opptakskravene til denne utdanningen bør strammes til, bl.a. gode karakterer i realfag.

Kunnskapsnivået er så lavt at det gjøres masse feil hver dag, både med medisiner og annet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Gjor-feil-med-medisiner-hver-eneste-dag-6950976.html#.UitWuHCD5c0

http://www.aftenposten.no/helse/33-sykepleierstudenter-ville-tatt-livet-av-pasienten-7302904.html#.UitWn3CD5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...