Gå til innhold

flere ting jeg undrer på vedrørende bipolaritet


Gjest fjernkontrollen

Anbefalte innlegg

Gjest fjernkontrollen

Er en mann som har bipolar 3 (Manisk psykose utløst av efexor). Hvilken er værst å ha: diagnose bipolar 1, 2, eller 3?

Bruker lithium som har en god virkning på meg. En ting som plager meg er at jeg kan si jeg har lyst å gjøre en ting. F.eks gå på kino og så i neste øyeblikk vil jeg ikke på kino. Er dette et tegn på depresjon eller noe annet?

Løs mage har jeg hatt i noen år p.g.a lithiumen. Kommer bare rennad...på do. Finnes det noe som hjelper mot dette?

Kan en Stesolid 5 mg hver dag over lengre tid gjøre at man får psykose?

Ellers har jeg det fint. Er litt initativløs. Er veldig flat. ingen ting gleder meg eller for å si det på en annen måte. Det meste går greit.

Har sosial fobi og bruker derfor litt stesolid, da jeg ikke tør å prøve ssri i frykt for å få psykose igjen. Er det noen andre medikamenter som er bra på bipolar 3?

Medisiner: Fluanxol 1 mg, 5mg stesolid, lithium, stilnoct, 5 mg nozinan

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Hei! Jeg har også bipolar (mest sannsynlig nr 3 som deg). Jeg kan bli hypoman av de merkligste kombinasjoner og medisiner. Tror jeg leste et sted at mennesker med denne diagnosen i teorien kan bli maniske av nesten alle type medisiner.

Jeg blir f.eks ganske så hyper av valium og div "medisiner" kjøpt på helsekostbutikk, for å nevne noe. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om det. Du gikk jo tross alt på en av de aller verste medisinene når det gjelder å utløse mani hos bipolare. Jeg ble hypoman av efexor jeg også, men ikke psykotisk heldigvis.

Bruker også Litium og er kjempefornøyd, pluss at jeg prøver å unngå ting som jeg vet kan utløse nye episoder. Jeg tror at den diagnosen du (og jeg) har er den minst alvorlige av de tre bipolar-diagnosene. Vi kan jo til en viss grad styre oppturene med hva vi putter i oss. De kommer stort sett ikke helt av seg selv.

Har egentlig ikke noe annet forslag når det gjelder medisiner, siden du er fornøyd med Litium. Jeg prøver å holde meg til færrest mulige medisiner, med den erfaring at det stort sett bare klusser til sykdomsbildet mitt når jeg egentlig er stabil.

Vet ikke om du fikk svar på det du egentlig lurte på, men du er ihvertfall ikke alene om dette..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...