skorpionfisken Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Det er ikke så mange som roter seg inn på tenårings-forumet, så jeg ber om tilgivelse for at dette postes her. Det er liksom litt opp til meg nå. Min tenåring fikk en del penger fra sin far for ikke lenge siden. De står på høyrentekontoen hans (det heter det selv om det ikke lenger er noen høy rente der) som jeg disponerer. Det er altså guttens penger. Han vil bruke dem nå (!) til å kjøpe en laptop. Jeg tenker på framtid og studier og etablering. Men faren sier at hvis han vil bruke pengene sine på PC så er det greit for ham hvis det er greit for meg. Han har allerede en stasjonær pc, den er noen år gammel med liten RAM og windows ME. Det er ikke plass til XP på den. Vi har også en "stor" stasjonær pc i huset, men den bruker vi to voksne og de to små barna, så han slipper ikke så mye til. På den ene siden vil jeg at han skal få rå over de pengene selv som jeg i utgangspunktet ikke hadde noe med før de kom, på den andre side ser jeg at det finnes mer fornuftige (i mine øyne) måter å bruke pengene på.... 0 Siter
Gjest du må bestemme Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Hvor gammel er han? Har han noe han kan selge (annen pc) som kan finansiere kjøpet? Vanskelig situasjon... jeg ville likt at mitt barn sparte pengene til senere, men samtidig kan det jo være han trenger pc'en til skolen (også senere)? Hør med ham om han kan selge pc'en (evt. dele den opp og selge skjerm for seg osv.). Hva med å oppdatere pc'en litt, den han har? Større harddisk, nytt grafikk-kort f.eks. 0 Siter
modesty Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Kan dere ikke avtale at han får bruke halvparten til pc (og evt spare litt ved siden av selv for å få nok penger) og så sette resten på BSU? "Fordelen" (eller ulempen) med BSU er at de pengene kun kan brukes til bolig..og da har du jo kontroll på at noe brukes til noe som (i dine øyne) er fornuftig hvertfall. Det er tross alt guttens penger, og dermed burde han jo selv, litt avhengig av hvor gammel han er, få bestemme hva han skal bruke de på. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Hvor gammel er han? Har han noe han kan selge (annen pc) som kan finansiere kjøpet? Vanskelig situasjon... jeg ville likt at mitt barn sparte pengene til senere, men samtidig kan det jo være han trenger pc'en til skolen (også senere)? Hør med ham om han kan selge pc'en (evt. dele den opp og selge skjerm for seg osv.). Hva med å oppdatere pc'en litt, den han har? Større harddisk, nytt grafikk-kort f.eks. Oppgradering av pc er som regel dyrere enn å kjøpe nytt. 0 Siter
Gjest du må bestemme Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Oppgradering av pc er som regel dyrere enn å kjøpe nytt. Ok, beklager skorpionfisken.. Trodde ikke det var så dyrt om man bestilte over nettet. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Skrevet 13. mai 2004 Hvor gammel er han? Har han noe han kan selge (annen pc) som kan finansiere kjøpet? Vanskelig situasjon... jeg ville likt at mitt barn sparte pengene til senere, men samtidig kan det jo være han trenger pc'en til skolen (også senere)? Hør med ham om han kan selge pc'en (evt. dele den opp og selge skjerm for seg osv.). Hva med å oppdatere pc'en litt, den han har? Større harddisk, nytt grafikk-kort f.eks. Han er 15. Han vil bruke dengamle skjermen (17 toms)/tastaturet (trådløst)/musa (også trådløs) han allerede har når han er hjemme, og da bruke laptopen som harddisk. Laptopen skal selvfølgelig også dras hit og dit til venner på LAN. Så det eneste som da er salgbart er boksen med harddisk/prosessor og lydkort og diverse som er igjen. Og det er jo de delene som ifølge ham er på steinaldernivå :-). 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Skrevet 13. mai 2004 Kan dere ikke avtale at han får bruke halvparten til pc (og evt spare litt ved siden av selv for å få nok penger) og så sette resten på BSU? "Fordelen" (eller ulempen) med BSU er at de pengene kun kan brukes til bolig..og da har du jo kontroll på at noe brukes til noe som (i dine øyne) er fornuftig hvertfall. Det er tross alt guttens penger, og dermed burde han jo selv, litt avhengig av hvor gammel han er, få bestemme hva han skal bruke de på. BSU er en god idè når han starter å tjene penger ut over den skattefrie kvoten. Vil ikke opprette BSU til ham før den tid, siden mye av poenget med kontoen er skattefradraget han får. Men det er en god ide, og jeg har allerede sagt til ham at når han begynner å tjene penger så blir det husleie på ham her(som skal inn på BSU-konto). 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Er han 15 år, så bestemmer han selv over sine penger, så fremt de ikke brukes til noe han kan skade seg på. Vanskelig å gi råd når du ikke skriver hvor mye penger det dreier seg om. Hvis det ikke er mye mer enn hva en laptop koster, ville jeg latt ham kjøpe det. Men ikke uten å ha snakket litt mer fornuft med ham ;-) 0 Siter
shandy Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 "Men faren sier at hvis han vil bruke pengene sine på PC så er det greit for ham hvis det er greit for meg." Hvis sønnen min hadde vært så heldig å få noe som helst penger av faren, så hadde jeg latt han bruke dem til hva han ville. Jeg syntes du skulle la han kjøpe pcen :-) 0 Siter
citoyen Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Se på det som en investering til læring. Er han datainteressert kan han lære mye som kommer til stor nytte når han skal i gang med studier og jobb. Med egen PC kan han eksperimentere med programmer og operativsystem og snu ting på hodet for å finne ut hvordan de virker, på en helt annen måte enn han kan med en familie-PC. En PC er ikke bare et dyrt leketøy. 0 Siter
petter smart Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 En laptop trenger jo ikke koste all verden. Jeg synes faktisk det er en fornuftig investering. Selv om den nok blir mest brukt til spilling, musikk, film og evt internett. Hva mener du han skal bruke pengene til? En kan ikke alltid være så fornuftig, en må kunne hygge seg litt og ikke ta livet altfor alvorlig. Dette blir jo også litt sosialt ifm med LAN parties. Og han vil lære mye om data, noe som er en stor fordel i dagens samfunn. La han kjøpe PC'en, ikke vær så kjip :-) 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Skrevet 13. mai 2004 En laptop trenger jo ikke koste all verden. Jeg synes faktisk det er en fornuftig investering. Selv om den nok blir mest brukt til spilling, musikk, film og evt internett. Hva mener du han skal bruke pengene til? En kan ikke alltid være så fornuftig, en må kunne hygge seg litt og ikke ta livet altfor alvorlig. Dette blir jo også litt sosialt ifm med LAN parties. Og han vil lære mye om data, noe som er en stor fordel i dagens samfunn. La han kjøpe PC'en, ikke vær så kjip :-) Jadda, jadda. Jeg har kapitulert. Det blir en laptop - der flyr over 13000 for han vet akkurat hvilken det skal være.... MYE ram og rom og dvd brenner osv.... Jeg mente litt forsiktig at han kunne gjemme det til han blir student. Men de pengene ville vel bare rukket en måned eller to som student likevel (og til unyttige ting som øl..), og sommerjobber/helgejobber kan han vel skaffe seg til å demme opp for det senere. 0 Siter
petter smart Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Jadda, jadda. Jeg har kapitulert. Det blir en laptop - der flyr over 13000 for han vet akkurat hvilken det skal være.... MYE ram og rom og dvd brenner osv.... Jeg mente litt forsiktig at han kunne gjemme det til han blir student. Men de pengene ville vel bare rukket en måned eller to som student likevel (og til unyttige ting som øl..), og sommerjobber/helgejobber kan han vel skaffe seg til å demme opp for det senere. Jeg skjønner deg godt, men en kan ikke være fornuftig bestandig. Det hadde vært verre om han drakk opp pengene som student. Han er bare ung en gang, og da må han nyte det. Og tenk så takknemlig han blir mot sin kjære mor.... 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Det er vel ikke så ufornuftig å bruke pengene på laptop? Den kan være nyttig i skolesammenheng f.eks. Du har som mor selvsagt et ansvar for å passe på at han ikke bruker pengene på ingenting, men om både han og faren synes dette er en god investering... ...om du har andre meninger vedrørende nyttigheten av en laptop, blir litt "feil" synes jeg... 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Skrevet 13. mai 2004 Det er vel ikke så ufornuftig å bruke pengene på laptop? Den kan være nyttig i skolesammenheng f.eks. Du har som mor selvsagt et ansvar for å passe på at han ikke bruker pengene på ingenting, men om både han og faren synes dette er en god investering... ...om du har andre meninger vedrørende nyttigheten av en laptop, blir litt "feil" synes jeg... Du er sent ute jenta mi. Laptopen er allerede i hus den nå :-) 0 Siter
tiliti Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Laptop er veldig nyttig. Stadig flere vgs, høgskoler og universiteter legger opp alt til at du må ha egen laptop for å studere der. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 13. mai 2004 Skrevet 13. mai 2004 Du er sent ute jenta mi. Laptopen er allerede i hus den nå :-) Ja, da så ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.