Gå til innhold

Tvang i psykiatrien


Olsen2003

Anbefalte innlegg

På LPP sin konferanse i Oslo fremkom det at Norge lå på verdenstoppen i bruk av tvang innen psykiatrien.

Det er trist at det er så lite ressurser innen psykiatrien at man ikke har råd til å behandle de underliggende problemene, men at man må dope ned mennesker med farlige medikamenter.

Jeg mener at psykiatriske pasienter bør konfrontrere politikerne med disse problemene under valgkampen og kreve klare svar fra partiene om hva de skal å gjøre for å få bedret forholdene og redusere bruken av tvangsmedisinering, reimer og fengsler i behandling av psykisk syke.

På denne siden er det mer informasjon om tvang innen norsk psykiatri:

www.svik.org/tvang.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syple

Noen ganger har den syke fint lite innsikt, og ønsker ikke behandling. En skal bli rimelig syk før en kan tvangsbehandle/tvangsinnlegge. Da kan det hende at den syke er så syk at man ikke når fram med annet enn medikamenter. Hva gjør man når en er til stor fare for seg selv/andre?

Men interessant innlegg. Hva gjør de i andre land, som gjør at de bruker mindre tvang der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Dette er vanskelig å få en korrekt sammenligning av, for regler og praksis varierer ganske mye fra land til land.

Men jeg er helt enig; dette bør komme på dagsordenen og politikerne bør stilles til ansvar. Problemet er at psykiske lidelser har lett for å suge alle krefter ut av et menneske. I stedet for at pasientene må ta opp kampen selv kunne kanskje LPP gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Vil bare takke for at dere endelig påpeker den åpenbare likheten mellom "King Harald" og andre rabiate despoter, som bin Laden. En påtrengt øyeåpner! Fytti katta, når jeg ser denne sida deres skjønner jeg at det ikke er mye menneskerettigheter igjen i Norge!

Nettstedet illustrerer ellers fint hvordan paranoia ikke nødvendigvis bare er kjipt og trasig for den som er rammet - det kan også være stor underholding for andre. Stå på!

P.S:

Jeg vet at mange er sprøyte narkomane og at det kan vare hardt, men hva med de sprøytenarkomane - har dere helt glemt denne gruppen? Og hva med de som er sprøyte sprøytenarkomane - hvem taler deres sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Vil bare takke for at dere endelig påpeker den åpenbare likheten mellom "King Harald" og andre rabiate despoter, som bin Laden. En påtrengt øyeåpner! Fytti katta, når jeg ser denne sida deres skjønner jeg at det ikke er mye menneskerettigheter igjen i Norge!

Nettstedet illustrerer ellers fint hvordan paranoia ikke nødvendigvis bare er kjipt og trasig for den som er rammet - det kan også være stor underholding for andre. Stå på!

P.S:

Jeg vet at mange er sprøyte narkomane og at det kan vare hardt, men hva med de sprøytenarkomane - har dere helt glemt denne gruppen? Og hva med de som er sprøyte sprøytenarkomane - hvem taler deres sak?

:o)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...