Gå til innhold

Stemmer det at...?


berbix

Anbefalte innlegg

Stemmer det at SSRI medikamentene KUN virker ved kjemiske depresjoner og IKKE etter mange traumatiske livshendelser som har ført til depresjon? Er så tilfelle kan jeg jo slutte med en gang.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke mange traumatiske livshendelser føre til en kjemisk depresjon, da?

Kan kansje det, mulig jeg har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Kan kansje det, mulig jeg har misforstått.

Så vidt jeg har lært, kan en ubehandlet depresjon grunnet omgivelsene etter hvert bli "kjemisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Så vidt jeg har lært, kan en ubehandlet depresjon grunnet omgivelsene etter hvert bli "kjemisk".

hhv reaktiv og endogen depresjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lært, kan en ubehandlet depresjon grunnet omgivelsene etter hvert bli "kjemisk".

Du har sikkert rett. Nå ble jeg litt letta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

ALLE depresjoner er forårsaket av kjemi, uansett bakgrunn og årsak!

Mener å ha lest at folk med reaktiv depresjon ikke får like mye utav antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret på spørsmålet ditt er: nei, det stemmer ikke.

I én forstand er alle depresjoner kjemiske, selv om forandringene i hjernen som "fører til" depresjonen kan ha kommet "av seg selv" (biologisk), eller er forårsaka av ytre omstendigheter. Hva som er høna og egget blir derfor ikke så interessant.

Når det er sagt, kan man tenke seg at det innafor det vi betegner som depresjoner fins et spekter av ulike undergrupper av depresjoner, og at ulike biokjemiske mekanismer i hjernen er involvert. Per i dag snakker man primært om vanlige vs. atypiske depresjoner, men meg bekjent har man ikke knytta disse opp til ulike forhold i hjernen (f.eks. forskjellige nevrotransmittere).

Tidligere skilte man gjerne mellom endogene (biologisk betinga) depresjoner og reaktive (forårsaka av ytre omstendigheter) - men i dag anses ikke dette skillet som særlig fruktbart, man tror ikke det er så enten-eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil en ha nytte av terapi når en har en depresjon med ytre årsaker. Medisiner kan hjelpe uansett depresjonens "årsak". Kjemien i hjernen kan forandres uten medisiner. På bilder av deprimertes hjerner så kan en se de samme forandringene ved bruk av SSRI som ved samtalebehandling. På et voldskurs lærte jeg at ved å bruke blikk-kontakt ovenfor aggresive mennesker så minsket sannsynligheten for voldsutøvelse fordi øyekontakt "øker serotonin" (?) i hjernen der og da.

Det er foskjellig hva som fungerer for folk, så du kan jo gi medisinene en sjans. Har du mulighet til å få terapi så kan du jo forsøke det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...