Gå til innhold

kan jeg mangle noe?


smili

Anbefalte innlegg

For fem år siden mistet jeg ganske mye vekt. Jeg er 177 cm høy øg veide da ca 42 kilo. Dette førte til at jeg var uten menstruasjon i vel 4 år. Nå er jeg 23 år, veier rundt 55 kilo og har hatt normal menstruasjon de siste 8 mnd. Jeg spiser helt normalt og tar vitaminer og jern i tillegg. Men jeg lurer på om vektreduksjonen og de påfølgende årene kan ha ført til at jeg mangler eller har lite av noen stoff i kroppen. Bør jeg ta tilskudd med noe spesielt? Bør jeg kontakte lege? Det er liksom slikt en kvier seg for... Håper på svar!!!! Smili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ragazza

Hei,

Var det anoreksi eller noe helt annet som gjorde at du gikk ned i vekt? Jeg hadde det i sin tid og gikk ned i 36-37 kilo en kort stund på det verste (er også 177 og nå 25 år), og det leger sa til meg var at jeg trengte tilskudd av jern, kalsium og vitamin B12 fremover. Men siden du spiser normalt nå, vil jeg tro at balansen i kroppen din er eller snart vil bli, normal, hvis du ikke har noen annen sykdom av noe slag.

Men for å være sikker, kan du jo få tatt noen blodprøver og ev. en bensubstansmåling.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære smili! De viktigste årsaker til uteblivende menstruasjon er lav vekt, for lite fett i kosten, mye fysisk aktivitet og evt. i kombinasjon av psykisk stress. Da du nå har fått tilbake din menstruasjon, at den kanskje også er regelmessig tyder dette på at kroppens funksjoner har normalisert seg. Dersom du ikke har noen kroppslige plager tyder det på at alt er i skjønneste orden. Noen kan oppleve i relativt lang tid etter en sulteperiode, brekninger, overspising blodverdier utenfor normalområde,men i de fleste tilfeller ordner kroppen opp i dette selv. Det er selvsagt viktig å tilføre kroppen daglig det den trenger av næringsstoffer for at blodverdiene skal normaliseres. Flott at du har klart å komme dit du er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...