Gå til innhold

Studieslutt- Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juni er både jeg og samboeren min ferdig med studiene. Vi har et barn å forsørge. Jeg har jobba litt ved siden av studiene, og tjente i 2001 ca 110 000 kr, i 2002 ca 50 000 kr og i 2003 ca 85 000 kr. Ekstrajobben jeg hadde sa jeg opp nå nylig for å få tid til å lese til eksamen.

Når vi har vært studenter, hvordan blir det da med penger etter studieslutt? Går det 8 uker til vi kan ha rett på dagpenger? Må vi oppsøke sosialkontoret? Siste stipend/lån fikk vi idag og har massevis av regninger.

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom du sa opp jobben pga studiene vil du vel få dagpenger fra siste eksamen - det får iallefall min venninne. Men ta kontakt med aetat tirsdag og forhør deg. Mulig nemlig at du slipper med 8 uker fra du sa opp jobben (fordi det var pga studier).

Ellers må du ha fått utbetalt lønn på minst kr. 85 292 i fjor (sist kalenderår). Eller du må ha fått utbetalt lønn i de tre siste avsluttede kalenderårene som i gjennomsnitt tilsvarer folketrygdens grunnbeløp. Minstelønnen på kr. 85 292 tilsvarer 1,5 ganger grunnbeløpet. (Pr. 1. mai 2003 utgjorde folketrygdens grunnbeløp kr. 56 861. Grunnbeløpet endres normalt in gang pr. år, vanligvis pr. 1. mai).

Dersom du/han/dere ikke tilfredsstiller kravene til dagpenger må dere oppsøke sosialkontoret så fort det er tomt for penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...