Gå til innhold

- Mamma døde i Sveits. Hun fikk det akkurat som hun ville

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter til Aud Kristin Lyngstad skriver: 

https://www.tv2.no/nyheter/mamma-dode-i-sveits-hun-fikk-det-akkurat-som-hun-ville/19255835/

Gode fordi hun hadde en slik utrolig ro hele tiden, både på vei til Sveits, under oppholdet der, og på klinikken.

Hun gruet seg ikke, angret ikke ett sekund og var aldri i tvil om at dette var riktig for henne. Den roen var så tydelig.

Hun fikk det akkurat som hun ville – og det er veldig godt å kjenne på.

Samtidig er jeg stolt av henne. Stolt fordi hun fikk ønsket sitt oppfylt: å gi et ansikt til debatten om at selvbestemt assistert dødshjelp bør bli tillatt i Norge.

En av tingene hun var veldig opptatt av, var at det er et viktig skille mellom assistert dødshjelp og aktiv dødshjelp.

Hun var for assistert dødshjelp, men ikke aktiv dødshjelp, og hun var frustrert over at de to begrepene ofte blandes sammen.

Ved assistert dødshjelp er det pasienten selv som utfører handlingen, ikke legen. Legen tar ikke liv, men legger til rette for at pasienten kan få en trygg, verdig og garantert død ved egen hjelp.

Anonymkode: 0810e...4f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

❤️

Anonymkode: 14f10...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Kan vi slutte med disse glorifiserte artiklene om aktiv dødshjelp? 

Anonymkode: 6aee4...f80

Skrevet

Hennes valg. Hun kunne gjøre det i Sveits. Hun kunne gjort det selv i Norge. Det ville vært mye enklere.

Ingen grunn til å belaste helsevesenet med dette. Alt maset om aktiv dødshjelp handler bare om få validert valget om å avslutte livet.

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (3 minutter siden):

Hennes valg. Hun kunne gjøre det i Sveits. Hun kunne gjort det selv i Norge. Det ville vært mye enklere.

Ingen grunn til å belaste helsevesenet med dette. Alt maset om aktiv dødshjelp handler bare om få validert valget om å avslutte livet.

Hva med verdigheten til de etterlatte?

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk diagnosen kort tid før, og legen hennes reagerte også på at hun valgte å ta en slik avgjørelse så fort som hun gjorde. Hun kunne fått mange gode år enda, men hun våget ikke vente fordi hun var avhengig av å være samtykkekompetent og kunne skru opp ventilen selv. 

Anonymkode: 06061...0df

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med verdigheten til de etterlatte?

Hvis mine barn, søsken foreldre eller ektefelle som meg om støtte til å ta sitt eget liv så er svaret nei.

Jeg dømmer ikke de som gjør det, men de får ta valget selv. Ikke legge det over på meg eller helsevesenet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kunne ha skjedd i stilhed💭men datteren og mora🙂ville alle skulle vite hva som skjer i Sveits. 

Skrevet

Jeg synes fryktelig syn om datteren😢som mistet mor si😭moren var ikke så syk nå🙂hun viste sin framtid😢pga hennes mor fikk samme sykdom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette handler ikke om aktiv dødshjelp, men assistert dødshjelp. Stor forskjell.

Worrisome_plenty
Skrevet
Grendel skrev (6 minutter siden):

Hvis mine barn, søsken foreldre eller ektefelle som meg om støtte til å ta sitt eget liv så er svaret nei.

Jeg dømmer ikke de som gjør det, men de får ta valget selv. Ikke legge det over på meg eller helsevesenet.

Mener du man kan be legen om midlene da?

Mange mislykkes når de gjør det selv og kan bli skadet.

Skrevet

Det er noen som hetter, vis jeg ikke tar helt feil💭en skal leve dette livet til døden en dag kommer (Naturlig) dette vil si en skal ikke ta sitt liv❤️

Skrevet
Musikk skrev (4 minutter siden):

Det er noen som hetter, vis jeg ikke tar helt feil💭en skal leve dette livet til døden en dag kommer (Naturlig) dette vil si en skal ikke ta sitt liv❤️

Noen må gjerne mene det, men det gjør det ikke til en fasit for andre.

Hvis man skal dø naturlig, dvs ikke gripe inn i naturens gang, så kan vi heller ikke redde mennesker, gi medisiner eller noen form for behandling. For da griper vi også inn i naturens gang. Så det er ikke et særlig bra argument.

Jeg er absolutt for assistert dødshjelp. Jeg synes nesten det grenser til sadisme og nekte noen å få slippe hvis de lever i kontanst smerte og lidelse når ingenting kan gjøres for å lindre eller forbedre situasjonen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke AKTIV dødshjelp. 

Skrevet
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Noen må gjerne mene det, men det gjør det ikke til en fasit for andre.

Hvis man skal dø naturlig, dvs ikke gripe inn i naturens gang, så kan vi heller ikke redde mennesker, gi medisiner eller noen form for behandling. For da griper vi også inn i naturens gang. Så det er ikke et særlig bra argument.

Jeg er absolutt for assistert dødshjelp. Jeg synes nesten det grenser til sadisme og nekte noen å få slippe hvis de lever i kontanst smerte og lidelse når ingenting kan gjøres for å lindre eller forbedre situasjonen.

Dette er ikke mine ord. Jeg menner folk som er alvorlig syke😔må få slippe dette livet vis de selv ønsker❤️

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Hvis du har en sykdom som du med 100 prosent sikkerhet ikke kommer til å overleve, som svært aggressiv ALS, alvorlig Alzheimer, uhelbredelig kreft eller andre alvorlige sykdommer, mener jeg at man bør få muligheten til å velge assistert dødshjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har en sykdom som du med 100 prosent sikkerhet ikke kommer til å overleve, som svært aggressiv ALS, alvorlig Alzheimer, uhelbredelig kreft eller andre alvorlige sykdommer, mener jeg at man bør få muligheten til å velge assistert dødshjelp.

Samtidig kan det skape et press om å avslutte livet. Det bekymrer meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...