Gå til innhold

- Mamma døde i Sveits. Hun fikk det akkurat som hun ville

Anbefalte innlegg

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (8 timer siden):

Mener du man kan be legen om midlene da?

Nei. Jeg er imot at helsevesenet skal ta ansvar for selvmord.

Videoannonse
Annonse
Worrisome_plenty
Skrevet
Grendel skrev (9 minutter siden):

Nei. Jeg er imot at helsevesenet skal ta ansvar for selvmord.

Det skjønner jeg, men jeg skjønner ikke at du fremstiller det som lett å ta selvmord selv. Det er mange mislykkede forsøk.

Det er sikkert for det beste, men ikke for terminalt syke. Helsepersonell ville uansett kunne reservere seg.

AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (8 timer siden):

Jeg er absolutt for assistert dødshjelp. Jeg synes nesten det grenser til sadisme og nekte noen å få slippe hvis de lever i kontanst smerte og lidelse når ingenting kan gjøres for å lindre eller forbedre situasjonen.

Her er jeg helt enig med deg

Vhanja skrev (7 timer siden):

De som lider av uhelbredelig kreft, ALS eller andre sykdommer hvor de bare vil bli verre og verre til de dør en forferdelig langdryg og smertefull død - for dem tror jeg det å avslutte livet selv gir veldig mye mening.

Og vite at de kan avslutte livet når de ønsker gir også en trygghet i et vondt og vanskelig sykdomsforløp. 

Anonymkode: 3697a...e98

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (20 timer siden):

Hennes valg. Hun kunne gjøre det i Sveits. Hun kunne gjort det selv i Norge. Det ville vært mye enklere.

Ingen grunn til å belaste helsevesenet med dette. Alt maset om aktiv dødshjelp handler bare om få validert valget om å avslutte livet.

Du ville heller ønsket å finne noen i familien din hengt, druknet, skutt av hodet etc, enn at de fikk en pille etter eget valg, ikke ditt valg, som de kunne ta så de sovnet inn i trygge og varme omgivelser, kanskje med noen rundt seg? 

Grendel skrev (19 timer siden):

Hvis mine barn, søsken foreldre eller ektefelle som meg om støtte til å ta sitt eget liv så er svaret nei.

Jeg dømmer ikke de som gjør det, men de får ta valget selv. Ikke legge det over på meg eller helsevesenet.

Det er ikke sikkert de ber om støtte til å ta valget. Det er deres valg uforbeholdent. 

ISW skrev (14 timer siden):

Du setter ord på noe jeg lenge har tenkt på, men ikke turt å skrive.

Selvmord er lovlig i Norge. Jeg mener mye av dette handler om å få støtte eller validitet for valget sitt. Det er ikke noe "bedre" at man drar til Sveits og tar livet sitt (foruten hvis valg av metode i Norge er noe som utsetter andre for problemer, f.eks. gjør noen andre til morder eller skader noen).

Det handler om å avslutte livet uten høy puls, smerter og redsel. Trygt, varmt og fint. Med eller uten støtte eller validitet. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den opplevelsen er det mange som har hatt. Og sitte ved en sykeseng hvor den syke trygler om og få lov til og dø. Er grusomt.

Helt, helt jævlig å oppleve. 

Anonymkode: 3c7e6...ae3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du ville heller ønsket å finne noen i familien din hengt, druknet, skutt av hodet etc, enn at de fikk en pille etter eget valg, ikke ditt valg, som de kunne ta så de sovnet inn i trygge og varme omgivelser, kanskje med noen rundt seg? 

Det er ikke sikkert de ber om støtte til å ta valget. Det er deres valg uforbeholdent. 

Det handler om å avslutte livet uten høy puls, smerter og redsel. Trygt, varmt og fint. Med eller uten støtte eller validitet. 

Helt, helt jævlig å oppleve. 

Anonymkode: 3c7e6...ae3

Det er ofte sånn at desto lenger vekk man er fra problematikken desto mer bastante svar har man. Ofte lite gjennomtenkte. 
Det virker som om dette er tilfellet til den du siterer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...