Gå til innhold

Hvilken bunad/drakt har du? Og hvorfor akkurat den?

Gjest hvilken har du?

Anbefalte innlegg

Gjest hvilken har du?

Jeg har lyngsdrakt fordi mamma er derfra! Litt morsomt å ha en som ikke alle andre har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

3

• Grip

2

• mariaflyfly

2

• Beat1365380697

2

Jeg har Rogalandsbunad, fra Husfliden. Med rød vest og i ullstoff.

Har den fordi jeg er fra Rogaland, men grunnen til at jeg har akkurat den og ikke Nordakerbunaden, er fordi jeg aldri fikk noe valg.

Hvis jeg hadde valgt idag, hadde jeg valgt Nordaker og ikke ullstoff. Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvilken har du?

Har den fordi jeg er fra Rogaland, men grunnen til at jeg har akkurat den og ikke Nordakerbunaden, er fordi jeg aldri fikk noe valg.

Hvis jeg hadde valgt idag, hadde jeg valgt Nordaker og ikke ullstoff. Men men...

Hvorfor hadde du ingen valg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link:

http://www.husfliden.no/husa/PageMaker.aspx?PageContainerID=5005&LanguageID=1&guid=1

Gå videre til Rogaland fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hadde du ingen valg??

Fordi jeg ikke var klar over at jeg kunne velge, det var til konfirmasjonen. Fikk bare høre at det var bunad (les:denne jeg skrev) eller ingen bunad som skulle sys. Det var aldri ikke noe alternativ.

Var ikke så inne på det heller da jeg var 13.

Men hadde jeg visst at det var flere å velge i, hadde jeg valgt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hvilken har du?

Fordi jeg ikke var klar over at jeg kunne velge, det var til konfirmasjonen. Fikk bare høre at det var bunad (les:denne jeg skrev) eller ingen bunad som skulle sys. Det var aldri ikke noe alternativ.

Var ikke så inne på det heller da jeg var 13.

Men hadde jeg visst at det var flere å velge i, hadde jeg valgt annerledes.

Her har stort sett alle nordlandsbunad eller tromsbunad. Da jeg ble konfirmert, var vi 9 jenter. 8 hadde bunad, og 6 av dem nordlandsbunad. Den 7 hadde også nordlandsbunad, men hun hadde også arvet en etter bestemora, og valgte å bruke den istedet. Det er egentlig ganske rart, for vi bor i Troms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Ingen.. De prøvde å tvinge på meg bunad til konfirmasjonen, men jeg sto i mot presset..

Heldigvis, så slipper jeg å svette og pese i, og oppbevare, et stygt plagg som brukes en gang i året, på en dag jeg ikke engang er engasjert i.

Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor folk ønsker å bruke titusener på bunad. Så mange raffe klær en får for samme sum!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå Nordlandsbunad.

I år stiller jeg imidlertid i Rogalandsbunad både til 17.mai og konfirmasjon. Har rast ned nesten tredve kilo på jævla kort tid, og fikk hverken tid eller råd til å sy om min egen.

Heldigvis ordnet det seg, har ei venninne som sakte har tusla motsatt vei. Hun bruker min bunad og jeg hennes, og begge er fornøyde :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ingen.. De prøvde å tvinge på meg bunad til konfirmasjonen, men jeg sto i mot presset..

Heldigvis, så slipper jeg å svette og pese i, og oppbevare, et stygt plagg som brukes en gang i året, på en dag jeg ikke engang er engasjert i.

Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor folk ønsker å bruke titusener på bunad. Så mange raffe klær en får for samme sum!:-)

Bunaden har man i mange år og den kan brukes til mange anledninger. Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen for 20 år siden (herlighet, nå føler jeg meg gammal!!!), og har garantert tjent inn det bunaden kostet på at jeg slipper å kjøpe nytt antrekk til 17.mai etc. Er glad i bunaden min jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbunad, grønn. Fordi jeg er derifra, og den er finest av alle ;)

Og det ergrer vettet av meg at jeg ikke får brukt den på mandag. Har foreløpig ingen steder å oppbevare den, så den henger hjemme hos foreldrene mine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spørsmålet, år etter år, men, men.

Jeg har vestfoldbunaden - ikke den trege røde, men den ekte gamle modellen. Hvit-kremfarget, og meget fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest til hvilken har du

Her har stort sett alle nordlandsbunad eller tromsbunad. Da jeg ble konfirmert, var vi 9 jenter. 8 hadde bunad, og 6 av dem nordlandsbunad. Den 7 hadde også nordlandsbunad, men hun hadde også arvet en etter bestemora, og valgte å bruke den istedet. Det er egentlig ganske rart, for vi bor i Troms...

Jeg bor i Tromsø og jeg synes Tromsbunaden er GRUSOM. Nordlandsbunaden var ikke et alternativ. Så jeg valgte Tromsøfestdrakt. Svalbardsbunaden er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beat1365380697

Jeg bor i Tromsø og jeg synes Tromsbunaden er GRUSOM. Nordlandsbunaden var ikke et alternativ. Så jeg valgte Tromsøfestdrakt. Svalbardsbunaden er fin.

Hei! Jeg syntes man skal velge bunad fra det stedet man har røttene sine. Min bestemor er fra Bø så jeg har Bø stakk. Den syntes jeg er fin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beat1365380697

Jeg har en beltestakk, ligner litt på denne http://home.online.no/~roboye/blene.jpg men med litt andre farger. Har plukket ut farger til enkeltdelene av bunaden selv, så jeg er sikker på å aldri møte noen som har helt lik som meg, selv om det er veldig mange som har en som ligner.

Den er lik min også.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Har svart Gudbrandsdals festbunad som jeg ser ut som ei kjerring i - ikke aktuelt å bruke den lenger! Har sydd om mora mi sin Telemarksbunad som jeg skal ha på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har en beltestakk, ligner litt på denne http://home.online.no/~roboye/blene.jpg men med litt andre farger. Har plukket ut farger til enkeltdelene av bunaden selv, så jeg er sikker på å aldri møte noen som har helt lik som meg, selv om det er veldig mange som har en som ligner.

Kjempefin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvilken har du?

Synes bunad er fint jeg (med noen unntak). Jeg har en helt enkel. Ikke me dill og dall. Svart og rød, med en brosje. Vikinginspirert.

Man har jo et fest antrekk til enhver anledning da! Slipper å måtte ut å kjøpe noe nytt hver gang! Jeg fikk det som en del av konfirmasjonsgaven, og det er jeg glad for! Men min kostet under 10 000 med sølvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...