Gjest allmenn Jente Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 hei jeg går grunnkurs allmennfag. vi har fått utdelt en tittel av naturfagslæreren vår, som vi skal finne mer utav. tittelen lyder som følge "energioverganger i et skiløp". er det noen som kan gi meg tips om hva jeg bør tenke på og hva jeg bør ha med? hilsen allmenn jente 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Noen ting du bør innom: potensialenergi, bevegelsesenergi (stikkord: opp og ned bakker), kroppstemperatur, matinntak, kaloriforbruk. Så er det litt mer, men disse må du i alle fall ha med. 0 Siter
Gjest allmenn Jente Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Noen ting du bør innom: potensialenergi, bevegelsesenergi (stikkord: opp og ned bakker), kroppstemperatur, matinntak, kaloriforbruk. Så er det litt mer, men disse må du i alle fall ha med. hei. jeg sitter enda med den oppgaven og er ikke helt kommet igang. har du forslag til hva jeg kan gripe fatt i/hvordna komme i gang? bare for å få en start. 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 24. mai 2004 Skrevet 24. mai 2004 hei. jeg sitter enda med den oppgaven og er ikke helt kommet igang. har du forslag til hva jeg kan gripe fatt i/hvordna komme i gang? bare for å få en start. Jeg kjenner ikke din lærers opplegg. Men jeg gjetter at læreren vil at dere med denne oppgaven skal praktisere det dere har lært om energi. Energi = evne til å utføre arbeid. Hvor har du fått denne evnen fra? (mat, kalori-inntak). Hvordan bytter denne energien form? (fra mat, til krefter i musklene, til potensialenergi på toppen av bakkene osv) Hvis du vil ha mer hjelp: vær litt mer konkret på hva du forstår og ikke forstår! Vennlig hilsen 0 Siter
damedame Skrevet 24. mai 2004 Skrevet 24. mai 2004 arbeidslengde (lengde på steg og lengde på armer/bein) 0 Siter
Gjest allmenn Jente Skrevet 24. mai 2004 Skrevet 24. mai 2004 Jeg kjenner ikke din lærers opplegg. Men jeg gjetter at læreren vil at dere med denne oppgaven skal praktisere det dere har lært om energi. Energi = evne til å utføre arbeid. Hvor har du fått denne evnen fra? (mat, kalori-inntak). Hvordan bytter denne energien form? (fra mat, til krefter i musklene, til potensialenergi på toppen av bakkene osv) Hvis du vil ha mer hjelp: vær litt mer konkret på hva du forstår og ikke forstår! Vennlig hilsen hei og takk for hjelpen. hvordan kan jeg regne ut hvor stor kroppstemperaturen hennes er? jeg tenker å regne ut arbeidet når hun går på ski en strekning 50m. og når hun går samme strekningen med en økning på 5%. for å få fram forskjellen på energibruk. jeg vet ikke hvordan jeg skal regne ut eksemplet med stigning 5%. jeg fikk et annet svar inn på dette innlegget ang. aarbeid med stavene og arbeid med skiene. hvordan regner jeg ut det? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 24. mai 2004 Skrevet 24. mai 2004 hei og takk for hjelpen. hvordan kan jeg regne ut hvor stor kroppstemperaturen hennes er? jeg tenker å regne ut arbeidet når hun går på ski en strekning 50m. og når hun går samme strekningen med en økning på 5%. for å få fram forskjellen på energibruk. jeg vet ikke hvordan jeg skal regne ut eksemplet med stigning 5%. jeg fikk et annet svar inn på dette innlegget ang. aarbeid med stavene og arbeid med skiene. hvordan regner jeg ut det? Jeg tror ikke læreren har tenkt at alt dette skal regnes ut nøyaktig, jeg tror han har tenkt det mer kvalitativt. F.eks. det å regne ut hvor mange grader kroppstemperaturen øker når man går x meter i en fart av y km/h, det er en altfor avansert oppgave for deres trinn. Men jeg tror læreren din er ute etter resonnementer av denne typen: Energien i mat går over til: fordøyelse, vedlikehold av kroppstemperaturen, "drift" av alle organer, pluss energi til muskelarbeid. Hvordan energien fra maten fordeler seg mellom disse fire, i prosent, tviler jeg på at dere skal lære å regne ut på deres trinn. Det kommer jo for eksempel an på temperaturen en har rundt seg, påkledning osv. Energien som brukes til muskelarbeid overføres til tre ting: økt fart (økt bevegelsesenergi), økt høyde hvis du går opppoverbakke (økt potensialenergi) og friksjon/oppvarming av snøen. Hvis jeg forteller deg mer nå så har jeg gjort hele oppgava for deg! Men jeg tror som sagt poenget er at du skal se denne kjeden av omforminger av energi: fra mat til muskelstyrke osv. For at du skal forstå det jeg har skrevet ovenfor, og få til denne oppgava, er det en forutsetning at du har skjønt sammenhengen mellom begrep som energi, arbeid, potensialenergi, bevegelsesenergi, varme, temperatur. Har du ikke det, prøv å lese om dem i læreboka igjen med skigåingen i tanke. En detalj; husk at du bare utfører arbeid når du flytter noe MOT en kraft, i ditt tilfelle enten mot en friksjonskraft eller mot tyngdekraften. 0 Siter
Gjest allmenn Jente Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Jeg tror ikke læreren har tenkt at alt dette skal regnes ut nøyaktig, jeg tror han har tenkt det mer kvalitativt. F.eks. det å regne ut hvor mange grader kroppstemperaturen øker når man går x meter i en fart av y km/h, det er en altfor avansert oppgave for deres trinn. Men jeg tror læreren din er ute etter resonnementer av denne typen: Energien i mat går over til: fordøyelse, vedlikehold av kroppstemperaturen, "drift" av alle organer, pluss energi til muskelarbeid. Hvordan energien fra maten fordeler seg mellom disse fire, i prosent, tviler jeg på at dere skal lære å regne ut på deres trinn. Det kommer jo for eksempel an på temperaturen en har rundt seg, påkledning osv. Energien som brukes til muskelarbeid overføres til tre ting: økt fart (økt bevegelsesenergi), økt høyde hvis du går opppoverbakke (økt potensialenergi) og friksjon/oppvarming av snøen. Hvis jeg forteller deg mer nå så har jeg gjort hele oppgava for deg! Men jeg tror som sagt poenget er at du skal se denne kjeden av omforminger av energi: fra mat til muskelstyrke osv. For at du skal forstå det jeg har skrevet ovenfor, og få til denne oppgava, er det en forutsetning at du har skjønt sammenhengen mellom begrep som energi, arbeid, potensialenergi, bevegelsesenergi, varme, temperatur. Har du ikke det, prøv å lese om dem i læreboka igjen med skigåingen i tanke. En detalj; husk at du bare utfører arbeid når du flytter noe MOT en kraft, i ditt tilfelle enten mot en friksjonskraft eller mot tyngdekraften. jeg har jobbet med oppgaven idag og sett bort fra alt som har med regning å gjøre. det jeg trenger er en kjemisk forbindelse for arbeidet som gjøres.. selve forbrenningen. 0 Siter
Gjest allmenn Jente Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 Jeg tror ikke læreren har tenkt at alt dette skal regnes ut nøyaktig, jeg tror han har tenkt det mer kvalitativt. F.eks. det å regne ut hvor mange grader kroppstemperaturen øker når man går x meter i en fart av y km/h, det er en altfor avansert oppgave for deres trinn. Men jeg tror læreren din er ute etter resonnementer av denne typen: Energien i mat går over til: fordøyelse, vedlikehold av kroppstemperaturen, "drift" av alle organer, pluss energi til muskelarbeid. Hvordan energien fra maten fordeler seg mellom disse fire, i prosent, tviler jeg på at dere skal lære å regne ut på deres trinn. Det kommer jo for eksempel an på temperaturen en har rundt seg, påkledning osv. Energien som brukes til muskelarbeid overføres til tre ting: økt fart (økt bevegelsesenergi), økt høyde hvis du går opppoverbakke (økt potensialenergi) og friksjon/oppvarming av snøen. Hvis jeg forteller deg mer nå så har jeg gjort hele oppgava for deg! Men jeg tror som sagt poenget er at du skal se denne kjeden av omforminger av energi: fra mat til muskelstyrke osv. For at du skal forstå det jeg har skrevet ovenfor, og få til denne oppgava, er det en forutsetning at du har skjønt sammenhengen mellom begrep som energi, arbeid, potensialenergi, bevegelsesenergi, varme, temperatur. Har du ikke det, prøv å lese om dem i læreboka igjen med skigåingen i tanke. En detalj; husk at du bare utfører arbeid når du flytter noe MOT en kraft, i ditt tilfelle enten mot en friksjonskraft eller mot tyngdekraften. jeg har funnet ut av det selv. det jeg tenkte på var celleåndingen. men tusen takk for hjelpen du har gitt meg, dette kommer til å bli bra. har tegnet og laget bokser med piler. nesten som et tankekart for å vise oversikt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.