berta Skrevet 1. august 2000 Del Skrevet 1. august 2000 Jeg har en sønn på 9 mnd som har fått konstatert både melk- og eggallergi gjennom blodprøver. Han var veldig plaget av luft- og magesmerter frem til han var 4-5 mnd, noe som sikker skyldtes at jeg drakk melk og spiste melkeprodukter. Han har fortsatt litt luft i magen, men ikke slik at han er plaget. Det jeg lurer på er om jeg bør holde meg unna melkeprodukter mens jeg ammer eller om det er OK nå som han er blitt større (har drukket melk hele tiden). Synes jeg får så lite info på helsestasjonen, måtte selv be om å få prosobee på resept for å ha i grøten de gangene jeg ikke klarte å pumpe nok melk. Når det gjelder soyamelken, så nekter han å drikke denne til brødmat. Jeg vet at det finnes alternative melkesorter, samt pålegg uten melk og egg å få kjøpt i helsekostforretninger. Har man rett til såkalt hjelpestønad for å dekke noe av ekstrakostnadene ved å kjøpe spesialmat? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1469-melkeallergi-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen Skrevet 3. august 2000 Del Skrevet 3. august 2000 Kjære berta Siden plagene til sønnen din har bedret seg betydelig uten at du har sluttet å drikke melk kan du fortsette med melkeprodukter så lenge du ammer. Hvis han fortsatt plages kan du prøve å i alle fall ikke drikke melk, men bruke litt ost og andre melkeprodukter. Egg bør du holde deg borte fra og heller ikke la ham få mat med egg i. Det finnes forskjellige melkeerstatninger og siden du har begynt med soyamelk kan du like godt fortsette med det. Sønnen din må venne seg til smaken, men etterhvert vil han nok drikke melken også. Melkeallergi har en tendens til å gå over relativt raskt, så det er godt mulig at du kan begynne med melkeprodukter igjen til sønnen din i løpet av 1-2 år. Men dette må du snakke med legen om først og få tatt nye undersøkelser. Forutsetningen er selvfølgelig også at han er frisk, d.v.s. ikke får allergireaksjoner, eksem eller liknende. Det finnes en rekke spesialprodukter, pålegg og annet uten egg og melk. Helsestasjonen skal ha brosjyrer som omtaler disse. Hvis du ikke får det på helsestasjonen kan du henvende deg til Statens Råd for Ernæring og Fysisk aktivitet og få tilsendt brosjyrer. Hvis du må fortsette med spesialprodukter til sønnen din pga allergi er du berettiget til grunnstønad. Forutsetningen for å få grunnstønad er at plagene er varige, dvs forventet å vedvare utover 2-3 leveåret. Hjelpestønad gis dersom foreldrene har betydelig mer ekstraarbeide pga sykdom enn det arbeid som er vanlig for friske barn på samme alder. Skjema for å søke om grunn- og/eller hjelpestønad får du på trygdekontoret.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Ragnhild Halvorsen Lege, spes.immunologi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1469-melkeallergi-og-amming/#findComment-5482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.