Gå til innhold

Hjelp, kloke hoder!

Anbefalte innlegg

Gjest Martin_g_
Skrevet

Har blitt spurt om jeg er interessert i å selge en forbruksartikkel av en dansk leverandør. Jeg vet jeg kan selge mye av dette, så det er ikke noe å tenke på.

Men saken er den; Produktet koster i danmark bare halvparten av det som det koster i Norge. Jeg skal formidle dette produktet til Norske forbrukere, og tar en provisjon for dette. Allikvel blir produktet mye billigere enn her.

Men hvordan blir gangen i dette?

Jeg blir forhåndsbetalt av den norske forbrukeren, og sender beskjed og penger til den danske leverandøren, som videre sender pakken til vedkommende som bestilte.

Skal jeg betale moms til danmark? Skal jeg kreve moms av norske forbruker? Skal jeg betale moms til norske stat? Og er det mer en evt moms i bildet her, som feks fotollingsgebyrer? Produktet går under "matvarer" med 12% moms i norge.

Slike spørsmål er det jeg lurer på...

Jeg er altså en norsk fomidler av et dansk produkt. Produktet sendes fra Danmark. Men jeg skal ha en del av kaka for å skaffe norske kunder.

Takker for all hjelp

Skrevet

Antar at det er du som står som kjøper av varen. Du betaler kun varepris uten dansk moms til Danmark. Når du får varen, fortolles den på deg. Du betaler da frakt, fortollingsgebyr og norsk moms.

Er du registrert i Brønnøysundregisteret, skal du fakturere de norske kundene for varen + norsk moms. Så betaler du mottatt moms minus utlagt moms til Fylkesskattesjefen.

Er du ikke registrert i Brønnøysund, skal kundene ikke betale moms til deg, og du får ikke igjen utlagt moms ved mottak av varen.

Gjest Martin_g_
Skrevet

Antar at det er du som står som kjøper av varen. Du betaler kun varepris uten dansk moms til Danmark. Når du får varen, fortolles den på deg. Du betaler da frakt, fortollingsgebyr og norsk moms.

Er du registrert i Brønnøysundregisteret, skal du fakturere de norske kundene for varen + norsk moms. Så betaler du mottatt moms minus utlagt moms til Fylkesskattesjefen.

Er du ikke registrert i Brønnøysund, skal kundene ikke betale moms til deg, og du får ikke igjen utlagt moms ved mottak av varen.

Takk for bra innlegg!

Men, det er ikke jeg som mottar varen. Den kommer rett fra danmark til kunden i Norge, selv om jeg står som betaler hos den danske leverandøren(kunden har forhåndsbetalt meg). Sparer mye fraktkostnader på dette...

Så hvordan blir det med fortolling, moms osv da...?

Skrevet

Takk for bra innlegg!

Men, det er ikke jeg som mottar varen. Den kommer rett fra danmark til kunden i Norge, selv om jeg står som betaler hos den danske leverandøren(kunden har forhåndsbetalt meg). Sparer mye fraktkostnader på dette...

Så hvordan blir det med fortolling, moms osv da...?

Vet ikke. Men det er nok du som må fortolle varen. Varemottakere betaler til en nordmann, og vil nok ikke betale for fortolling i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...