Gjest undrende_far Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jo mer man setter seg inn i faglitteraturen rundt psykopati og tilgrensende personlighetsforstyrrelser, jo mer blir man klar over at det i de tall forskere opererer med finnes store mørketall. Så godt som all forskning som er gjort rundt dette temaet er gjort på innsatte, kriminelle og tvangsinnlagte mennesker. I tillegg er det vesentlige av forskningen gjort på menn. Det avspeiler seg da også i de statistikker som finnes. Imidlertid er det flere både norske og utenlandske forskere som påpeker at denne forskjellen nok er mindre enn det mange tror. Flere forskere gir da også klart utrykk for at kvinnelige og mannlige psykopater opptrer på litt ulike måter og således ender opp med ulike diagnoser. Det ser vi ved familiestudier der menn får diagnosen psykopati, mens kvinner får diagnosen hysteri. To diagnoser som på mange måter ligger nært opp til hverandre og som begge er tabubelagte slik psykiater M. Setsaas beskriver. Sistnevnte ikke minst grunnet likestillingskampen. Det er viktig å være klar over at man ikke trenger full skåre på psykopatiske trekk før det skaper store vansker og negative konsekvenser for andre mennesker. Faktisk kan bare noen få alvorlige trekk ødelegge andre mennesker fullstendig. I mye litteratur går det klart frem at det mange kaller "hverdagspsykopaten" ikke fanges opp av noen statistikk. Psykiatere og forskere beskriver dette i litteraturen, men det er ikke gjort noe forskning på denne typen psykopater. De er utilgjengelige. Vi får vite om dem gjennom de fortellinger ofrene gir. Dette er som oftest nære familiemennesker og kolleger som fremviser klare psykopatiske trekk. Og slik flere forskere klart tilkjennegir at det er grader av psykopati, er det all grunn til å ta dette på alvor slik bla. psykiater Dahl og Hare gjør i sine bøker. Den klassiske psykopat er ikke massemorderen som vi ser i Hollywood-filmer og bøker. Den klassiske psykopat finnes midt i bland oss. Flere forskere legger frem tall som viser at summen av de skader psykopater står for er større enn summen av skadene fra alle andre personlighetsforstyrrelser til sammen. Det er en tankevekker. Samfunnet har alt å tape på å ikke ta dette på alvor. Dessverre er psykopati vært svært tabubelagt ved at det er benyttet som et skjellsord. Stigmatiserende som det er . I de senere år har imidlertid begrepet helt klart kommet inn i psykiatrien igjen som et vel definert begrep. Enkelte forskere, spesielt de som er i relasjon til rettspsykiatri, hevder at psykopati tilhører deres fagområde. Dette stiller jeg med heller undrende til, all den tid det opplagt er store mørketall ute å går. Min erfaring ut i fra alle de jeg kommer i kontakt med er at personer som fremviser klare psykopatiske trekk slett ikke fanges opp av psykiatrien eller fengselsvesenet for den saks skyld. De er det Hare kaller "vellykkede psykopater"! De som ikke begår kriminelle handlinger som blir avslørt. Enkelte forskere kaller dem "subkriminelle psykopater". Dette er da også trolig de farligste da de aldri blir avslørt. Om man lever med slike mennesker er det meget vanskelig å bli trodd selv om man kan dokumentere de trekk som personer fremviser. Så tabubelagt er begrepet at mange innen helsevesenet faktisk nekter å erkjenne klare kjensgjerninger i frykt for å være stigmatiserende. Holdningen blir dessverre at det er bedre å la være å avsløre/stigmatisere en psykopat enn å vise ofrene forståelse for den vanskelige situasjon de er i. Ofte er det barn som ender som ofre uten at det får verken helsepersonell eller andre ansvarlige til å reagere. Dersom den ene forelder har klare psykopatiske trekk er sannsynligheten stor for at vedkommende manipulerer alle som kan gjøre noe for barna. Om den andre normale forelder aldri så mye kan dokumentere galskapen, blir man ikke trodd. Det er både frustrerende og aggresjonsdannende for den normale forelder, som i sin fortvilelse kan agere på en slik måte at vedkommende utad blir sett på som den problemskapende. Dette er klassisk beskrevet i litteraturen uten at det får helsepersonell til å reagere av den grunn. Den totale mangel på kunnskap man ser hos mange fagfolk er skremmende. Faktisk stemples den frustrerte normale som psykopaten i mange tilfeller. Også psykiatere og høyere utdannede forskere begår denne feilen. At man finner psykopater også blant fagfolk gjør ikke situasjonen noe bedre. En ting er sikkert. Vårt samfunn beveger seg mot det som vel kan kalles den narsissistiske tidsalder, der ego dyrkelsen og selvhevdelsen står i fokus. Vi blir mer og mer opptatt av oss selv på bekostning av våre medmennesker. Ungdom dyrker enkeltpersoner og egokultur. Vi liker å lese om andres ulykke. Vi blir sløvet av å se for mye fattigdom og til slutt går det like lite innpå oss som bekymringer for andre går inn på psykopaten. Vi havner i mange tilfeller en form for gruppetenkning. En fagperson sier noe og dermed slutter mennesker å tenke selv. Man tar det som sies for sannhet uten evne til kritisk å etterprøve eller stille spørsmål. Vi bryr oss rett og slett ikke! Vi lar ekspertene fatte beslutninger. Noe som i så alt for mange tilfeller får tragiske konsekvenser ikke minst for mange barn all den tid stadig flere justismord og tragedier avsløres som følge av at nettopp fagfolk gjør feil. Dette er en farlig utvikling som det er viktig at vi alle blir oppmerksomme på. Bare psykopatiske individer tjener på en slik samfunnsutvikling. Og det er vi ikke tjent med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trrrish Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Nei, vet du hva. Om du mener hysteri som i histrionisk personlighetsforstyrrelse, så har det INGENTING med psykopati og gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange muligheter Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Nå igjen. Du satser på nye lesere til å ta del i disse endeløse diskusjonene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tulte Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Definisjon av en hverdagspsykopat: En psyopat som ikke er kriminell og derfor ikke kan avsløres igjennom studier av fenselsansatte og som ikke skaper problemer for seg selv, men for andre og derfor ofte ikke er å møte i psykiatrisk behandling. Løsning: 1) En test av hele landets befolkning ved feks. fylte 23 år. Ved feks. rettsaker om foreldrerett så kan en legge testen til grunn og si at den som er minst psykopat får foreldreretten. Hva foreslår du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carwing Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Nei, vet du hva. Om du mener hysteri som i histrionisk personlighetsforstyrrelse, så har det INGENTING med psykopati og gjøre. Flere av personlighetsforstyrrelsene ligner hverandre. Eks hysteri, dyssosisal og emosjonell ustabil. Og alle vet at det er flere psykopater rundt om kring enn bare de som kommer til behandling. Det er klart at en psykopat kan få ektefellen til å virke psykopatisk. Og alle vet at livet ikke er rettferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trrrish Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Flere av personlighetsforstyrrelsene ligner hverandre. Eks hysteri, dyssosisal og emosjonell ustabil. Og alle vet at det er flere psykopater rundt om kring enn bare de som kommer til behandling. Det er klart at en psykopat kan få ektefellen til å virke psykopatisk. Og alle vet at livet ikke er rettferdig. NHD har selv skrevet her at han aldri har sett en dramatiserende pf (hysteri) med psykopatiske trekk. Jeg kjenner ei jente med histrionisk pf og tre stk med emosjonelt ustabil pf, og de er faen meg ikke psykopater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Definisjon av en hverdagspsykopat: En psyopat som ikke er kriminell og derfor ikke kan avsløres igjennom studier av fenselsansatte og som ikke skaper problemer for seg selv, men for andre og derfor ofte ikke er å møte i psykiatrisk behandling. Løsning: 1) En test av hele landets befolkning ved feks. fylte 23 år. Ved feks. rettsaker om foreldrerett så kan en legge testen til grunn og si at den som er minst psykopat får foreldreretten. Hva foreslår du? Helsinkideklarasjonen sier sitt om forskning på innsatte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukksukksukk Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Oh my god er du tilbake igjen nå. Jeg håpet en stund at du endelig hadde begynt å gå i deg selv. Men enkelte er visst svært utholdende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukksukksukk Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Flere av personlighetsforstyrrelsene ligner hverandre. Eks hysteri, dyssosisal og emosjonell ustabil. Og alle vet at det er flere psykopater rundt om kring enn bare de som kommer til behandling. Det er klart at en psykopat kan få ektefellen til å virke psykopatisk. Og alle vet at livet ikke er rettferdig. Jeg kjenner også flere med personlighetsforstyrrelser, særlig emosjonell ustabil, og de er ikke på noen måter psykopater. De har bare problemer. Derimot har jeg truffet et par tilsynelatende problemfrie mennesker, godt likt av alle, som nok er tusen gang mer psykopat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i dag velger jeg å være anonym Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Oh my god er du tilbake igjen nå. Jeg håpet en stund at du endelig hadde begynt å gå i deg selv. Men enkelte er visst svært utholdende. Ja, jeg sier ikke mer enn at jeg er veldig enig i det som sukksukksukk sier...men det sies jo at psykopater er av den utholdende typen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg kjenner også flere med personlighetsforstyrrelser, særlig emosjonell ustabil, og de er ikke på noen måter psykopater. De har bare problemer. Derimot har jeg truffet et par tilsynelatende problemfrie mennesker, godt likt av alle, som nok er tusen gang mer psykopat. En trenger jo nødvendigvis ikke være psykopat/dyssosial/ antisosial for å havne i fengsel.Mitt inntrykk er at de som virkelig har disse diagnosene er såpass smarte at de ikke havner i fengsel.Ikke havner de i psykiatrien heller nettopp fordi de er såpass intelligente at de glatt sniker seg unna alt som kan minne om diagnostiske intervjuer i psykiatrien. De som faktisk havner bak murene er ofte mennesker med f.eks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, histironisk pf( eller hva det heter), unnvikende pf, narsissistisk pf og mange flere med langt mer "uskyldige" personlighets forstyrrelser.En skal ikke tråkke mange ganger i baret før en plutselig sitter bak lås og slå og rister gitter.... Jeg tror man bør være ytterst forsiktig med å kalle noen for psykopat/antisosial eller dyssosial.Tar en feil, kan en ha såret et menneske for all framtid.Bare tenk på all den negative oppmerksomheten de diagnosene drar med seg..... Jeg har heller en større tro på de psykopatene en finner midt i blandt oss...de som lager kvalme for andre men likevel klarer å snike seg unna ansvaret de måtte ha for å ha kjørt noen på hue i " baret".Jeg har selv vært så uheldig å komme ut for den typen personer.Og det var ingen lystig opplevelse! Med vennlig hilsen en med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende_far Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Nei, vet du hva. Om du mener hysteri som i histrionisk personlighetsforstyrrelse, så har det INGENTING med psykopati og gjøre. Nå finnes det flere fagfolk enn NHD.... Den svenske psykiater Cullberg(2003 s.259) skriver : "Flere forfattere har pekt på at psykopati er en kjønnsbundet diagnose (fire menn på en kvinne i et stort klinisk materiale ). En kan tenke seg at kvinner som egentlig burde blitt diagnostisert som psykopater, i steden for burde fått diagnosen hysterisk eller histronisk". . . . For øvrig ineteresant hvordan flere her reagerer med det som kan oppfattes som primitive forsvarsmekanismer hver gang psykopati diskuteres.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Nå finnes det flere fagfolk enn NHD.... Den svenske psykiater Cullberg(2003 s.259) skriver : "Flere forfattere har pekt på at psykopati er en kjønnsbundet diagnose (fire menn på en kvinne i et stort klinisk materiale ). En kan tenke seg at kvinner som egentlig burde blitt diagnostisert som psykopater, i steden for burde fått diagnosen hysterisk eller histronisk". . . . For øvrig ineteresant hvordan flere her reagerer med det som kan oppfattes som primitive forsvarsmekanismer hver gang psykopati diskuteres.. Du skriver: "For øvrig ineteresant hvordan flere her reagerer med det som kan oppfattes som primitive forsvarsmekanismer hver gang psykopati diskuteres.." Det er vel mer vel "interessant" hvordan du hentyder til at "alle andre" enn deg er psykopater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende_far Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Du skriver: "For øvrig ineteresant hvordan flere her reagerer med det som kan oppfattes som primitive forsvarsmekanismer hver gang psykopati diskuteres.." Det er vel mer vel "interessant" hvordan du hentyder til at "alle andre" enn deg er psykopater. Som jeg sa....primitivt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Som jeg sa....primitivt! Ja, dine hentydninger er nettopp det - "primitive". Vrøvl er kanskje et bedre ord for å beskrive dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.