Gå til innhold

Time hos psykolog i dag


Gjest psykogirly

Anbefalte innlegg

Gjest psykogirly

I dag skal jeg til første time hos psykolog. Hva kan jeg egentlig forvente meg? Hva hvis jeg ikke føler kjemien stemmer - hva gjør jeg da? Skal jeg gi meg etter den første timen, eller gi ham flere sjanser?

Hva hvis han ikke forstår problemet, eller ikke synes jeg har noe problem i det hele tatt?

Er det noen som kan berolige en nervøs snart-pasient?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette går bra. Se på det som en samtale hvor temaet er deg og ditt liv.

Det er ikke noe å grue seg til i det hele tatt.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå til psykolog lønner det seg å se på som et tilbud - kanskje til og emd som en gave til deg selv. Det er en time der du får lov til å være hovedpersonen og snakke om ditt eget liv for å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykogirly

Hvordan gikk det?

Vel. Psykologen var en raring. Han skisserte opplegget han driver med. Psykoterapi med minst 1 års varighet med gjensidig kontrakt på at man møter opp så lenge eller melder fra fravær. Han skulle aldri gi noen svar, men hjelpe meg med refleksjoner.

Time 2 ganger i uka til samme tid og samme dag hver gang.

Så nå sitter jeg her og vet faktisk ikke om jeg har lyst til å fortsette. Jeg vet ikke om han er den jeg kan klare å åpne meg for. Han var skikkelig merkelig. Og jeg vet ikke om det bare blir stress å skulle møte så ofte - ordne barnevakt, endre egne pasientlister osv.

Skal tilbake på tirsdag og bør vel ha kommet til en konklusjon innen da.

Har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Vel. Psykologen var en raring. Han skisserte opplegget han driver med. Psykoterapi med minst 1 års varighet med gjensidig kontrakt på at man møter opp så lenge eller melder fra fravær. Han skulle aldri gi noen svar, men hjelpe meg med refleksjoner.

Time 2 ganger i uka til samme tid og samme dag hver gang.

Så nå sitter jeg her og vet faktisk ikke om jeg har lyst til å fortsette. Jeg vet ikke om han er den jeg kan klare å åpne meg for. Han var skikkelig merkelig. Og jeg vet ikke om det bare blir stress å skulle møte så ofte - ordne barnevakt, endre egne pasientlister osv.

Skal tilbake på tirsdag og bør vel ha kommet til en konklusjon innen da.

Har du noen gode råd?

Prøv en gang til i hvert fall, bare for å se. Å gå i terapi er ikke enkelt og sikkert veldig uvant i begynnelsen.

Men liker du ikke hans opplegg kan du bytte psykolog. Psykologer er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hehehe

Vel. Psykologen var en raring. Han skisserte opplegget han driver med. Psykoterapi med minst 1 års varighet med gjensidig kontrakt på at man møter opp så lenge eller melder fra fravær. Han skulle aldri gi noen svar, men hjelpe meg med refleksjoner.

Time 2 ganger i uka til samme tid og samme dag hver gang.

Så nå sitter jeg her og vet faktisk ikke om jeg har lyst til å fortsette. Jeg vet ikke om han er den jeg kan klare å åpne meg for. Han var skikkelig merkelig. Og jeg vet ikke om det bare blir stress å skulle møte så ofte - ordne barnevakt, endre egne pasientlister osv.

Skal tilbake på tirsdag og bør vel ha kommet til en konklusjon innen da.

Har du noen gode råd?

Du bor ikke i Trondheim, vel? :)

Kontrakt og slikt er meget nyttefult for å forhindre at klienter trekker seg og dermed "sløser" med psykologens tid.

Det at han setter faste rammer nå med en gang, betyr ikke at han nødvendigvis er en iskald teiting ellers.

Tenk hvis du selv var psykolog, og år etter år opplevde at klienter ikke dukket opp, trakk seg, og diverse mønster gjerne knyttet til borderlineproblemer. Faste rammer og regler er best.

Den beste hjelpen du kan få av en psykolog er ikke svar, men hjelp til å finne svarene selv. Hvis ikke blir du avhengig av en psykolog resten av livet, og da er du ikke frisk. Målet bør være å greie seg selv, eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Vel. Psykologen var en raring. Han skisserte opplegget han driver med. Psykoterapi med minst 1 års varighet med gjensidig kontrakt på at man møter opp så lenge eller melder fra fravær. Han skulle aldri gi noen svar, men hjelpe meg med refleksjoner.

Time 2 ganger i uka til samme tid og samme dag hver gang.

Så nå sitter jeg her og vet faktisk ikke om jeg har lyst til å fortsette. Jeg vet ikke om han er den jeg kan klare å åpne meg for. Han var skikkelig merkelig. Og jeg vet ikke om det bare blir stress å skulle møte så ofte - ordne barnevakt, endre egne pasientlister osv.

Skal tilbake på tirsdag og bør vel ha kommet til en konklusjon innen da.

Har du noen gode råd?

Vet du,at han er en skikkelig raring trenger slett ikke bety at han ikke kan bli en god terapeut for deg.Og at han sier han vil hjelpe deg med refleksjoner er et godt utgangspunkt.At han vil du skal investere såpass,betyr kanskje at han er en type som vil investere i deg.Å åpne seg blir en treningssak og uvant uansett i begynnelsen.Terapiprosessen er jo først og fremst din egen,han skal være der for å veilede deg og være ved din side. Hadde vært mer bekymret hvis han virket tafatt og uinteressert.Du kan kanskje spørre om du kan få komme et par ganger før du bestemmer deg for denne kontrakten?Uansett;lykke til.Og tenk grundig over om det ikke er typiske "motstand i terapi" ting du kjenner på,hvis du ikke velger å gå i terapi. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Psykologen var en raring. Han skisserte opplegget han driver med. Psykoterapi med minst 1 års varighet med gjensidig kontrakt på at man møter opp så lenge eller melder fra fravær. Han skulle aldri gi noen svar, men hjelpe meg med refleksjoner.

Time 2 ganger i uka til samme tid og samme dag hver gang.

Så nå sitter jeg her og vet faktisk ikke om jeg har lyst til å fortsette. Jeg vet ikke om han er den jeg kan klare å åpne meg for. Han var skikkelig merkelig. Og jeg vet ikke om det bare blir stress å skulle møte så ofte - ordne barnevakt, endre egne pasientlister osv.

Skal tilbake på tirsdag og bør vel ha kommet til en konklusjon innen da.

Har du noen gode råd?

Noen, ikke bare psykologer, blir bare rarere og rarere med tiden. Andre blir bare bedre og bedre etter som man blir mer kjent. Men skal man finne ut av det, må man investere litt.

Gi det litt tid og en real sjanse. Mer enn to forsøk.

Faste tider ser jeg som et stort pluss. Det gjør det enklere å planlegge. Alt blir mer forutsigbart.

To timer i uken i et helt år virker mye, men jeg kjenner jo ikke grunnen til dette.

Faste rammer og en klar slagplan er alltid et pluss så lenge det også er mulig å gjøre justeringer underveis.

Jo, det koster tid, krefter og penger å gå i terapi. Hvis det ikke er verdt det er det enten fordi behandlingen ikke fungerer, eller at behovet ikke er stort nok.

Du er ikke den første som har steilet etter første time hos psykolog. Garantert ikke den siste heller.

Hvis dette ikke fungerer har du tapt litt tid og penger, og kanskje fått noen ekstra frustrasjoner. Men hvis opplegget er bra for deg, kan du tape så utrolig mye mer om du gir deg for raskt.

Prøv 3-4 ganger før du bestemmer deg for hva du skal mene. Om nødvendig bruk også skriftlig kommunikasjon.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...