Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk konstantert kyssesyke for to uker siden. Fikk en kraftig halsbetennelsen der Penicillin ikke virket, ble tatt blodprøver etter etpar dager og den var positiv på mononukleose. Jeg er nå helt frisk fra halsbetennelsen, leverprøver er forløbig fine, men jeg er sykmeldt i flere uker til. Er ganske trøtt og uopplagt og endel svimmel, men ellers ok.

Kjæresten min har vært bortreist siden før jeg ble syk, men kommer hjem til helgen. Hvor stor sjans er det for at han blir smittet? Hvilke forholdsregler må vi ta? Vi er begge over 30 år.

Hilsen Lina35

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147129-smitte-fra-kyssesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Mononukleose (de fleste tilfeller) forårsakes av et virus som kalles EB (Epstein-Barr) virus. Dette virus forblir i organismen etter gjennomgått sykdom og blir liggende inaktivt, latent i organismen. Av og til kan det bli reraktivert uten at det da forårsaker sykdom, i alle fall hos forøvrig friske mennesker. Under latent tilstand er det ingen virusutskillelse, mens under reaktivering er det virusutskillelse. Når du har gjennomgått sykdommen flere uker siden er du ikke mer smittefarlig enn de fleste ab oss. Godt over halvparten av befolkningen er positive for EB virus uten at det gjør noe. Det er ikke nødvendig med noen som helst forholdsregler. Det er mest sannsynlig at din kjæreste er også positiv for EB-virus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147129-smitte-fra-kyssesyke/#findComment-934172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...