Gå til innhold

Pårørende ved bipolare lidelser


hanne29

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til et dilemma, hvor jeg føler det er vanskelig for meg å gjøre et riktig valg, og jeg trenger råd fra fagpersoner. Jeh har en ganske problematisk familiebakgrunn, med mye krangling i barndommen, som også har resultert i mye konflikter når arna har blitt voksne. Jeg hadde lenge hatt en mistanke om at faren min har hatt og fremdeles har en bipolarlidelse. Jeg prøvde ved et tilfelle og fortelle han dette, med det resultat at han ikke ønsket å ha mer kontakt med meg. Med dette i bakhodet blir jeg nå mer og mer overbevist om at min eldste søster også har denne lidelsen. hun er snart40 år, har aldri klart å jobbe i en skikkelig jobb over lengre tid, i perioder sover hun hele døgnet rundt i andre perioder sover hun ikke i det hele tatt og har masse ting på gang, skjeller ut naboer, bryter kontakten med moren min fordi hun er "idiot" og tar liten hensyn til sin 10 år gamle sønn. Dette blir vanskeligere og vanskeligere for meg å være vitne til, for jeg vil ikke se at hun ødelegger for min nevø som jeg er veldig glad i. Moren min tenker i grunnen mest på seg selv og er vel av den gammeldagse typen som fortsatt ser på psykiskelidelser som tabu, jeg har også en søster til som heldigvis er et oppegående og fornuftig menneske, men som ikke er særlig flink til å ta tak i problemer. Min eldste søster er nå inne i en ganske hypermanisk periode, jeg vet ikke hvor den ender, men har innsett at det ikke er vits i å snakke henne til "fornuft" akkurat nå. Mne jeg føler at jeg er nødt til å gjøre noe snart, før noe virkelig ille skjer. Med faren min sin avviselse og nevøen min sin psykiske helse i bakhodet føler jeg meg ganske rådvill. Hvordan kan en pårørende gå fram i slike situasjoner?

Mvh

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen hennes.

For hennes egen og sønnens skyld bør hun tvangsinnlegges og få riktig behandling. De fleste bipolare får innsikt og forståelse for sin sykdom og dennes behanding etter noen tids behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...