Gå til innhold

klump i halsen og tungpustet


Emma Mari

Anbefalte innlegg

Har vært noe plaget med angst og depresjon de siste 6 mnd. Aldri opplevd dette tidligere. Hatt mange fysiske og psykiske symptomer. Har gått på efexor i noen uker nå og egentlig blitt noe bedre. Men enkelte dager får jeg likvel "klump" i halsen (akkurat som den snører seg, at man nærmest er allergisk el noe...) og blir litt tung i pusten. Får liksom litt problemer med å trekke pusten ordentlig ned i magen. I dag har det vært en slik dag og det er ingenting som skulle tilsi at jeg skulle være mer engstelig osv i dag (har hatt en ganske ok dag forøvrig..). Er det noen som kan forklare meg hvorfor det blir slik og om det kommer til å gå over etterhvert? Denne litt ekle følelsen kan vare i noen timer eller en halv dag.Har bare gått på efexor i litt over 4 uker. Håper noen kan svare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare deg men jeg prøver likevel. Siden du har hatt mye psykiske og fysiske plager tidligere kan det være gamle spenninger som dukker opp slik at du får kvelningsfornemmelser. Jeg har selv kjent dette ganske ofte. Har i lengre tid vært deprimert og utkjørt men søkte hjelp først for 4 uker siden. Går nå på exfexor 75 mg. Jeg kan også fortsatt få slike fornemmelser som du beskriver selv om det nå har lettet litt.

Det som kan være lurt i slike situasjojer er å prøve få pusten ned i magen. Legg deg flatt ned på gulvet og kjenn at undelaget tar i mot kroppen din. Det kan være ganske ubehagelig men prøv likevel.Etterhvert vil du snsynligvis kjenne at du puster roligere og mer avslappet. Har du prøvd psykomotorisk fysioterapi, hvis ikke kan jeg anbefale det på det sterkeste. Det har hjulpet meg til å få litt mer kontakt med følelsene mine.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en teori, tror jeg, som går ut på at klump i halsen er uttrykk for noe/følelse som er uforløst eller som en holder tilbake, som sinne eller gråt for eksempel. Jeg har klump i halsen til stadighet, og merker at jeg kunne ha lyst til å skrike høyt inni mellom, av ren frustrasjon. Har ikke prøvd det så mye, men det er mulig det kan hjelpe. Har du lagt merke til det, hvis en for eksempel holder gråt tilbake, kan en få klump i halsen, eller hvis en er stresset pga noe. Det er typisk at den dukker opp når en liksom har en bra dag: ) Det er ubehagelig, men ikke farlig. Trikset om å legge seg ned og forsøke å puste dypt ned i magen kan hjelpe. Avspenning hvis du klarer det. Eller å skrike i skogen eller til veggen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...