Gjest Snicksnack Skrevet 18. mai 2004 Skrevet 18. mai 2004 Noen som vet om de vanlige medisinene man får reseptfritt på apoteket kan brukes av gravide? Zyrtec f.eks.? 0 Siter
tiliti Skrevet 18. mai 2004 Skrevet 18. mai 2004 Helst ikke - de anbefaler polaramin (resept) Felleskatalogen: zyrtec: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko." Clarityn: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ikke klarlagt." Aerius: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Dyrestudier har ikke vist teratogen effekt. Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Bruk under graviditet kan derfor ikke anbefales. " Kestine: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Dyreforsøk har ikke vist fosterskadelige effekter. Ebastin går ikke over i placenta hos rotte. Erfaring hos gravide mangler, og preparatet bør derfor ikke brukes under graviditet. " På de andre jeg kan komme på å sjekke står det samme. Under polaramin står det: "Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. " www.felleskatalogen.no 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1019174 0 Siter
Demeter1 Skrevet 27. mai 2004 Skrevet 27. mai 2004 Som tilti skriver, gir de helst "gammeldagse" og velutprøvde medisiner. Jeg fikk Polaramin da jeg var gravid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.