Gå til innhold

Angst


reddikk

Anbefalte innlegg

Jeg og min familie er i en situasjon som vi ikke vet helt hvordan vi skal takle.

Det gjelder min bror som nå er 20 år. Historien er vel egentlig ganske lang..........

Selv er jeg 5 år eldre enn ham. Han begynte, som mange andre ungdommer, å drikke da han begynte på gymnaset. Ikke noe jeg reagerte spesielt på. Siste året på gymnaset begynte han med hasj......(noe vi har funnet ut i ettertid)

Det var vel rundt påsketider i fjor at vi virkelig så at han hadde problemer. Han ble veldig agressiv og brukte enormt mye penger. Vi fant ut at han drev og røyka hasj.

Han festa mye og var oppe om nettene og i seng om dagen. Prøvte å snakke med ham, men han var uinteressert og kjørte sitt eget løp.

Vi trodde problemet hans i hovudsak var narkotika.......og leste og snakket mye med fagfolk om dette.

Så tok politiet han med hasj på seg og det var vel første gang han innrømte at han hadde røyka !!

Han kom seg vekk og begynte på skole en annen plass......og det virka som alt gikk bra.

Helt til like før jul. Han kom hjem, var rasende, knuste ting i huset, spente inn dører........var blakk. Plutselig var han full i penger igjen og vi fant ut at han hadde lånt 30 000 i banken, som han sløste bort i juleferien.

Nå er han reist tilbake for å gå på skole. Han klarer ikke å være alene, går ut hver dag og drikker, små ting som kan virke som bagateller klarer han ikke fikse.

Han klarer ikke å leve uten å ha en masse penger.......forventer at mine foreldre skal ordne alt for ham......vil at de skal kjøpe ny bil til ham bla. Veldig virkelighetsfjerne ting.

I det ene øyeblikket er alt OK -han studerer, sier han. I neste øyeblikk vil han ha seg jobb.........

Jeg har selv prøvt å snakke med ham, men han vrir seg hele tiden unna som han er redd for å bli avslørt.

Jeg ser tydelige likhetstrekk med ham og andre som jeg i jobbsammenheng har møtt med angst. Frykter at det kan være en schizofreni under utvikling.

Som pårørende er det veldig vanskelig og vi aner ikke helt hvordan vi skal gå frem.......

Noen som kan hjelpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I alle fylker finnes det psykiatriske ungdomsteam (PUT). Disse har som hovedoppgave å arbeide med ungdommer med rusproblem. Prøv å motivere han til å søke hjelp på PUT.

Den historien du beskriver stemmer helt overens med de ungdommene jeg ser hver dag og som misbruker hasj. De solskinnshistoriene som enkelte forteller om hasjens ufarlighet passer ikke med den hverdag jeg opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...