Gjest lilleulv Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Nettopp flytta på hybel, og lurer på følgende. Skal syntetisk og bomull hver for seg? Hvorfor? Hva er forskjellen på de to vaskeprogrammene? Andre vasketips til nybegynner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 se om du finner bruksanvisningen, og les den. Der står det om sortering av tøy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg vasker alltid bomull og syntetisk sammen. Har fått råd om ikke å vaske akryl-gensere sammen med bomull siden de da nupper. Men jeg synes de nupper uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Syntetiske programmer er kortere og mer skånsomme. Overflaten på det syntetiske tøyet blir fortere slitt/nuppete. Er ikke bomullsklærne dine skitne, vask de på finvask. Kjøp deg vaskepose, da varer det du er redd for mye lenger... Og ull MÅ du ha i vaskepose, hvis du ikke liker nupper, selv om du kjører ullprogram... Jeg er litt nøye, men hvis du vil ha kritthvitt pent tøy/håndklær - aldri vask de sammen med noe som ikke er helt hvitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg sorterer bare farger og ull jeg,og vasker alt på 60 grader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tudelitu Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 se om du finner bruksanvisningen, og les den. Der står det om sortering av tøy Men ikke vask syntetisk på mere enn 40 grader, da blir fibrene ødelagt. Bomull krever som regel 60 grader. Jeg vasker hvite gensere og hvitt syntetisk sammen på 40, men undertøy og slikt krever høyere temperatur. Vaskefiller og vaskekluter vasker jeg på 80 eller 90 grader. Dongery eller mørke bukser, og gensere, t-skjorter og sokker går på 40 hos meg. Samtidig må du se det an, er noe veldig skittent krever det nok høere temp-60 grader. Husk at jo varmere du vasker et plagg jo raskere falmer fargene. Bruk Blenda på hvit bomull, Omo Color på mørke plagg, da bevares fargene lenger. Min sønn har allergiske hudreaksjoner på vaskemidler, så jeg bruker Neutral vaskemiddel og Neutral skyllemiddel her hjemme. Synes det gir rent tøy. På ull bruker du ullprogram og Milo vaskemiddel, ikke skyllemiddel på ull! Jeg husker da jeg var hybelboer...puh..det var pes:) Nå har jeg vasket i maaaaange år:)))) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Men ikke vask syntetisk på mere enn 40 grader, da blir fibrene ødelagt. Bomull krever som regel 60 grader. Jeg vasker hvite gensere og hvitt syntetisk sammen på 40, men undertøy og slikt krever høyere temperatur. Vaskefiller og vaskekluter vasker jeg på 80 eller 90 grader. Dongery eller mørke bukser, og gensere, t-skjorter og sokker går på 40 hos meg. Samtidig må du se det an, er noe veldig skittent krever det nok høere temp-60 grader. Husk at jo varmere du vasker et plagg jo raskere falmer fargene. Bruk Blenda på hvit bomull, Omo Color på mørke plagg, da bevares fargene lenger. Min sønn har allergiske hudreaksjoner på vaskemidler, så jeg bruker Neutral vaskemiddel og Neutral skyllemiddel her hjemme. Synes det gir rent tøy. På ull bruker du ullprogram og Milo vaskemiddel, ikke skyllemiddel på ull! Jeg husker da jeg var hybelboer...puh..det var pes:) Nå har jeg vasket i maaaaange år:)))) Lykke til! Du trenger ikke høyere temperatur på skittent tøy, bare lenger vaskeprogram... Fukt flekken evt. med flytende vaskemiddel på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg har to hauger: en med undertøy, håndklær og t-shorter som jeg vasker på 60 grader vanlig bomullsprogram i andre haugen har jeg bukser og gensere, som jeg vasker på vanlig bomullsprogram, men et kortere program enn til undertøyet, og tar det på kun 40 grader. Det pleier å bli rent. Men som du ser er det mange måter å sortere på. Mutter sorterer hvitt i en haug og farget i en annen, og vasker alt på 40 grader. (Ull vasker både jeg og mamma for seg selv.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg har to hauger: en med undertøy, håndklær og t-shorter som jeg vasker på 60 grader vanlig bomullsprogram i andre haugen har jeg bukser og gensere, som jeg vasker på vanlig bomullsprogram, men et kortere program enn til undertøyet, og tar det på kun 40 grader. Det pleier å bli rent. Men som du ser er det mange måter å sortere på. Mutter sorterer hvitt i en haug og farget i en annen, og vasker alt på 40 grader. (Ull vasker både jeg og mamma for seg selv.) He-he, du hadde aldri fått vaske mitt tøy ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg sorterer i : Varmefarger 40 Kaldefarger 40 Svart 40 Farger 60 (håndklær, truser, sokker, svette t-skjorter, sengetøy) Hvitt 60 (håndklær, truser, sokker, svette t-skjorter, sengetøy) Hvitt 90 (håndklær, kjøkkenkluter) Ull (30 grader ullprogram, biotex ull) Bruker ikke skyllemiddel med parfyme fordi personer med slike klær stinker den parfymen på flere meters avstand, og det kræsjer ofte med den parfymen de bruker. Pluss at det er uheldig mht allergi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg vasker kluter (bad og kjøkken) på 90 grader, så håndklær og truser på 60 grader, så lyse 40graders klær, røde 40graders klær, og mørke (les: mørkeblå, grønne o.l.) 40graders klær. Om det er syntetisk eller bomull har jeg ikke sortert ut fra. Men jeg har _en_ topp som må håndvaskes. Egentlig hater jeg det, men den er så kul, så derfor gjør jeg det, likevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 He-he, du hadde aldri fått vaske mitt tøy ;-) Fordi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Fordi? Fordi jeg er ekstrem :-) Bare like farger, sortert etter temperatur og tøykvalitet. Har fem forskjellige kurver, og da er det bare grovsortert ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Fordi jeg er ekstrem :-) Bare like farger, sortert etter temperatur og tøykvalitet. Har fem forskjellige kurver, og da er det bare grovsortert ;-) Jah. Da hadde jeg aldri fått vasket, fordi jeg liker å fylle maskinen, og ikke vaske tre plagg av gangen. Har ikke sånn kjempemasse klær. Kikker også på vaskelappene før jeg kjøper klær, og hvis det er noe jeg bare har sånn passe lyst på, men som ikke kan vaskes på mer enn 30 grader gidder jeg ikke å kjøpe det. Hvis det er billig kjøper jeg det og vasker det på 60 grader og ser hva som skjer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jah. Da hadde jeg aldri fått vasket, fordi jeg liker å fylle maskinen, og ikke vaske tre plagg av gangen. Har ikke sånn kjempemasse klær. Kikker også på vaskelappene før jeg kjøper klær, og hvis det er noe jeg bare har sånn passe lyst på, men som ikke kan vaskes på mer enn 30 grader gidder jeg ikke å kjøpe det. Hvis det er billig kjøper jeg det og vasker det på 60 grader og ser hva som skjer Sånn tenker jeg også når jeg kjøper klær *ler* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Sånn tenker jeg også når jeg kjøper klær *ler* (Jeg har enda ikke vasket klærne jeg brukte på julaften, fordi det er kun to plagg som må vaskes alene, og jeg vasker bare klær under press - altså når det flyter over eller er tomt for rent...) Men ikke si det til noen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Fordi jeg er ekstrem :-) Bare like farger, sortert etter temperatur og tøykvalitet. Har fem forskjellige kurver, og da er det bare grovsortert ;-) *dulter* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 *dulter* Virker manisk, men jeg velger å se på det som en fetisj *gliser* Høres mye frekkere ut ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Virker manisk, men jeg velger å se på det som en fetisj *gliser* Høres mye frekkere ut ;-) Hehe! Notert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (Jeg har enda ikke vasket klærne jeg brukte på julaften, fordi det er kun to plagg som må vaskes alene, og jeg vasker bare klær under press - altså når det flyter over eller er tomt for rent...) Men ikke si det til noen Jeg lover *kryss på halsen, og strek i taket* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.