Gå til innhold

Tett kranspulsåre arvelig?

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Kan tette kranspulsårer være arvelig? Min far fikk våren 1999 i en alder av 62 utført bypass operasjon på Feiring. Han hadde aldri hatt høyt blodtrykk/kolesterol, men anginalignenede smerter i brystet det siste halvannet året. Regnet derfor med at han skulle til utblokking, men endte altså opp med stor-operasjon. Tidligere år har han hatt hardt fysisk arbeid uten smerter. Legger til at han har vært røyker fra ungdommen av. Legen på Feiring som opererte han kunne fortelle at kranspulåren over hjertet var timeglass formet, og sannsynligvis medfødt. Og i og med at min farfar gikk rett i bakken i en alder av 62 også, konkluderte de med at dette kunne veldig sannynlig være en arvelig defekt.!!! Så sitter engstelige meg her da, men ujevn hjerterytme!! og tenker at jeg kanskje også har denne feilen!! Men trøster meg med at det er rart min far har overlevd alle fysiske anstrengelsene hvis denne pulsåren har vært timeglassformet hele livet. Prøver å si til meg selv at røykingen hans er like medskyldig.--- Jeg er heldigvis ikke røyker.--- I det siste har jeg tenkt på at jeg skal reise til Volvat Medisinske senter å få tatt ultralyd av hjertet bare for å få fred med meg selv. Men vil en sånn undersøkelse vise hvordan mine pulsårer til hjertet er?? Og hvor stor sannsynlighet er det for at denne kanskje arvelige faktoren skal gå fra far til datter?. Har fått denne angsten for å plutselig ligge der en dag....min far fikk beskjed om at han ikke hadde overlevd sommeren i -99 hvis han ikke hadde fått tatt denne operasjonen.. Ville gått rett i bakken.... Huff...

Men så lider jeg også av sykdomsangst da....en vond tilstand i seg selv...

Engstelig kvinne på 43 håper på hurtig svar.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147338-tett-kranspuls%C3%A5re-arvelig/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Engstelig kvinne på 42 år.

Dere er nok ofre for en liten misforståelse. Det operatøren sannsynligvis mente var at din far hadde en medfødt disposisjon for å kunne utvikle det vi kaller koronar hjertesykdom (kranspulsåresykdom). Slik disposisjon gir seg bl.a. uttrykk i et forhøyet total-kolesterol, ofte rel. lavt såkalt HDL-kolesterol, av og til tendens til for høyt blodtrykk. Personer med slik disposisjon vil kunne påvirke utviklingen av koronar hjertesykdom ved diverse livsstilsfaktorer. Således vil risikoen for videreutvikling bli 5-10 ganger så stor hvis vedkommende røyker, og også øke ved overvekt (utvikling av sukkersyke), passiv livsstil (manglende fysisk trening), etc.

Din far har ikke hatt stor forsnevring av kransårer siden fødselen, men har utviklet det i løpet av adskillige år.

For barn av personer som får koronar hjertesykdom i ung alder er det ofte ønskelig å få foretatt en orienterende undersøkelse av sin "risikoprofil". Dette omfatter bl.a. en kartlegging av fettstoffene i blodet. Slik prøve kan du få tatt hos din fastlege, samtidig med den øvrige vurdering.

Foreløpig er ultralyd ikke god nok til direkte å kunne avdekke eventuelle forsnevringer i kransårene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...