Gå til innhold

melkeallergi?

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på sykehuset med min sønn på 6 år for å finne ut om han ikke tålte lactose/melkesukker.

Han pustet inn i et apparat 6 ganger i løpet av 3 timer uten at det slo ut.

Alle symptomer på en eller annen form for reaksjon i forhold til melk er tilstede.

Diarrè,vondt i magen ved inntak av melkeprodukter.

Vi fikk beskjed at han kunne reagere på melkeproteiner, men dette kunne ikke måles.

Vi er fortvilet da vi føler at nå står vi fast.

Vi skulle så gjerne hatt et sikkert svar,ikke kanskje svar.

Vi har vært hos naturmedisiner og der slo han ut på melk,men hun kunne ikke måle hva i melka han reagerte på.

Hvorfor kan ikke skolemedisinen måle dette.

Jeg som mor ser jo klart hva han reagerer på,men vi trenger et navn.

Hjelp oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14735-melkeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære bamsemor65

For det første - den laktosetesten du t\fikk tatt er god, men ikke perfekt. Men den forutsetter at gutten din drikker ca 20 g laktose (melkesukker) og hvis testen ikke slår positivt ut og han heller ikke får symptomer i løpet av døgnet etter testen kan du regne det som nokså sikkert at han ikke har melkesukkerintoleranse.

Men, når dere foreldre ser at han reagerer på melk så gjør han nok det. Den eneste sikre måten å teste ut melkeintoleranse på er å fjerne alle melkeprodukter fra kosten hans og se om han blir bra, dvs at symptomene forsvinner. Gjør de det gjør dere et forsøk på å innføre litt melk i kosten igjen og ser om plagene kommer tilbake. Gjør de det, og forsvinner igjen når dere fjerner melken fra kosten igjen kan dere regne det som meget sannsynlig at han reagerer på melk og melkeprodukter. Jeg forutsetter at han ikke er allergisk mot melk. Det er riktig som de sa på sykehuset at intoleranse (ikke allergi) mot melkeprotein ikke kan måles på annen måte enn ved kostforsøk som jeg har skissert. De målemetodene som noen alternative utøvere benytter er dessverre ikke gode nok til at vi stoler på dem. Den aller beste og riktigste måten å finne ut om et barn reagerer på en matvare på er nettopp å gjøre kostforsøk. Ofte er dette vanskelig å få til hjemme, da kan dere be legen deres om å få henvisning til en spesialist eller et sted hvor de gjør slik utprøving. Noen barneavdelinger rundt om i landet gjør det og Voksentoppen som er et statlig sykehus for allergikere gjør det. Det er selvfølgelig viktig for dere å få en så korrekt diagnose som mulig og hvis sønnen deres reagerer på melk er det viktig å få kostveiledning slik at dere vet hvordan dere skal forholde dere med matlaging, hva som må unngås. En klinisk ernæringsfysiolog er best egnet til slik rådgivning, men er ikke å finne overalt i landet. Spør legen om dette.

Lykke til og ikke gi opp, dere er ikke alene om dette problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14735-melkeallergi/#findComment-70732
Del på andre sider

Kjære bamsemor65

For det første - den laktosetesten du t\fikk tatt er god, men ikke perfekt. Men den forutsetter at gutten din drikker ca 20 g laktose (melkesukker) og hvis testen ikke slår positivt ut og han heller ikke får symptomer i løpet av døgnet etter testen kan du regne det som nokså sikkert at han ikke har melkesukkerintoleranse.

Men, når dere foreldre ser at han reagerer på melk så gjør han nok det. Den eneste sikre måten å teste ut melkeintoleranse på er å fjerne alle melkeprodukter fra kosten hans og se om han blir bra, dvs at symptomene forsvinner. Gjør de det gjør dere et forsøk på å innføre litt melk i kosten igjen og ser om plagene kommer tilbake. Gjør de det, og forsvinner igjen når dere fjerner melken fra kosten igjen kan dere regne det som meget sannsynlig at han reagerer på melk og melkeprodukter. Jeg forutsetter at han ikke er allergisk mot melk. Det er riktig som de sa på sykehuset at intoleranse (ikke allergi) mot melkeprotein ikke kan måles på annen måte enn ved kostforsøk som jeg har skissert. De målemetodene som noen alternative utøvere benytter er dessverre ikke gode nok til at vi stoler på dem. Den aller beste og riktigste måten å finne ut om et barn reagerer på en matvare på er nettopp å gjøre kostforsøk. Ofte er dette vanskelig å få til hjemme, da kan dere be legen deres om å få henvisning til en spesialist eller et sted hvor de gjør slik utprøving. Noen barneavdelinger rundt om i landet gjør det og Voksentoppen som er et statlig sykehus for allergikere gjør det. Det er selvfølgelig viktig for dere å få en så korrekt diagnose som mulig og hvis sønnen deres reagerer på melk er det viktig å få kostveiledning slik at dere vet hvordan dere skal forholde dere med matlaging, hva som må unngås. En klinisk ernæringsfysiolog er best egnet til slik rådgivning, men er ikke å finne overalt i landet. Spør legen om dette.

Lykke til og ikke gi opp, dere er ikke alene om dette problemet.

hei

Dere kan teste melkealergi med pirke...det gjorde de på sykehuset med jenta mi og hun fikk utslag på den..hun var teset positivt (2)

Jeg ville bedt om en test så dere kan utelukke melkeprotein vist han ikke reagerer på det.

lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14735-melkeallergi/#findComment-72282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...