Gå til innhold

Hva er forskjell på DPS og sykehus


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva lurer på hva som er forkjellen, er det bare et annet navn? Trodde at DPS drev poliklinisk men leser jo her at de har sengeplasser? Hva brukes innleggelser på DPS til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms Granger

DPS = distrikspsykiatrisk senter.

DPS er mindre enheter enn sykehusene.

DPS har ofte mindre bemanning og lavere omsorgsnivå enn på en sykehus avdeling.

Brukerene av DPS er alvorlig psykisk syke som trenger avlastning i langvarige vanskelige livssituasjoner. Men som ikke trenger så mye omsorg at de trenger å være på en akuttpost.

I mitt tilfelle har det fungert slik at de gangene jeg har hvert veldig dårlig så har jeg blitt lagt inn på DPS.

De fleste gangene har innleggelse på DPS hvert tilstrekkelig. En gang har jeg blitt flyttet til akuttpost på psykehus. Andre ganger har DPS blitt vurdert som uaktuelt og jeg har blitt lagt rett inn på psykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrar litt

DPS = distrikspsykiatrisk senter.

DPS er mindre enheter enn sykehusene.

DPS har ofte mindre bemanning og lavere omsorgsnivå enn på en sykehus avdeling.

Brukerene av DPS er alvorlig psykisk syke som trenger avlastning i langvarige vanskelige livssituasjoner. Men som ikke trenger så mye omsorg at de trenger å være på en akuttpost.

I mitt tilfelle har det fungert slik at de gangene jeg har hvert veldig dårlig så har jeg blitt lagt inn på DPS.

De fleste gangene har innleggelse på DPS hvert tilstrekkelig. En gang har jeg blitt flyttet til akuttpost på psykehus. Andre ganger har DPS blitt vurdert som uaktuelt og jeg har blitt lagt rett inn på psykehus.

Så det er for mindre kritiske sitasjoner enn de som trenger være på lukket akuttpost?

Er det lukket avd med DPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Granger

Så det er for mindre kritiske sitasjoner enn de som trenger være på lukket akuttpost?

Er det lukket avd med DPS?

På DPS det jeg bor er det åpne dører.

DPS er for mindre kritiske situasjoner enn der det er behov for lukket akutt post.

Men det dreier seg ikke bare om hvorvidt dørene er åpne eller ikke, men oså om hvor tett oppfølging avdelingen har mulighet til å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

På DPS det jeg bor er det åpne dører.

DPS er for mindre kritiske situasjoner enn der det er behov for lukket akutt post.

Men det dreier seg ikke bare om hvorvidt dørene er åpne eller ikke, men oså om hvor tett oppfølging avdelingen har mulighet til å gi.

heisann er også interessert i dette spørsmålet. Jeg bor i Oslo og har ikke hørt om at noen DPS der har sengeplasser. Er det bare noen få DPS'er som har det? og hva menes egentlig med lukket avdeling? er det å være innlagt på akuttpsykiatrisk post eller innebærer det noe mer?

takknemmelig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

heisann er også interessert i dette spørsmålet. Jeg bor i Oslo og har ikke hørt om at noen DPS der har sengeplasser. Er det bare noen få DPS'er som har det? og hva menes egentlig med lukket avdeling? er det å være innlagt på akuttpsykiatrisk post eller innebærer det noe mer?

takknemmelig for svar

Lukket avdeling er alt låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DPS = distrikspsykiatrisk senter.

DPS er mindre enheter enn sykehusene.

DPS har ofte mindre bemanning og lavere omsorgsnivå enn på en sykehus avdeling.

Brukerene av DPS er alvorlig psykisk syke som trenger avlastning i langvarige vanskelige livssituasjoner. Men som ikke trenger så mye omsorg at de trenger å være på en akuttpost.

I mitt tilfelle har det fungert slik at de gangene jeg har hvert veldig dårlig så har jeg blitt lagt inn på DPS.

De fleste gangene har innleggelse på DPS hvert tilstrekkelig. En gang har jeg blitt flyttet til akuttpost på psykehus. Andre ganger har DPS blitt vurdert som uaktuelt og jeg har blitt lagt rett inn på psykehus.

Takker for svar, da skjønner jeg mer. Hva slags behandling er det de gir, eller er det mest som avlastning på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Lukket avdeling er alt låst.

men kan man være på lukket avdeling med frivillig paragraf?. Der jeg var kunne vi ikke komme ut av avdelingen uten at de ansatte låste opp. Men jeg fikk lov til å gå ut av dem fordi jeg var på frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

men kan man være på lukket avdeling med frivillig paragraf?. Der jeg var kunne vi ikke komme ut av avdelingen uten at de ansatte låste opp. Men jeg fikk lov til å gå ut av dem fordi jeg var på frivillig.

Ja, du kan komme bli lagt inn frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

DPS, distrikts psykiatrisk senter, skal som det sentrale ha en poliklinikk og en dagavdeling. I tillegg skal de vanligvis ha noen senger. Vedr. senger er det åpnet for lokale løsninger. I Oslo hvor det kanskje er 5 km til nærmeste psyk avdeling, kan det være hensiktsmessig ikke å ha senger. I Troms kan det være flere titalls mil fra DPS til en avdeling. Da kan det være svært hensiktsmessig å ha egne senger.

DPS skal stå for "generalistpsykiatrien" eller "allmennpsykiatri".

Den mer spesaliserte psykiatrien skal være på sykehusavdelingene. Dette inkluderer vanligvis akuttfunksjonen der hvor en trenger lukket avdeling. Det omfatter bl.a. også avansert utredning inkl. diagnostikk.

Lukket avdeling betyr at ytterdørene er låst. Også de som er frivillig innlagt må be om å bli låst ut av personalet. Dette er nødvendig for at en skal kunne beskytte de som er tvangsinnlagt og som ikke kan gå ut alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Granger

heisann er også interessert i dette spørsmålet. Jeg bor i Oslo og har ikke hørt om at noen DPS der har sengeplasser. Er det bare noen få DPS'er som har det? og hva menes egentlig med lukket avdeling? er det å være innlagt på akuttpsykiatrisk post eller innebærer det noe mer?

takknemmelig for svar

Jeg vet ikke om alle DPS ene har sengeplasser.

I større byer heter sentrene ofte ikke DPS, men psykiatrisk senter.

Avdelingene med sengeplasser tilknyttet de psykiatriske senterene kalles ofte for døgnenhet. Dersom du søker på døgnenhet på internett får du sikkert svar.

Jeg tror praksisen ang. utgang når en er på frivillig varierer.

Når det gjelder lukket avdeling så er det at dørene ut er låst. Noen avdelinger har alltid låste dører.Noen vurderer det ut i fra om de mener det er nødvendig med låste dører av hensyn til noen/en som de er redd skal dra fra avdelingen. Her er det vell ofte snakk om personer som er psykotiske, og dermed kan være på tvangsparagraf. Og noen avdelinger har alltid låste dører fordi de ikke tar i mot pasienter som ikke er frisk nok til å forholde seg til åpne dører.

Håper informasjonen var nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg vet ikke om alle DPS ene har sengeplasser.

I større byer heter sentrene ofte ikke DPS, men psykiatrisk senter.

Avdelingene med sengeplasser tilknyttet de psykiatriske senterene kalles ofte for døgnenhet. Dersom du søker på døgnenhet på internett får du sikkert svar.

Jeg tror praksisen ang. utgang når en er på frivillig varierer.

Når det gjelder lukket avdeling så er det at dørene ut er låst. Noen avdelinger har alltid låste dører.Noen vurderer det ut i fra om de mener det er nødvendig med låste dører av hensyn til noen/en som de er redd skal dra fra avdelingen. Her er det vell ofte snakk om personer som er psykotiske, og dermed kan være på tvangsparagraf. Og noen avdelinger har alltid låste dører fordi de ikke tar i mot pasienter som ikke er frisk nok til å forholde seg til åpne dører.

Håper informasjonen var nyttig...

tusen takk for svaret ditt. Nå klarnet det endelig oppe i hodet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...