Gå til innhold

bulimi, hva skal jeg gjøre?


Gjest jente på snart 19 år

Anbefalte innlegg

Gjest jente på snart 19 år

`Jeg har slitt med SF i mange år. Først anoreksi, nå bulimi. Vært innlagt endel ganger, både frivillig og ikke frivillig.

etter 4 år, har jeg bare blitt verre og verre. Hatt mine gode perioder, men gjennomsnittlig kaster jeg nok opp 10 ganger daglig, overspiser MYE og er hva man kan kalle sliten og lei.

Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre. Jeg har gitt opp, orker ikke kjempe. hva gjør man da?

idag har jeg bare overspist og spydd om hverandre, brukt 500 kroner på mat(ja begynner å få økonomiske problemer) jeg føler meg som et vrak. Sjelver, er tøst, men tør ikke drikke for da må jeg spy igjen og jeg orker ikke en rundt til nå, for har allerede hatt ti spisekick idag..

Det verste er vekta..Jeg har en BMI på 18,4 nå, og for et halvt år siden var jeg nede i BMI 13.

Jeg kan innleggels hvis jeg føler for det, men jeg har jo en BMI på 18, 4. føler meg FEIT, og på avdelingen er det bare anorektiske jenter med sonde...

jeg har bulimi nå, ikke anoreksi....

finnes det noe barnevakt greier man kan få hjemme istedet for på sykehuset. orker nemlig ikke innleggelse nå for føler meg som en svingdørspasient..

man må jo ha oppfølging på sykehuset 24 timer i døgnet, så hvorfor ikke få det ute i det normale livet istedet?

jeg har et supert sosialt liv så det er sagt. ingen kan se at jeg er syk lenger, alle tror jeg er frisk faktisk. Spiser tilsynelatende normalt, men ingen ser alle spisekickene mine som jeg har imellom alt det sosiale..idag var jeg ikke på skolen. Mat suget tok overhånd....

Nå isted begynte jeg å gråte. brøt helt sammen på badet etter å ha kastet opp. Klarer ikke snakke med foreldrene mine. De ringer bare å snakker med teamet mitt om innleggelse...jeg ønsker annen hjelp, men hva?

jeg er for feit for behandling nå.

Hilsen jente på snart 19 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Kjære deg!Men får du hjelp regelmessig av en behandler når du ikke er innlagt? Når du sliter så mye må du få hjelp ikke bare når du er innlagt,men også ellers.Du skriver at du er snart 19 år,og selv om du sikkert ofte føler deg utslitt er du ung og kan få et langt og godt liv på sikt.Tror du det er mulig om du kunne kommet til behandling hos en psykiater?Det finnes også medisiner som blir brukt for å hjelpe mennesker med bulimi og overspisingsproblemer. Vondt å lese at du har det så tøft.Varm hilsen fra meg bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Jeg har hatt bulimi i en del år. Kjenner til dette med å kaste opp gjennom 10 omganger i løpet av en dag. Og jeg forstår hvor sliten og lei du er... Og jeg synes synd i deg. Men jeg vet at du kan komme deg over dette, akkurat som meg.

Det som hjalp meg var å først prate med en psykolog. Å si hvordan jeg levde. Det var litt vanskelig i starten pga skammen, men etter å ha sagt a ble det lettere å ha sagt b. Etter noen år forsvann skammen helt. Det i seg selv hjelper godt.

Siden fikk jeg en ny terapeut (flytting). Hun la vekt på at alt du føler er ok. At du er lov til å legge deg ned å hvile en dag uten dårlig samvittighet. At dine følelser har like mye verdi som andres, du trenger ikke føye deg for alle hele tiden.

Lærte også at det ikke er farlig å spise en skive for mye. Metthetsfølelsen forsvinner faktisk når det har gått en stund. Det er ikke farlig å være mett.

Du er faktisk god nok som den du er.

Selv om alt er sort og slitsomt nå, så kan jeg love deg at livet blir utrolig godt når du kommer fri av matens makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Du er ikke for tykk for behandling. Det er ikke vekta som er avgjørende for behandling(unntatt så klart når det står om slikt som sonding ol.).

Du trenger hjelp og det er kanskje verdt å bli innlagt ei stund, med tanke på hva som kan komme ut av det?

Andre muligheter er vel et opplegg hjemme. Noe du kunne snakket med din behandlere om. En hjemmesykepleier som tilsynsperson?

Eller der du og dine foreldre kunne lagt planer hvordan unngå at du blir for mye alene eller har tilgang til mat. Foreldrene dine passer pengene dine. Vet det er veldig vanskelig, men slik du har det nå, er jo heller ikke lett.

Håper du får hjelp og blir frisk.

Lykke til vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente på snart 19 år

Kjenner flere som har vært innlagt med spiseforstyrrelser uten å være supertynne.

Tusen takk for gode svar.

Får MYE hjelp, av psykolog, ernæringsfysiolog, går i grupper, fastlegen min, helsesøster.Ja, får dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg bruker opp ressurser andre fortjener mer enn meg. Jeg har mistet håpet nå. Ekkelt å føle på det.

Bor hjemme fremdeles, går siste året på almenn, og håper jeg kommer meg igjennom eksamen. blir tøft.foreldrene mine vil legge meg inn, men det kan de ikke.

har aldri vært innom voksenpsyk før. er redd. tørr ikke.

Jeg prøver å spise normalt, ikke spy, være i normal aktivitet, men klarer ikke. overspiser hver gang jeg skal spise, og da MÅ jeg kaste opp for er redd for å bli feit.

synes det med hjemmesykeplei hørtes litt ok ut. bedre en innleggelse iallefall. Bedre det enn voksenpsykiatrisk. medisinsk er jo utelukkende med en BMI som min. men det skumle er at jeg får et sug etter å gå ned i vekt igjen. slik at jeg slipper psyk.

skal til legen på mandag. skal prøve fontex og håper det kan hjelpe.

takk for svar alle sammen. dette er et sugent liv.

akkurat hatt "pølsefest" nå..HATER bulimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bella bulimi

Tusen takk for gode svar.

Får MYE hjelp, av psykolog, ernæringsfysiolog, går i grupper, fastlegen min, helsesøster.Ja, får dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg bruker opp ressurser andre fortjener mer enn meg. Jeg har mistet håpet nå. Ekkelt å føle på det.

Bor hjemme fremdeles, går siste året på almenn, og håper jeg kommer meg igjennom eksamen. blir tøft.foreldrene mine vil legge meg inn, men det kan de ikke.

har aldri vært innom voksenpsyk før. er redd. tørr ikke.

Jeg prøver å spise normalt, ikke spy, være i normal aktivitet, men klarer ikke. overspiser hver gang jeg skal spise, og da MÅ jeg kaste opp for er redd for å bli feit.

synes det med hjemmesykeplei hørtes litt ok ut. bedre en innleggelse iallefall. Bedre det enn voksenpsykiatrisk. medisinsk er jo utelukkende med en BMI som min. men det skumle er at jeg får et sug etter å gå ned i vekt igjen. slik at jeg slipper psyk.

skal til legen på mandag. skal prøve fontex og håper det kan hjelpe.

takk for svar alle sammen. dette er et sugent liv.

akkurat hatt "pølsefest" nå..HATER bulimi.

Det er ikke verdens undegang om du lar være å spy en gang.

Prøv en gang og se. Jeg skal love deg at det går bra. Og at du etter en stund vil føle at kroppen er ok.

Du er veldig berettiget behandling!!! Du skal IKKE ha dårlig samvittighet, for du trenger hjepen du kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Tusen takk for gode svar.

Får MYE hjelp, av psykolog, ernæringsfysiolog, går i grupper, fastlegen min, helsesøster.Ja, får dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg bruker opp ressurser andre fortjener mer enn meg. Jeg har mistet håpet nå. Ekkelt å føle på det.

Bor hjemme fremdeles, går siste året på almenn, og håper jeg kommer meg igjennom eksamen. blir tøft.foreldrene mine vil legge meg inn, men det kan de ikke.

har aldri vært innom voksenpsyk før. er redd. tørr ikke.

Jeg prøver å spise normalt, ikke spy, være i normal aktivitet, men klarer ikke. overspiser hver gang jeg skal spise, og da MÅ jeg kaste opp for er redd for å bli feit.

synes det med hjemmesykeplei hørtes litt ok ut. bedre en innleggelse iallefall. Bedre det enn voksenpsykiatrisk. medisinsk er jo utelukkende med en BMI som min. men det skumle er at jeg får et sug etter å gå ned i vekt igjen. slik at jeg slipper psyk.

skal til legen på mandag. skal prøve fontex og håper det kan hjelpe.

takk for svar alle sammen. dette er et sugent liv.

akkurat hatt "pølsefest" nå..HATER bulimi.

Du sløser ikke med ressurser. Og du fortjener dem like mye som alle andre.

Se tilbake fra når du var innlagt. Et stykke på veien er du kommet!!

Ikke ha dårlig samvittighet(lettere sagt enn gjort). Du kjemper og prøver. Om det ikke er alltid, så er det HELT forståelig. SF er ikke lett.

*forsiktig trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...