Gå til innhold

Selvmordstanker/planer


Gjest Lotus-Or.

Anbefalte innlegg

Gjest Lotus-Or.

Hvorfor spør psykologer/psykiatere hvordan man har tenkt å ta livet av seg? Er ikke det viktige om man har sånne planer/tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Det er ganske vanlig at folk har tanker om å ta livet av seg om de er deprimerte. Det fagpersonell gjerne vil vite, er om du har lagt noen konkrete planer. Det er liksom oppe på 'neste nivå'. Om man har planlagt hvordan man skal gjøre det, og kanskje også når man skal gjøre det, så regnes det som 'farligere' enn om man bare tenker at 'jeg vil ta livet av meg på en eller annen måte en eller annen gang'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Det er ganske vanlig at folk har tanker om å ta livet av seg om de er deprimerte. Det fagpersonell gjerne vil vite, er om du har lagt noen konkrete planer. Det er liksom oppe på 'neste nivå'. Om man har planlagt hvordan man skal gjøre det, og kanskje også når man skal gjøre det, så regnes det som 'farligere' enn om man bare tenker at 'jeg vil ta livet av meg på en eller annen måte en eller annen gang'.

men jeg tenker at hvis man virkelig har tenkt til å ta livet av seg så forteller man det vel ikke til psykiateren? Fikk selv spm om jeg hadde planer om å ta livet av meg mens jeg var på akuttpsykiatrisk. Om jeg hadde sagt ja hadde jeg vel kommet på tvangsparagraf og det hadde jo ikke vært så fristende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labamba

men jeg tenker at hvis man virkelig har tenkt til å ta livet av seg så forteller man det vel ikke til psykiateren? Fikk selv spm om jeg hadde planer om å ta livet av meg mens jeg var på akuttpsykiatrisk. Om jeg hadde sagt ja hadde jeg vel kommet på tvangsparagraf og det hadde jo ikke vært så fristende

Du trenger ikke komme på noe tvangsparagraf. Psykologen min sa til meg at om jeg virkelig ville ta livet av meg kunne hun ikke gjøre så mye med det. Så lenge en ikke er psykotisk kan en gjøre hva en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

men jeg tenker at hvis man virkelig har tenkt til å ta livet av seg så forteller man det vel ikke til psykiateren? Fikk selv spm om jeg hadde planer om å ta livet av meg mens jeg var på akuttpsykiatrisk. Om jeg hadde sagt ja hadde jeg vel kommet på tvangsparagraf og det hadde jo ikke vært så fristende

Noen velger å fortelle det, kanskje fordi planene/tankegangen ens blir så skremmende, og man skjønner man trenger hjelp. Du blir ikke uten videre tvangsinnlagt dersom du har planer om å ta livet av deg. Jeg ble iallfall lagt inn frivillig forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...