Gå til innhold

NHD: Venninne 22år, 170 cm, 38kg, sliter psykisk. Hvordan hjelpe?


vil bli borte

Anbefalte innlegg

vil bli borte

Jeg bor sammen med en jente som nesten ikke spiser i det hele tatt.

Hun har tatt av seg 14 kg de to siste årnene. Hun har slitt veldig psykisk.

Dersom ting går henne i mot så slutter hun å spise.

Hun påstår at blodtrykk, blodprosent, stoffskifte og andre ting er normalt. Går dette ann?

Hun går i behandling hos sosionom, men ikke for spisevansker. Hun sier at mat ikke er ett tema i behandlingen.

Lurer på om sosionomen ser hvor tynn hun er?

Lurer på om jeg kan ringe inn en bekymringsmelding til fastlegen hennes? Går dette ann?

Jeg vil ikke kommentere vekt eller matintak hos henne. Er redd det skal virke negativt.

Men hvordan kan jeg hjelpe. Jeg er redd for at hun skal dette om og dø snart.

Etter min mening bør hun snart, om ikke øyeblikkelig inn på sykehus.

Jeg hadde hvert såå takknemmelig for ett lite svar. Jeg er som sagt redd for at hun skal dø snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veid 44 kg uten å være syk. Samme høyde. Og kroppen var faktisk i bra form.

Alle reagerte fordi jeg var så tynn men fikk ikke noen tilbakemeldinger om at det var noen fare av noen slag fra legene.

I utgangspunktet hadde jeg hatt høyt stoffskifte men var blitt behandlet og blitt bra men vekta økte ikke på flere år.

Og så har jeg problemer med å spise hvis jeg sliter litt og det hjalp ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en svært reell fare for at hun kan dø meget snart pga sterk undervekt. Hun har en BMI på 13.1. Selv med 14 kg mer (altså 52 kg) hadde hun vært noe undervektig, en BMI på 18 er også i laveste laget, helst burde hun veid 58 kg eller mer. Ikke at det hjelper å si det, hun vil sikkert ikke høre på. Det er lite trolig at prøveresultatene hennes er normale (om hun i det hele tatt har vært til noen helse-undersøkelse...).

Men, selv om hun kommer til å bli kjempesur på deg, så burde du kontakte noen som kan sørge for at hun tvangsinnlegges, slik at hun overlever... Er usikker på om det må gå gjennom familien hennes, evt. direkte kontakt med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veid 44 kg uten å være syk. Samme høyde. Og kroppen var faktisk i bra form.

Alle reagerte fordi jeg var så tynn men fikk ikke noen tilbakemeldinger om at det var noen fare av noen slag fra legene.

I utgangspunktet hadde jeg hatt høyt stoffskifte men var blitt behandlet og blitt bra men vekta økte ikke på flere år.

Og så har jeg problemer med å spise hvis jeg sliter litt og det hjalp ikke på.

Men du er vel enig i at de fleste som veier så lite faktisk er syke (anorektiske), selv om DU ikke var syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel enig i at de fleste som veier så lite faktisk er syke (anorektiske), selv om DU ikke var syk?

Ja, det er jeg. Men jeg synes det er litt fælt når alle tror at man har anoreksi når man er så tynn. Jeg synes i hvert fall at det var fryktelig slitsom når alle peste på meg. Jeg turte ikke engang å lukke dodøra fordi jeg visste folk trodde jeg skulle spy. For alle så jeg at jeg spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bli borte

Men du er vel enig i at de fleste som veier så lite faktisk er syke (anorektiske), selv om DU ikke var syk?

Det er venninnen min som ikke spiser. Ikke MEG. Jeg har andre problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil bli borte

Jeg har veid 44 kg uten å være syk. Samme høyde. Og kroppen var faktisk i bra form.

Alle reagerte fordi jeg var så tynn men fikk ikke noen tilbakemeldinger om at det var noen fare av noen slag fra legene.

I utgangspunktet hadde jeg hatt høyt stoffskifte men var blitt behandlet og blitt bra men vekta økte ikke på flere år.

Og så har jeg problemer med å spise hvis jeg sliter litt og det hjalp ikke på.

Tenker at 44kg er lite. Men at det er en stor forskjell på 44kg og 38kg. Seks kilo opp og ned er ikke mye dersom en er 55 eller 60 kilo. Men det er mye for en som bare er 38kg. Tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bli borte

Ja, det er jeg. Men jeg synes det er litt fælt når alle tror at man har anoreksi når man er så tynn. Jeg synes i hvert fall at det var fryktelig slitsom når alle peste på meg. Jeg turte ikke engang å lukke dodøra fordi jeg visste folk trodde jeg skulle spy. For alle så jeg at jeg spiste.

Sorry viss jeg var litt "kvass" tidligere.

Kan tenke meg at det ikke var godt at alle maste på deg om at du måtte spise, og at alle trodde at du kastet opp maten fordi du faktisk spiste.

Men venninnen min spiser nesten ikke i det hele tatt.

Kanskje kan det for noen være like vanskelig å spise mer enn de trenger enn det er for andre å spise mindre enn de trenger.

Håper iallefall at du har det bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry viss jeg var litt "kvass" tidligere.

Kan tenke meg at det ikke var godt at alle maste på deg om at du måtte spise, og at alle trodde at du kastet opp maten fordi du faktisk spiste.

Men venninnen min spiser nesten ikke i det hele tatt.

Kanskje kan det for noen være like vanskelig å spise mer enn de trenger enn det er for andre å spise mindre enn de trenger.

Håper iallefall at du har det bedre nå.

Jeg veier 56 kg nå og er helt fornøyd med det. Men maten kan fremdeles være vanskelig å få ned i perioder og masing gjør det ikke bedre.

Men venninna di trenger nok hjelp. Men hvis hun vil og ikke greier å få i seg nok mat, kan det være lurt å prøve ernæringstilskudd. 6 Fortimel om dagen, dekker ernæringsbehovet sa ernæringsfysiologen til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er venninnen min som ikke spiser. Ikke MEG. Jeg har andre problemer!

Det jeg skrev under Dorthes innlegg var til Dorthe, ikke deg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

heisann. Når det gjelder dette tilfellet så tror jeg det ville være best i første omgang å ta en telefon til pårørende altså foreldre eller søsken og forklare bekymringen din og spørre hvordan de oppfatter situasjonen.Ikke si at du tror at hun er anorektiker men at du er rimelig bekymret over at hun ikke ser ut til å spise noe.Da har iallefall du gjort ditt Hun drar kanskje hjem en gang i blant og da må de ha sett noe.Vet ikke om jeg ville trodd på det hun sier at mat ikke er en del av behandlingen hos sosionomen. Kanskje det er det men at hun ikke vil si det. Kanskje er heller ikke stoffskifte normalt heller.

regn med at du ikke kommer til å bli en populær veninne på en stund hvis du går til dette steget og hun får vite det men hvis du ikke gjør noe frykter jeg at du snart ikke har noen veninne i det hele tatt.

lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bli borte

Det jeg skrev under Dorthes innlegg var til Dorthe, ikke deg... :-)

Sorry..

Er visst ikke helt på riktig frekvens...

PMS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. Når det gjelder dette tilfellet så tror jeg det ville være best i første omgang å ta en telefon til pårørende altså foreldre eller søsken og forklare bekymringen din og spørre hvordan de oppfatter situasjonen.Ikke si at du tror at hun er anorektiker men at du er rimelig bekymret over at hun ikke ser ut til å spise noe.Da har iallefall du gjort ditt Hun drar kanskje hjem en gang i blant og da må de ha sett noe.Vet ikke om jeg ville trodd på det hun sier at mat ikke er en del av behandlingen hos sosionomen. Kanskje det er det men at hun ikke vil si det. Kanskje er heller ikke stoffskifte normalt heller.

regn med at du ikke kommer til å bli en populær veninne på en stund hvis du går til dette steget og hun får vite det men hvis du ikke gjør noe frykter jeg at du snart ikke har noen veninne i det hele tatt.

lykke til videre

Å blande inn familien kan lage store bølger og få alvorlige konsekvenser. Det kan skape langt flere problemer enn det løser. Kommer hun på kant med familien er det ikke så lett å ordne opp i.

Tar man kontakt med fastlege eller annen behandler har hun mulighet til å bytte om alt skulle skjære seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å gi beskje til fastlegen, men du kan ikke regne med noen annonymitet.

Hvis hun går til behandling, bør vel behandleren kjenne til problemet?

Hvordan vet du forresten hva hun veier? I hvilken sammenheng har hun fortalt det? Går det an å snakke med henne selv før du går videre til tredieperson?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bli borte

Det går fint å gi beskje til fastlegen, men du kan ikke regne med noen annonymitet.

Hvis hun går til behandling, bør vel behandleren kjenne til problemet?

Hvordan vet du forresten hva hun veier? I hvilken sammenheng har hun fortalt det? Går det an å snakke med henne selv før du går videre til tredieperson?

mvh

Jeg har sett på badvekten min når hun har veid seg at hun veier 38kg.

Og badevekten min er ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Å blande inn familien kan lage store bølger og få alvorlige konsekvenser. Det kan skape langt flere problemer enn det løser. Kommer hun på kant med familien er det ikke så lett å ordne opp i.

Tar man kontakt med fastlege eller annen behandler har hun mulighet til å bytte om alt skulle skjære seg.

mvh

ok kanskje du har rett i det. Jeg tenkte at kanskje familien hadde en god del innflytelse hvis hun virkelig hadde rotet seg inn i anoreksihelvete. At de kanskje hadde en mulighet til å hjelpe henne hvis de fikk greie på situasjonen. For hvis det virkelig er så ille så får de jo greie på det før eller siden.

men hva kan fastlegen gjøre om man tar en bekymringsmelding? kan de tvinge henne til å komme? eller har man lov til å ringe fastlegen/legen og prate om denne jenta uten at man bryter taushetsreglene?

bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ansvarsfraskrivelse

ok kanskje du har rett i det. Jeg tenkte at kanskje familien hadde en god del innflytelse hvis hun virkelig hadde rotet seg inn i anoreksihelvete. At de kanskje hadde en mulighet til å hjelpe henne hvis de fikk greie på situasjonen. For hvis det virkelig er så ille så får de jo greie på det før eller siden.

men hva kan fastlegen gjøre om man tar en bekymringsmelding? kan de tvinge henne til å komme? eller har man lov til å ringe fastlegen/legen og prate om denne jenta uten at man bryter taushetsreglene?

bare lurer

Tror det kommer an på om man er under behandling eller ikke.

Dersom man går hos psykiater vil man kunne bli tvangsinnlagt dersom man kommer under en viss bmi. Dette pga at psykiateren ikke kan ta ansvaret for denne personen lenger.

Sånn er det i mitt tilfelle iallefall. Kommer jeg under en viss vekt åker jeg rett inn på tvang. Selv om jeg er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok kanskje du har rett i det. Jeg tenkte at kanskje familien hadde en god del innflytelse hvis hun virkelig hadde rotet seg inn i anoreksihelvete. At de kanskje hadde en mulighet til å hjelpe henne hvis de fikk greie på situasjonen. For hvis det virkelig er så ille så får de jo greie på det før eller siden.

men hva kan fastlegen gjøre om man tar en bekymringsmelding? kan de tvinge henne til å komme? eller har man lov til å ringe fastlegen/legen og prate om denne jenta uten at man bryter taushetsreglene?

bare lurer

Fastlegen kan ikke gi opplysninger om en pasient. Det vil være brudd på taushetsplikten.

Men fastlegen kan ta imot opplysninger om en person. (Også om at man tror vedkommende bør tvangsbehandles.) Det kan en annen behandler også, f.eks. sosionom. Fastlegen vil vanligvis opplyse sin pasient om hva h*n har fått av opplysninger og fra hvem. (Om legen har plikt til dette er jeg usikker på.) H*n har ingen taushetsplikt i forhold til 'opplyseren'.

Hvis fastlegen da vurderer pasientens situasjon så alvorlig at tvangsinnleggelse er påkrevd, kan h*n få satt i gang denne prosessen. Det kan om nødvendig bety at lege kommer hjem til pasienten. (Detaljene kjenner jeg ikke.)

Iblant kan familien være rette plass og henvende seg. Men mange vil oppleve det som en alvorlig krenkelse om nære venner sladrer til foreldrene. Kan være mye lettere å bli uvenner med en lege.

Enkelte har et så distansert forhold til sin familie at familien aldri finner ut de er alvorlig syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på badvekten min når hun har veid seg at hun veier 38kg.

Og badevekten min er ikke feil.

Vet hun om at du vet hva hun veier, eller 'smugkikket' du?

Jeg er enig med deg i at matmas i det daglige sansynligvis vil gjøre vondt verre.

Hva med å ta én alvorsprat med henne, hvis du ikke allerede har gjort det. Der du ærlig deler din bekymring for henne.

Hvis ikke det fører til noe som helst er det kanskje fornuftig å ta kontakt med sosionomen hun går til eller fastlegen hennes. Hun vil da sansynligvis bli sint på deg. (Det har du vel allerede tenkt vel og lenge på.) Men hvis hun er så syk som du tror, vil alternative kunne bli mye verre.

Håper du kan finne en løsning som er til god hjelp for din venninne. Og at vennskapet også holder.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Venninnen din har en alvorlig spiseforstyrrelse, anorexi, med en BMI på 13,1.

Hun burde forlengst vært under spesiell behandling for sin sf hos en spesialist.

Ja, du kan henvende deg til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...