Gå til innhold

Lærevansker etter depresjoner?


Gjest Nevermore

Anbefalte innlegg

Gjest Nevermore

Er på vei opp igjen etter en ganske tung depresjon, og regner meg som ganske "frisk". Synes jeg har vært heldig som har kommet meg såpass opp. Desverre er det enkelte ting som plager meg.

Depresjonene kom mellom to skoleår på videregående, og klarte dermed å gjøre kål på det siste skoleåret mitt. Jeg lærte ikke stort, og merker det daglig ettersom jeg er lærling og i full jobb nå. Det virkelige problemet ligger imidlertid i det at jeg ikke klarer hverken å lære eller huske. Fra den ene dagen til den andre kan det jeg har lært forsvinne sporløst. Og skulle det først feste seg, glemmer jeg det fort igjen.

Noen som har opplevd noe lignende, og som vet om det kan behjelpes på noen måte? Og eventuellt hvor lang tid jeg kan regne med at det vil vare?

Håper noen gidder å svare på et av de mindre viktige innleggene også.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Student

Jeg er ingen ekspert, har ikke engang selv vært deprimert, men jeg mener å vite at lærevansker og konsentrasjonsproblemer kan være ledd i en depresjon. Løsningsn er nok (dessverre) å ta tiden til hjelp, og fortsette behandlingen for depresjonen (jeg forstår det som at du ikke regner deg selv som helt frisk enda).

Et råd har jeg å gi: ta den tiden du trenger for å lære, ikke prøv å få med deg alt på en gang. Når du er kommet på etterskudd, er det veldig lett å fokusere på alt du burde ha lært allerde, og glemme det du faktisk kan. Dette har jeg lang erfaring med.

Og til slutt: jeg er absolutt ikke enig i at dette er et mindre viktig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevermore

Jeg er ingen ekspert, har ikke engang selv vært deprimert, men jeg mener å vite at lærevansker og konsentrasjonsproblemer kan være ledd i en depresjon. Løsningsn er nok (dessverre) å ta tiden til hjelp, og fortsette behandlingen for depresjonen (jeg forstår det som at du ikke regner deg selv som helt frisk enda).

Et råd har jeg å gi: ta den tiden du trenger for å lære, ikke prøv å få med deg alt på en gang. Når du er kommet på etterskudd, er det veldig lett å fokusere på alt du burde ha lært allerde, og glemme det du faktisk kan. Dette har jeg lang erfaring med.

Og til slutt: jeg er absolutt ikke enig i at dette er et mindre viktig innlegg.

Er nok ikke helt ferdig enda, men jeg er for frisk for krisepsykiatrien. Og da begynner det å koste peng. En ting som skaper dårlige utsikter er jo at jeg ikke har allverdens tid heller. Lærlingetiden varer desverre ikke evig. Er redd jeg ikke klarer fagprøven hvis jeg ikke begynner å lære snart.

Det ble mye negativt nå. Er i hvertfall glad noen tok seg tid til å svare. :)

Takk for rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Konsentrasjonsvansker er en av de vanligste symptomer på depresjon. Det kan ta lang tid før denne er helt som før igjen.

Om du får problemer med utdanningen, kan legen gi deg attest på at dette skyldes sykdom.

Ellers viser jeg til "student" sitt utmerkede svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Student

Er nok ikke helt ferdig enda, men jeg er for frisk for krisepsykiatrien. Og da begynner det å koste peng. En ting som skaper dårlige utsikter er jo at jeg ikke har allverdens tid heller. Lærlingetiden varer desverre ikke evig. Er redd jeg ikke klarer fagprøven hvis jeg ikke begynner å lære snart.

Det ble mye negativt nå. Er i hvertfall glad noen tok seg tid til å svare. :)

Takk for rådet.

Det føles som verden går under når man ikke klarer en eksamen, det vet jeg av egen, bitter erfaring. Heldigvis gjør den ikke det. (Det vet jeg også av erfaring.) Klarer du ikke fagprøven, kan du sikkert prøve på nytt. (Hvis ikke det er altfor håpløst å finne lærlingplass.) Det gjør det bare verre om du legger enda mer press på deg selv ved å si at nå MÅ jeg begynne å lære (også egen erfaring). Prøv heller å tenke som jeg har lært meg før en eksamen; jeg har gjort mitt beste, kan jeg det ikke nå får jeg heller prøve igjen. Det er ikke lett, men når jeg har klart det, har det faktisk hjulpet. Og husk å ta hensyn til at du har vært/er syk. Da kan du ikke forvente like mye av deg selv som når du er frisk.

Du har ikke mulighet for å utsette fagprøven? Da ville du fjerne mye press, og få mer tid.

Uansett: lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...