Gå til innhold

Folkehelsa advarer mot kosmetikk og tannkrem


Gjest vincent

Anbefalte innlegg

Gjest vincent

Bergen (NTB): Statens institutt for folkehelse ( http://www.folkehelsa.no/ ) anbefaler å stoppe salget av

tannkremer og kosmetiske produkter som inneholder det bakteriehemmende stoffet triklosan,

skriver Bergens Tidende.

Fokehelsa frykter at økt bruk av triklosan skal utvikle antibiotikaresistente bakterier.

Det har de siste årene vært økende bruk av triklosan, blant annet i tannkremer og deodoranter.

Folkehelsa er bekymret for denne utviklingen, og anbefaler i et brev til Statens Næringsmiddeltilsyn

(SNT) at en faglig utredning settes i verk der bruk av desinfeksjonsmidler og antiseptika utenfor

helsevesenet kartlegges.

Statens forurensningstilsyn (SFT) og SNT setter samtidig i gang kartlegging og delvis også kontroll

av kosmetikkproduktene i de store dagligvarekjedene. Kjedene har fått frist til 15. januar med å

redegjøre for hvilke produkter med bakteriehemmende midler de omsetter. I brevet blir de gjort

oppmerksom på at slike stoffer kan medføre betydelige helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at man ikke skal ødelegge den naturlige bakteriefloraen som finnes på kroppen. Utenom det gidder/orker jeg ikke å sette meg nærmere inn i denne treige saken.

Var jeg fæl nå Vincent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Det fleste fagfolk bifaller dette.

Det er flere grunner til å ikke bruke antibiotika på denne måten.

Vi er kanskje først og fremst bekymret for å dyrke frem stammer av antibiotika-resistente bakterier.

Det kan komme tider da vi gjerne vil råde over et bredt arsenal av potente antibiotika.

Dernest vet vi at lokalt bruk av slike stoffer lett gir overømfintlighet hos pasientene.

Vi risikerer altså høyst uønskede allergier.

Bakteriene er en del av vår normale flora av mikro-organismer i munnhulen. De gjør en del ugang som å medvirke til hull i tennene, til å være med å forårsake kronisk tannkjøttsbetennelse som kan gi tap av tenner og de er med på å lage dårlig ånde.

Når vi har behov for å bekjempe dem må vi likevel finne andre metoder enn det *tve-eggede* sverd lokalt bruk av antibiotika kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sølvreven

Det stemmer at man ikke skal ødelegge den naturlige bakteriefloraen som finnes på kroppen. Utenom det gidder/orker jeg ikke å sette meg nærmere inn i denne treige saken.

Var jeg fæl nå Vincent :-)

Hva er det du synes er så treigt med denne saken? Er ikke dette alvorlig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du synes er så treigt med denne saken? Er ikke dette alvorlig nok?

Joda, men jeg gadd altså ikke si mer enn det jeg gjorde. Det stemte imidlertid nokså godt------gjorde det ikke.

Dessuten fikk han svar av selveste eksperten, så da er det vel ikke mer å mase om, iallefall ikke på meg.

Slapp av, jeg tror helt sikkert Vincent tok det som en mann !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...