Gå til innhold

hageblomster, hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke grønne fingre her nei
Skrevet

Om jeg kjøper blomster og planter i jord på bakken, så trives og vokser dem.

Men dersom jeg kjøper blomster og setter i potter ute, så blir dem mer og mer puslete. nesten bladløse.

Hva gjør jeg galt??

Jeg passer på at de har drenering i pottene, slik at de ikke drukner.

Gjest ikke grønne fingre nei
Skrevet

Du kjøper for dårlig jord.

Kanskje.

Hmmmmm......hva anbefaler du da??

Skrevet

Sommerblomster i potter trenger mye gjødning.

Får dine nok?

Helst en gang i uka.

Skrevet

Hmmmmm......hva anbefaler du da??

Jeg har aldri fått en eneste plante til å leve lenger enn to uker, så mine råd bør man absolutt ikke høre på.

Har hørt at plantejorda på Plantasjen er helt ubrukelig.

Skrevet

Jeg har aldri fått en eneste plante til å leve lenger enn to uker, så mine råd bør man absolutt ikke høre på.

Har hørt at plantejorda på Plantasjen er helt ubrukelig.

Ja, i hvertfall de sekkene du får 60 kg jord til 100,-

Gjest bella bulimi
Skrevet

Det du gjør galt er at du ikke overlater arbeidet til noen andre :-P

Skrevet

Jevn tilgang på gjødsel (ikke for mye på en gang, gjødsle heller ofte). Ikke plante for tett. Husk å vanne ! PÅ varme dager må du vanne hver dag (eller helst kveld).

Plantene som står i bakken har tilgang på mer vann og næringsstoffer fra jorda rundt enn de som står i en liten potte.

Skrevet

Kanskje du har for små potter? Plantene dør lettere hvis pottene er for små.

Ellers støttes tidligere tips om å vanne ofte nok og å gjødsle. Flytende næring som helles i vannkanna er enkelt og greit.

Og så vil resultatet avhenge av hvor mye/lite sol du har. Står blomstende på et skyggefult sted f.eks., så bør du velge blomster som trives best i skyggen.

Eller dersom det er meget solrikt og du ikke er så flink meg vanningen, kan du velge planter som tåler tørke ekstra godt.

På en del planter må man dessuten knipe av blomstrene etter avblomstring for at det skal komme nye/flere.

Tips: les nøye på lappen på hagesenteret evt spør om hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...