Gå til innhold

NHD/Andre overfølsomhet ovenfor lyder


Gjest sensitiv

Anbefalte innlegg

Gjest sensitiv

har et stort problem. Blir gal av spesielle lyder. spesielt kroppslyder, lyden av støvsugeren, vann som renner fra springen og unger som skriker når jeg er ute på senteret. Disse lydene driver meg til vanvidd og gir meg sterk angst. Dette er noe jeg har strevd med siden jeg var liten og som bare har blitt værre med årene. Finnes det noen forklaring på hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er ingen ekspert, men det tyder på at du har et svært sensitivt nervesystem. Kanskje det er lurt å ta en samtale med fastlegen om problemet. Intet problem er for lite til å få belyst hvis det en plage...Fins sikkert hjelp å få.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Kjære deg! Som du ser i innlegget under lider jeg av noe som heter hyperakusis.Hyperakusis kan ha flere årsaker og blir omtalt på litt forskjellige måter alt etter hva som blir vektlagt,og hvor du finner kunnskapen.Søk gjerne på ordet.

Imidlertid,når jeg leser innlegget ditt får jeg en fornemmelse av noe annet.Er det bare disse situasjonene hvor lyden er uutholdelig? Hvordan reagerer du på lyder som ligner veldig?Om lyden er svak eller sterk,har det noe å si? Reagerer du alltid like sterkt?Kommer angsten fort når du hører disse lydene?Og det siste og litt vanskelige spørsmålet;Vet du om du har blitt utsatt for traumer av noe slag som barn?Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensitiv

Kjære deg! Som du ser i innlegget under lider jeg av noe som heter hyperakusis.Hyperakusis kan ha flere årsaker og blir omtalt på litt forskjellige måter alt etter hva som blir vektlagt,og hvor du finner kunnskapen.Søk gjerne på ordet.

Imidlertid,når jeg leser innlegget ditt får jeg en fornemmelse av noe annet.Er det bare disse situasjonene hvor lyden er uutholdelig? Hvordan reagerer du på lyder som ligner veldig?Om lyden er svak eller sterk,har det noe å si? Reagerer du alltid like sterkt?Kommer angsten fort når du hører disse lydene?Og det siste og litt vanskelige spørsmålet;Vet du om du har blitt utsatt for traumer av noe slag som barn?Vennlig hilsen bugge.

hei igjen Bugge

nei jeg har nok ikke blitt utsatt for overgrep av noe slag men har opplevd flere traumer opp gjennom oppveksten. Det som er det værste med lydene er at de distraherer meg. de ødelegger tankegangen min. det er som lydene "kjører seg fast". klarer ikke å distansere meg fra dem. om jeg er på forelesning og noen får en hostekule bak meg enten det er høyt eller ikke så klarer jeg ikke å følge med på hva foreleseren sier før vedkommende er ferdig med å hoste/nyse/hviske eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

hei igjen Bugge

nei jeg har nok ikke blitt utsatt for overgrep av noe slag men har opplevd flere traumer opp gjennom oppveksten. Det som er det værste med lydene er at de distraherer meg. de ødelegger tankegangen min. det er som lydene "kjører seg fast". klarer ikke å distansere meg fra dem. om jeg er på forelesning og noen får en hostekule bak meg enten det er høyt eller ikke så klarer jeg ikke å følge med på hva foreleseren sier før vedkommende er ferdig med å hoste/nyse/hviske eller hva det skulle være.

Vanskelig område dette her. Har du lest om hyperakusis og sett på om du kjenner deg igjen i beskrivelsene.Hos meg oppleves det mer som en uutholdelig smerte,når det er på det verste.Har du en lege eller terapeut ville jeg prøvd å beskrive i detalj(forbered deg grundig på forhånd) hvilke lyder som plager deg,mønster du kan se,sammenhengen med angst osv.Kanskje de kan finne ut om det er en nevrolog,øre/nese/hals-spesialist eller psykiater som kan hjelpe deg.Medisiner kan i hvertfall gjøre noe med et sensibelt nervesystem.

Vet du,i mange år trodde jeg at jeg led av angst for forsamlinger,delvis sosialangst,(siden jeg hadde mye angst generellt),til psykiateren min sier jeg har jo denne andre lidelsen.Da var det som om mange ting falt på plass,og ble så klare for meg.Nå synes jeg det er helt rart at jeg ikke skjønte det før.Men det er klart det har sammenheng med angst,siden jeg av og til blir helt frynsete på nervene av å bli "torturert" av lyder i perioder.Jeg har helt klart et veldig sensibelt nervesystem dessverre.

Håper du finner ut av det.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...