Gå til innhold

Top-general så tortur i Abu Ghraib

Sør

Anbefalte innlegg

"General Ricardo S. Sanchez overværede mishandling af fanger i Abu Ghraib, siger militæradvokat. Hæren sendte i december et brev til Røde Kors om, at fanger skjulte så vigtige oplysninger, at de ikke var beskyttet af konventionerne."

Kilde: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=320279

Det er "interessant" at de mener at de er over internasjonale lover og konvensjoner, og derfor kunne bruke tortur.

Det er nok det Osama bin Laden og Saddam Hussein mener også.

Tragisk, og en stor ulykke for demokrati og Menneskerettigheter, når de setter seg selv i samme klasse som Saddam Hussein og Osama bin Laden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Mr Kahn

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk

Og det nye her var hva?

Tidligere har du stilt den norske konge i regjering i samme "klasse" som Bin-laden, så det kommer vel ikke som noen selvfølge at den amerikanske regjering også blir.

---------------------------

Helt apropos: Du har fått med deg at den første krigsrettsak alt har vært holdt, og den første dom alt har falt over de som har plaget fangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det nye her var hva?

Tidligere har du stilt den norske konge i regjering i samme "klasse" som Bin-laden, så det kommer vel ikke som noen selvfølge at den amerikanske regjering også blir.

---------------------------

Helt apropos: Du har fått med deg at den første krigsrettsak alt har vært holdt, og den første dom alt har falt over de som har plaget fangene?

Jeg ser at du igjen forsøker å flytte fokus.

Det USAs handlinger har gjort har ødelagt mer for demokrati og Menneskerettighetene enn det bin Laden har klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Jeg ser at du igjen forsøker å flytte fokus.

Det USAs handlinger har gjort har ødelagt mer for demokrati og Menneskerettighetene enn det bin Laden har klart.

Ooppgjøret med de ansvarlige er et stjerneeksempel på et velfungerende demokrati og en ekte rotfestet rettstat.

At du, av alle ,holder på å gi en hel nasjon ansvaret for hva enkeltindivider foretar seg er selvsagt et lite paradoks, men vil bli husket til senere debbater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Hva du behørelig utelot og skrive er at påstanden er fremsatt av en enkeltstående soldat som til overmål selv er arrestert for mishandling av fanger. M.a.o. troverdighet lik null.

Slå opp i fremmedordboka og lær deg betydningen av ordet kildekritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooppgjøret med de ansvarlige er et stjerneeksempel på et velfungerende demokrati og en ekte rotfestet rettstat.

At du, av alle ,holder på å gi en hel nasjon ansvaret for hva enkeltindivider foretar seg er selvsagt et lite paradoks, men vil bli husket til senere debbater.

Du må vel være en av de siste som tror at noen folk, som før hadde jobbet på en kyllingfabrikk på landet i USA, fant på dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

Du må vel være en av de siste som tror at noen folk, som før hadde jobbet på en kyllingfabrikk på landet i USA, fant på dette selv?

Oi! Konspirasjonsteoretikeren Sør er i aksjon! La oss få høre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du behørelig utelot og skrive er at påstanden er fremsatt av en enkeltstående soldat som til overmål selv er arrestert for mishandling av fanger. M.a.o. troverdighet lik null.

Slå opp i fremmedordboka og lær deg betydningen av ordet kildekritikk.

*ler*

Jeg regner med du hadde argumentert slik under Nuremberg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Konspirasjonsteoretikeren Sør er i aksjon! La oss få høre mer.

Flere bortforklaringer og flytting av fokus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

*ler*

Jeg regner med du hadde argumentert slik under Nuremberg også?

Verre med deg som aldri har hørt om fraskyving av ansvar.

Flere konspirasjonsteorier du vil servere oss i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Flere bortforklaringer og flytting av fokus?

Jeg har ikke bortforklart, men snarere oppklart hva som er den vaklende kilden til dine anti-amerikanske oppgulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bortforklart, men snarere oppklart hva som er den vaklende kilden til dine anti-amerikanske oppgulp.

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre med deg som aldri har hørt om fraskyving av ansvar.

Flere konspirasjonsteorier du vil servere oss i dag?

Det er ikke kilden, men handlingene (fra Rumsfeld og nedover) det er noe i veien med.

Men det er klart at enkelte ønsker å skylde på budbringeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

Det er ikke kilden, men handlingene (fra Rumsfeld og nedover) det er noe i veien med.

Men det er klart at enkelte ønsker å skylde på budbringeren.

At soldater blir halvgale under stort press og lang tid i felten er urgammel lærdom fra alle kriger siden tidenes morgen, samme hvor mye du skulle ønske at ordren om tortur kom fra Bush personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At soldater blir halvgale under stort press og lang tid i felten er urgammel lærdom fra alle kriger siden tidenes morgen, samme hvor mye du skulle ønske at ordren om tortur kom fra Bush personlig.

Flott at du innrømmer det.

Det ville jo Bush & Rumsfeld (som ansvarlige) også vite, og derfor er de selvsagt skyldige.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Flott at du innrømmer det.

Det ville jo Bush & Rumsfeld (som ansvarlige) også vite, og derfor er de selvsagt skyldige.

Takk.

Hvorfor forlanger du at de visste noe du tydligvis ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forlanger du at de visste noe du tydligvis ikke vet?

Fordi de, i motsetning til meg, sitter som ansvarlige for hva de militære, som de kommanderer, gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Fordi de, i motsetning til meg, sitter som ansvarlige for hva de militære, som de kommanderer, gjør.

Bra du innrømmer at du er uvitende og dum, og at selv Bush vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du innrømmer at du er uvitende og dum, og at selv Bush vet mer.

Du har fremdeles ikke lært å lese, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

*ler*

Jo, jeg har lest og oppsummert at du ikke vet at soldater kan bli halvgale i krigssituasjoner, og gjøre overgrep på egen hånd uten at det nødvendigvis kommer ovenfra.

Jeg har også lest at du innbiller deg at sjefen alltid er ansvarlig for alt arbeideren gjør av gale ting på arbeidsplassen.

----------------------------

Du raller som vanlig rundt i din egen fantasiverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...