Gå til innhold

NHD, ung og utbrent, er det mulig?


Gjest perfeksjonist

Anbefalte innlegg

Gjest perfeksjonist

Er det mulig å være utbrent, selv når man ikke har kommet selv lenger enn til universitetet? Trodde det var bare godt voksne som ble det, folk som var i arbeidslivet, men på en test på dagbladet fikk jeg ganske høy poengsum, var "i faresonen" og viste "mange tegn på utbrenthet". Er det mulig at det er det som feiler meg, og ikke depresjon?

Hilsen en utslitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utbrenthet er en av de nye motediagnosene.

"Utbrenthet" er depresjon inntil det motsatte er bevist.

"For bli utbrent, må en først en gang ha vært tent."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbrenthet er en av de nye motediagnosene.

"Utbrenthet" er depresjon inntil det motsatte er bevist.

"For bli utbrent, må en først en gang ha vært tent."

Man må vel dermed kunne konkludere med at overarbeid/overanstrengelse kan føre til depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Man må vel dermed kunne konkludere med at overarbeid/overanstrengelse kan føre til depresjon.

Det finnes også en tilstand som heter sliten/utslitt. Den eksisterer også i 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prikking i hodet. Du er så sliten at du hørselhallusinerer. Du orker ikke besøke venner. Du finner på unnskyldninger på å ikke være sammen med noen for å prøve å sove. Du trener kanskje altfor mye. Eller du trener kanskje altform lite. Noe som igjen medfører angst og depresjon. Det er som skrevet flere faktorer som kan gjøre en utbrent. Ja, da kan du kalle deg utbrent med store BOKSTAVER:-) Oppsøk hjelp med engang. Det finnes mange slag antideppresiva som får hjelp på å ta seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perfeksjonist

Det finnes også en tilstand som heter sliten/utslitt. Den eksisterer også i 2001.

... men blir man tatt like seriøst dersom man går til en lege og sier: jeg er totalt utslitt, hverdagen er et ork?

Jo, det høres logisk ut... at man skal bli tatt på alvor. Er utbrenthet bare enda en "diagnose"? Man søker etter og vil ha en diagnose, fordi problemet da får et navn, og man slipper å bruke så energi på å forklare seg og "rettferdiggjøre" at man sliter?

Ok, jeg er totalt utslitt - igjen - setter for høye krav til meg selv. Selv om jeg er klar over det, klarer jeg ikke å endre det selv. Det kommer til å skje fler ganger. Det har skjedd med jevne mellomrom de siste 10 årene. (Nå er jeg 20).

Burde jeg oppsøke hjelp?

Eller tar jeg meg selv og mine problemer for alvorlig?

Hvor går grensen for hva det er meningen at et menneske skal takle selv, og når trenger man hjelp?

Hilsen en utslitt OG forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes også en tilstand som heter sliten/utslitt. Den eksisterer også i 2001.

Jo, det er forsåvidt greit nok. Men med tanke på at du setter likhetstegn mellom utbrenthet og depresjon, og det synes som om folk som blir "utbrent" ofte blir det pga. arbeidsbelastning, så kan man jo konkludere med at du mener at arbeidsbelastningen kan føre til depresjon. Eller kanskje arbeidsbelastning kan være en medvirkende/utløsende faktor for folk som er disponert for depresjoner(??).

En annen sak er kanskje at det som kalles "utbrenthet" ofte kan være at folk er sliten/utslitt/møkklei, men at "utbrent" høres finere ut (omtrent som den lettelsen det var for alle latsabber da Dysleksi ble kjent. Det hørtes jo bedre ut å ha Dysleksi, enn å måtte innrømme at man var lat eller manglet evner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...