Gå til innhold

Eddikskyllevann


Gjest en som håper hun gjør det riktige

Anbefalte innlegg

Gjest en som håper hun gjør det riktige

Hei!

Jeg har i de siste par årene slitt med soppinfeksjoner som har kommet igjen og igjen. Til slutt fikk jeg diflucan av legen og hadde perioder hvor jeg var bra innimellom. Men nå det siste halvåret har jeg fått problemer igjen, og har vært hos gynekolog. Hun sa det virka som det var en ubalanse både med sopp og med bakterier. Det kan jo ikke ha vært mye, for det slo ikke ut på prøvene! Men jeg har utflod og vondt ved samleie :( Jeg har tidligere prøvd Melkesyretabletter (Vivag), og opplevd at dette bare har gitt meg en kortvarig bedring av symptomene. Det gynekologen sa, var at jeg har en ubalanse i underlivet, og noe som vil fikse dette er å skylle med eddik-vann 2-3 ganger daglig i 2 mnd :o Det er fordi det er så surt at det vil fikse miljøet der nede visstnok. Stemmer dette eller? Jeg har nå blandet 1 dl eddik med 1 l vann og brukt en øreskylleballong. med dette har jeg spylt skjeden 3 ganger om dagen i en uke. Jeg synes kanskje jeg har blitt bittelitt bedre, men ikke noe sånn veldig. Dessuten synes jeg det er styrete å skulle holde på med dette stort lenger :/

Hva tror du/dere om dette? Er dette noe som virker? Har dere andre råd som kan hjelpe meg? Jeg har jo selvfølgelig fått forebyggende tips som å bruke bomullsundertøy, ikke såpe der nede ++

Hvor lenge må jeg gå på kuren?

Bør jeg rengjøre øreskylleballongen etter hver skylling (med hva?)?

Håper på litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Skjeden har normalt et stort innhold av melkesyrebakterier som gir et surt miljø og holder andre mikrober i skjakk. Det har nok liten hensikt å tilføre syre som eddikvann, men det er et gammelt ’kjerringråd’. Jeg vil dog ikke anbefale deg da det ikke er vitenskapelig vist at det hjelper. Vivag skal riktignok inneholde melkesyrebakterier, men også her savner god dokumentasjon for at det hjelper.

Hvis det virkelig er sopp som kommer tilbake, så har jeg følgende informasjon:

SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Kan det være bakteriell vaginose? Se informasjon:

BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos kvinner i fruktbar alder. Denne tilstanden medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier bla en type som betegnes Gardnerella kan vokse frem. (Denne bakterien finnes hos 10-30% og tilstedeværelse behøver ikke å bety at det foreligger BV). Det kan da komme denne unormale

lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer

tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med

en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som håper hun gjør det riktige

Skjeden har normalt et stort innhold av melkesyrebakterier som gir et surt miljø og holder andre mikrober i skjakk. Det har nok liten hensikt å tilføre syre som eddikvann, men det er et gammelt ’kjerringråd’. Jeg vil dog ikke anbefale deg da det ikke er vitenskapelig vist at det hjelper. Vivag skal riktignok inneholde melkesyrebakterier, men også her savner god dokumentasjon for at det hjelper.

Hvis det virkelig er sopp som kommer tilbake, så har jeg følgende informasjon:

SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Kan det være bakteriell vaginose? Se informasjon:

BAKTERIELL VAGINOSE

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos kvinner i fruktbar alder. Denne tilstanden medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier bla en type som betegnes Gardnerella kan vokse frem. (Denne bakterien finnes hos 10-30% og tilstedeværelse behøver ikke å bety at det foreligger BV). Det kan da komme denne unormale

lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart.

Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke

behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer

tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med

en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Men hva skal jeg gjøre da?? Jeg blir jo ikke bra :,( Ingen ting hjelper på meg annet enn kortvarig virkning *snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjelke

Men hva skal jeg gjøre da?? Jeg blir jo ikke bra :,( Ingen ting hjelper på meg annet enn kortvarig virkning *snufs*

Har du fått kostholdsråd? Jeg hadde sopp for mange år siden, og gynekologen begynte å snakke om kosthold.. Jeg var så ung da at jeg ikke gadd å høre etter *s* men skjønner jo nå at det kan ha en forebyggende virkning å forsure urinen.

Kanskje du kan ta C-vitamintilskudd? Evt drikke mye biola.

Bare tanker fra meg. Håper du finner en løsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...