Gå til innhold

Cipralex mot tvang?


Dory

Anbefalte innlegg

Jeg bruker nå cipralex 10 mg.

Synes ikke denne fungerer noe bra mot tvangen min. Isj.

Har noen noe erfaring med tvang og ulike medisiner? Har tidligerer brukt seroxat. Fikk mye bivirkninger av den, men den er kanskje best mot tvang?

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

jeg har ikke merket noen forbedrng på tvangstanker når det gjelder Cipralex men kanskje den er mest depresjonsdempende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

hei Dory! Det står ikke spesifisert at den skal være så virksom mot tvangslidelser i felleskatalogen,så langt jeg kan se.Men fontex og zoloft har tvangslidelser under indikasjoner.Kanskje de gir deg færre bivirkninger enn seroxat.Cipralex hjelper også mot angst(panikkangst,sosial fobi) foruten depresjoner.Ellers kan sikkert 10 mg være en for lav dose for mange som går på cipralex.Selv måtte jeg opp i 15. Hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bruker Fevarin, vet ikke om den hjelper da for det er mange år siden jeg begynnte med den...

Ellers har jeg brukt Anafranil før det, men det er jo ikke SSRI da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bruker Fevarin, vet ikke om den hjelper da for det er mange år siden jeg begynnte med den...

Ellers har jeg brukt Anafranil før det, men det er jo ikke SSRI da.

Ok, takk:) Jeg også har brukt Anafranil. Denne fungerte vel egentlig kjempebra tror jeg... Men legen ville at jeg skulle prøve en nyere medisin. Så da ble det cipralex...

Skal notere meg det merke du bruker:)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Dory! Det står ikke spesifisert at den skal være så virksom mot tvangslidelser i felleskatalogen,så langt jeg kan se.Men fontex og zoloft har tvangslidelser under indikasjoner.Kanskje de gir deg færre bivirkninger enn seroxat.Cipralex hjelper også mot angst(panikkangst,sosial fobi) foruten depresjoner.Ellers kan sikkert 10 mg være en for lav dose for mange som går på cipralex.Selv måtte jeg opp i 15. Hilsen bugge.

Takk for svar:)

Nei, jeg tittet etter jeg også nå. (Tenkte ikke på å se i felleskatalogen jeg...) Det står ikke tvang nei.

Så jeg må nok bytte merke.

Gleder meg allerede!:)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke merket noen forbedrng på tvangstanker når det gjelder Cipralex men kanskje den er mest depresjonsdempende?

Hei!

Takk for svar:) Jeg synes også den virker veldig bra mot depresjon.

Men har også fått mye tvangstanker tilbake, så jeg får vel bytte igjen. Men synes ellers cipralex er en veldig fin medisin:)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Virker mot tvang. Behandling av tvang krever ofte høyere doser.

Det var interessant.Hvor høy dose da? Hvorfor står det ikke i pakningsvedlegget? Er det kanskje ikke godt nok dokumentert siden den er nyere enn enkelte andre AD?Hilsen ei som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dosen ved tvang er ofte x 2-3 av hva en bruker ved depresjon.

Cipralex 10 mg tilsvarer ca Seroxat 30 mg.

Jeg gir mine OCD-pasienter Seroxat 60 - 80 mg.

Prøv en økning til 20 mg (etter drøfting med din behandler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!

Takk for svar:) Jeg synes også den virker veldig bra mot depresjon.

Men har også fått mye tvangstanker tilbake, så jeg får vel bytte igjen. Men synes ellers cipralex er en veldig fin medisin:)

Vennlig hilsen,

Så bra at NHD kom med sin ekspertise,for nå trenger du jo ikke i første omgang annet enn øke dosen(etter avtale med legen).Jeg har prøvd flere AD,men ingen som har gitt meg så lite bivirkninger,og det vil sikkert gå greit for deg å gå opp til 20 mg.Når jeg gikk fra 10 til 15 merket jeg det ikke engang.Håper det vil gjøre susen for deg. bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Dosen ved tvang er ofte x 2-3 av hva en bruker ved depresjon.

Cipralex 10 mg tilsvarer ca Seroxat 30 mg.

Jeg gir mine OCD-pasienter Seroxat 60 - 80 mg.

Prøv en økning til 20 mg (etter drøfting med din behandler).

1.Hvorfor står det ikke spesifisert at cipralex kan hjelpe mot tvangstanker/tvangshandlinger under indikasjoner i felleskatalogen?Mens det står under andre SSRI som fontex,zoloft og seroxat?

2.Betyr dette at alle SSRI,ev.andre former for AD kan hjelpe mot tvang bare dosen blir rett?Selv om det ikke er omtalt i felleskatalogen?

3.Og hva slags leger er det som setter noen på 10 mg cipralex mot tvang,når det tydeligvis er for lite.Er det ditt inntrykk(eller finnes det undersøkelser) på hvordan det står til til med kunnskaper hos primærlegene når det gjelder psykiske lidelser og rett medisinering? Gjøres det noe for å forbedre kunnskapen,siden det for mange er vanskelig å komme til hos en psykiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at NHD kom med sin ekspertise,for nå trenger du jo ikke i første omgang annet enn øke dosen(etter avtale med legen).Jeg har prøvd flere AD,men ingen som har gitt meg så lite bivirkninger,og det vil sikkert gå greit for deg å gå opp til 20 mg.Når jeg gikk fra 10 til 15 merket jeg det ikke engang.Håper det vil gjøre susen for deg. bugge.

Tusen takk:) Skal ha lege time og skal snart til min psyk. så da skal jeg ta opp dette med de:)

Håper det hjelper å øke dosen.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dosen ved tvang er ofte x 2-3 av hva en bruker ved depresjon.

Cipralex 10 mg tilsvarer ca Seroxat 30 mg.

Jeg gir mine OCD-pasienter Seroxat 60 - 80 mg.

Prøv en økning til 20 mg (etter drøfting med din behandler).

Takk for svar nhd:) Kunne ønsker du var min psyk in real life jeg:))

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...