Gå til innhold

Hva betyr ordet ufordragelig?

Carwing

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har med oppførsel å gjøre så om du har lært å oppføre deg ufordragelig hjemme så har det med oppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå ordboka:

ufordragelig: ufordra´gelig eg: som ikke tåles, nå bare: motbydelig, høyst utiltalende en u- maner / noen u-e typer

Det burde vera det motsette av fordragelig: fordra´gelig a2 fredelig, tolerant, omgjengelig et f- menneske .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke vemmelig når jeg ser ordet ufordragelig. Mer sånn hvordan en person oppfører seg. En ufordragelig, frekk unge, f eks. Eller et ufordragelig kvinnemenneske.

Ufordragelig...sånn til ikke å holde ut eller orke å være sammen med; uhøflig, uvennlig, usympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med oppførsel å gjøre så om du har lært å oppføre deg ufordragelig hjemme så har det med oppdragelse å gjøre.

Så det er mine foreldre som er skyld i at jeg er ufordragelig, og ikke min egen? Sånn litt på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frå ordboka:

ufordragelig: ufordra´gelig eg: som ikke tåles, nå bare: motbydelig, høyst utiltalende en u- maner / noen u-e typer

Det burde vera det motsette av fordragelig: fordra´gelig a2 fredelig, tolerant, omgjengelig et f- menneske .

Ja det sier seg jo selv! :-)

Man tager uttrykket "fordra", som vel de fleste bør vite hva betyr, og så snur man på flisa og gjør det til et adjektiv istedenfor et verb! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mine foreldre som er skyld i at jeg er ufordragelig, og ikke min egen? Sånn litt på spissen?

Nei, fordi det er opp til deg selv hvordan du vil oppføre deg. Om du ikke har lært høflighet hjemme kan du da lære det senere andre steder. Oppførsel er ikke arv eller gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi det er opp til deg selv hvordan du vil oppføre deg. Om du ikke har lært høflighet hjemme kan du da lære det senere andre steder. Oppførsel er ikke arv eller gener.

enig - det handler om observasjonsteknikk :) gjør som de andre gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...