Utålmodig mamma Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 HEI Har en gutt på 3 år som i påsken fikk utslett på hele kroppen, kløe i hud og hodebunn som resulterte i åpne sår. Matlysten har vært (og er) merkbart nedsatt, og i en kortere periode hørte vi stadig "Jeg har vondt i magen" når vi spiste. Han har siden fødselen hatt atopisk eksem, men ikke mer enn det vi har kunne holde i sjakk med litt kortison og fuktighetskrem. Han er nå testet for melk, egg, hvetemel m.m, (både blodprøver og prikktesting)men uten utslag. I 3 uker har vi utelatt egg og melk, sårene på kroppen er "lukket" med kremer og klagingen over magen er borte, men kløen i huden og stadig hovne øyne, rødmussete og nuppete utslett i ansiktet (virker brennende og varmt for så å bli ekstremt tørt og hardt) kommer og går. En dag utslett, den neste noe roligere,- kun utslett på huden. Ikke rennende nese,forkjølet e.l. Synes det er noe blassere på farge om morgenen og at det øker på utover dagen, men det er vanskelig å holde kontroll på "hvor var han...", "hva har han spist..." osv. Det er flere uker til neste legetime, og vi ser at dette plager. Dårlig søvn og redusert kosttilbud er ikke oppmuntrende i lengden. Vi bor på gård med flere forskjellige typer dyr - bør han testes mot dette? Hva med pollen og ulike plantearter? Kan han reagere på pollen i år mens den forrige våren var OK? Hvor lang tid går det før han kan få virkning av mateleminering? Når han utvikler allergi vil det da stadig dukke opp nye ting han ikke tåler, eller vil det "stoppe" med f.eks medisinering? Hva er det som er grunnen til at dette kommer nå i en alder av 3 år? Hvis det viser seg å være egg , melk e.l så har han jo tålt dette før! Tips om oppskrifter / nettadresse der man kan finne oppskrifter for allergikere mottas med takk! I følge hudlegen vil det neste som skal elemineres være hvetemel... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147768-utvikling-av-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikkodemus Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 ...høres ut som du beskriver utslettet sønnen min på snart to har. Han kler av seg om natten, og klør og klør og klør. Han fikk astma ca 9 mnd gammel, eksem enda tidligere, og reagerte kraftig andre gang han fikk penicillin. Hele kroppen hans var dekket av vablete, rødt utslett fra første dag av behandlingen, og vi fikk beskjed om å stoppe straks. Fikk en sterk allergimedisin, men likevel fortsatte utslettet å utvikle seg i mange dager etter at vi sluttet med penicillinen. Vet at han reagerer på såper, spesielt Natusan(den blir han "spedalsk" av), og vaskemidler...kanskje det er et problem for gutten din også? Det er vanskelig med allergi, jeg er selv allergisk mot alt mellom himmel og jord snart, og det er fryktelig hemmende og plagsomt. Det eneste rådet jeg kan gi deg er at du må være veldig forsiktig med å la sønnen din bli utsatt for ting han ikke tåler, for jo mer han blir utsatt for det, jo kraftigere blir ofte allergien. Jeg har ikke kunnet holde meg unna alt jeg er allergisk mot, og blir bare værre og værre. Her er noe av det jeg er allergisk mot: alle såper, deodoranter, hårprodukter, parfymer, vaskemidler, oppvaskmidler etc med lukt, støv fra mel, kanel osv, røyk, spesielt fra bål, maling, white-sprite ol, alle typer blomster, bjørk, burot, or, hassel, alle typer frukt og bær, unntatt banan rå grønnsaker, mandler, peanøtter, hasselnøtter får jeg allergisjokk av, midd, husstøv, alle typer dyr med pels, alle typer melkeprodukter...mm... Unner ingen å bli så ille, så pass godt på at ikke sønnen din kommer mye i kontakt med det han reagerer på.. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147768-utvikling-av-allergi/#findComment-939735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Kjære mamma For det første - dere må for all del IKKE eliminere hvetemel før det er gjort en grundig utredning på cøliaki. Jeg sier ikke at dette likner på eller kan være cøliaki, men cøliaki er en underkjent sykdom og kan gi seg mange forskjellige utslag så det er uhyre viktig å utelukke cøliaki før man begynner å eksperimentere med hvetemel. For det andre - han har negative prikktester og blodprøver på egg - da kan dere være nesten helt sikre på at han ikke reagerer på egg så det bør dere innføre i kosten igjen. Melk kan gi symptomer uten at allergiprøvene slår ut, og det kan hende dere må utelate melk noe lenger enn tre uker. Men hvis dere ikke ser vesentlig bedring etter en måned - prøv forsiktig med yoghurt og melk i mat. De plagene dere har sett kan ha med pollen å gjøre - i så fall burde han bli mye bedre allerede nå når bjørkeblomstringen er over. Han har neppe en vanlig pollenallergi når alle prøver er negative, men det er noen som reagerer på pollen med andre overfølsomhetsreaksjoner enn allergi. For meg høres det ikke ut som om dere behøver være redde for at han skal utvikle nye allergier - da han neppe er en typisk allergiker. Endel barn med atopisk eksem har ikke allergiog da har det ingen hensikt å utelukke fler og fler matvarer. Som sagt, ta kontakt med barnelege for å få en grundig utredning mht pollen og prøv med egg igjen, vent med melken og ikke eliminer hvete. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147768-utvikling-av-allergi/#findComment-941487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.