Stoffskifte Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Hei! Har en del spørsmal relatert til sykdommen lavt stoffskifte. Kan så lenge jeg kan huske,ha vært en frossenpinn.Selv med ullsokker foran peisen kan tærne være iskalde... Har også tørr hud. Spesiellt det siste året har problemene hopet seg opp,mitt største last har vært å huske..spesiellt kortidsminnet mitt har til tider vært urovekkende dårlig.Men også episoder en del tid tilbake er slettet fra minneboka.Til å begynne med ironiserte jeg det bort,og så humoren i det.Men til slutt brukte jeg så mye tid på å lete etter ting jeg hadde gjemt/glemt,at folk rundt meg begynte å reagere. Til og med barna har jeg glemt å hente... Tileggsproblemer er:Har også vansker for å fatte sammenhengen i en del setninger og samtaler.Føler meg egentlig i en del i min egen lille verden...I sosiale lag/sammenhenger hvor det er mye snakking og noe som foregår hele tiden,blir jeg veldig klar i hodetDa MÅ jeg legge meg ned på et helt stillt rom for å samle krefter igjen.Det føles som om jeg har blitt overstimulert.. Var hos doktoren og sjekket stoffskiftet mitt på januar,og det lød på:11,8 PÅ Mai var det:12,2. Leden syntes det var lavt,MEN det lå jo innenfor normalen,som er alt fra 12,0-24,0...... Jeg for min del tror at det som er normalt for en person ikke trenger å være normalt for andre.Jeg føler meg slettes ikke frisk,og tatt i betraktning min unge alder skal man vel ikke gå rundt og føle seg kisteferdig?... Det hører også med til historien at både min bestemor og mor har lavt stoffskifte.For to år siden hadde min mor stoffskifte på 12.Nå to år senere,og med tyroksin tabletter ligger det på 22.Hun er i mye bedre form nå. Har dessuten lest en bok om stoffskiftet,skrevet av Audhild Løhre.Den er å anbefale.Da falt alle brikker på plass. Kan akupunktur stimulere skjolbruskkjertelen? Hva synes dere at jeg i mitt tilfelle skal gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147777-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 For det første bør det taes utvidete prøver. T4 som er målt i ditt tilfelle er i nedre normalområde, men må sees i sammenheng med andre prøver, såkalt TPO og tSH. I tillegg bør prøvene gjentaes med noen måneders mellomrom, til samme tid på døgnet. Noen ganger kan det være riktig å prøve Thyroxin-tilskudd selvom prøvene er innenfor normalen; som du sier er normalområdet stort; kanskje har du hatt mye høyere verdier før. Det er viktig at du også vurderer sammen med legen din om du kan være deprimert. Konsentrasjonsvansker er et av de viktigste tegnene på dette. Dersom dette med hukommelsen er påfallende kan legen din vurdere en utredning av dette, kanskje en såkalt nevropsykologisk test. Har ikke hørt om at akupunktur kan hjelpe lavt stoffskifte. Still evt. spørsmålet til Dr Bruset i forum for alternativ-medisin her i DOL. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147777-stoffskifte/#findComment-940485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.