Gå til innhold

anngående innlegg på Sol

Anbefalte innlegg

Gjest sol_bruker

Det er et innlegg der skrevet av Camilla som mener at det bare er svake folk som tar selvmord og at hun ikke kan forstå hvorfor folk velger den utveien. Jeg har prøvd å gi noen forklaringer men vet jo ikke om det stemmer for alle som har ønsket å ta livet av seg. er dere enig at de som tar livet av seg i utgangspunktet er svake? og kan man i det hele tatt forsvare selvmord?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147786-anng%C3%A5ende-innlegg-p%C3%A5-sol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Ja, man kan forsvare selvmord. Noen gjør det av tanke på familie og venner. Dersom de har en sykdom som utvikler seg og ikke vil at noen skal behøve å oppleve det f.eks. Selvmord blir som en konsekvens av en slik problemstilling ikke en feig eller svak utvei. Noen ganger er det et svar på at man rett og slett ikke takler livet, at man ikke ser andre utveier enn selvmord. Mener at man ikke skal kunne påstå at selvmord er en feig/svak handling, da det trengs mere mot og større desperasjon for å utføre det, enn det de fleste av oss heldigvis må behøve å kjenne. Man skal også passe seg for å glorifisere selvmord.

Gjest Både ja og nei!

Jeg kan si meg både enig og uenig i dette utsagnet...

Uenig fordi når man er så langt nede at man velger å ta selvmord, så ser man bare ikke noen annen løsning akkurat på dette tidspunktet...

Er enig fordi det finnes andre bedre måter å takle ting på enn å ty til noe så drastisk.. Det betyr jo også at man er svak og ikke har overskudd og psyke nok til å kjempe meg

elise-linnea

Ja, man kan forsvare selvmord. Noen gjør det av tanke på familie og venner. Dersom de har en sykdom som utvikler seg og ikke vil at noen skal behøve å oppleve det f.eks. Selvmord blir som en konsekvens av en slik problemstilling ikke en feig eller svak utvei. Noen ganger er det et svar på at man rett og slett ikke takler livet, at man ikke ser andre utveier enn selvmord. Mener at man ikke skal kunne påstå at selvmord er en feig/svak handling, da det trengs mere mot og større desperasjon for å utføre det, enn det de fleste av oss heldigvis må behøve å kjenne. Man skal også passe seg for å glorifisere selvmord.

Min mening er at når det gjelder noe så komplekst som selvmord og hva som har foranlediget en så desperat og definitiv løsning, så blir det så veldig feil å være så bastant. Men det er vel sjelden er god løsning for de som blir igjen? Døden er så definitiv og så er det ingen angremulighet..........for den plagede er dette en befrielse, men det skjønner man kanskje ikke hvis man ikke har vært "der" selv.

Å fordømme noen som er død av selvmord er grusomt gjort mot de pårørende, men det er viktig å jobbe for å få ned dødstallene! Større åpenhet og mindre fordømmelse, både for syke og friske kunne vært en lettelse, tror jeg. Og så må det jo ikke være så vanskelig å få hjelp av helsevesenet!!!! Syns det er grusomt å oppleve å bli avvist på legevakta når jeg er så psykotisk og suicidal, det har jeg opplevd flere ganger. Uten "nettverket" av venner og familie og mitt eget mot til å tørre å si ifra om at jeg har det dårlig, har reddet meg. Det kunne vært meg......og det skammer jeg meg ikke over å si! Det gjør meg hverken værre eller bedre enn før.

Til sist må jeg også si at man ikke skal forskjønne selvmordet som løsning. Det er synd at slike holdninger får gjøre seg sterke i noen miljøer. Jeg tviler på at de som er døde ville det, egentlig? Ville de ikke heller levd og hatt det godt? Men de sluttet å tro på at det kunne bli sånn igjen, tror jeg. Derfor er det så viktig å bevare HÅPET. Om en ikke klarer det selv, er det stor hjelp at medmennesker hjelper til med å holde håpet og motet oppe..........

Gjest sol_bruker

Min mening er at når det gjelder noe så komplekst som selvmord og hva som har foranlediget en så desperat og definitiv løsning, så blir det så veldig feil å være så bastant. Men det er vel sjelden er god løsning for de som blir igjen? Døden er så definitiv og så er det ingen angremulighet..........for den plagede er dette en befrielse, men det skjønner man kanskje ikke hvis man ikke har vært "der" selv.

Å fordømme noen som er død av selvmord er grusomt gjort mot de pårørende, men det er viktig å jobbe for å få ned dødstallene! Større åpenhet og mindre fordømmelse, både for syke og friske kunne vært en lettelse, tror jeg. Og så må det jo ikke være så vanskelig å få hjelp av helsevesenet!!!! Syns det er grusomt å oppleve å bli avvist på legevakta når jeg er så psykotisk og suicidal, det har jeg opplevd flere ganger. Uten "nettverket" av venner og familie og mitt eget mot til å tørre å si ifra om at jeg har det dårlig, har reddet meg. Det kunne vært meg......og det skammer jeg meg ikke over å si! Det gjør meg hverken værre eller bedre enn før.

Til sist må jeg også si at man ikke skal forskjønne selvmordet som løsning. Det er synd at slike holdninger får gjøre seg sterke i noen miljøer. Jeg tviler på at de som er døde ville det, egentlig? Ville de ikke heller levd og hatt det godt? Men de sluttet å tro på at det kunne bli sånn igjen, tror jeg. Derfor er det så viktig å bevare HÅPET. Om en ikke klarer det selv, er det stor hjelp at medmennesker hjelper til med å holde håpet og motet oppe..........

må si at jeg synes det var veldig godt svart. Det var vel noe sånt noe jeg kunne tenke meg å svare på sol-innlegget

thinkerbell

det var et klokt svar

Annonse

Gjest uten signatur

Ingen hanvite hva de ville gjort hvis de hadde hatt samme livssituasjon og samme problemer som den som tar selvmord. Derfor er det umulig å svare. Vi er alle ulike, med ulike forutsetninger.'

JEG tror ikke de er svakere enn oss som holder ut. De har bare hatt mindre flaks, har kanskje ikke hatt godt støtteapparat, har opplevd mye mer vondt eller er rett og slett født med dårligere gener enn oss som klorer oss fast. DET er ikke å være svak!

Er ensom blir arbeidsledig automatisk en dårligere arbeidstager enn en som fortsatt har jobb?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...