jiipp Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 jeg er en jente på 28år som plages med ekstraslag på hjerte. jeg snakket med det til en lege, men han lyttet og sa jeg ikke skulle bry meg om det. Har ikke husket å ha hatt så mye av det før, men rett før jul da jeg skulle begynne å trene meg opp etter to svangerskap merket jeg på en ganske hard sykkeltime at jeg fikk noen raske ekstraslag før hjertet hentet seg inne igjen. etter trening hadde jeg en del ekstraslag før jeg skulle legge meg og i hvile. dvs slike ekstraslag som kommer som et litt ekstra hardt dunk. jeg har nå vært instruktør for harde høypuls timer hvor jeg må ta meg virkelig ut, og under trening de siste gangene merket jeg at hjertet hadde et par raske ekstraslag: dunk-dunk-dunkdunkdnukdunk-dunk-dunk.jeg er nå "redd" for å ha disse timene igjen, redd for at hjertet liksom plutselig skal stoppe. Etter treningen er det også noe ujevn puls. en gang rundt nyttår merket jeg det samme da jeg hadde sex. hadde drukket litt så vet ikke om dette påvirker også. Jeg har tatt en slik kort ekg, men den viste helt fint. når legen lyttet mente han det var litt ujevnt me tilsa at det var fordi jeg var nervøs. Jeg har hørt at det finnes "gode/dårlige" ekstraslag og at det er helt normalt i hvile å ha noen av disse. Men jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til disse ekstraslagene under trening der liksom hjertet må hive etter pusten for å følge med i økt tempo. Er det viktig å finne ut av om jeg har typen farlige ekstraslag? Min far har gjennom hele tiden tatt-pulsen og regner med at han har ujevn puls i hvile siden han gjør dette. Han er 50 og går på medisiner for atrieflimmer. Han har hatt anfall der det akkurat i siste liten gikk over til å bli normalt før de måtte sjokke. Mamma sin far døde av hjertet tidlig, og vi har høyt kolesterol i begge familier. lenge siden jeg målte , men da på ca 5 og no. spiser sunt røyker ikke men har lyst å kutte ut trening der jeg merker disse dunkene. jeg skal ha fem av disse timene som jeg altså er instruktør for. Bør jeg holde meg unna? Tror du jeg er i ferd med å få atrieflimmer og at dette er arvelig? Jeg er så engstelig for at dette er skikkelig farlig og at hjertet kan stoppe under trening. Fikk ikke sagt denne ekstraslag under trening-problematikken til legen, for det er jo mest vanlig at det går bort under trening. Det er kun under disse meget anstrengende timene jeg har kjent det. på egen roligere trening tror jeg ikke jeg har merket det. ellers, uten om trening kan det gå ca en uke uten at jeg registrer ekstarslag men de under hvile har jeg også regelmessig. har hørt om syklister som har farlige hjerteekstraslag under trening som måtte slutte å trene. Veeeeldig glad for svar - og setter stor pris på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147810-uregelmesig-hjerterytme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
msv Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Som du er inne på i ditt innlegg,behøver uregelmessig hjerterytme slett ikke være så dramatisk som det høres ut/virker. Er ikke lege,men har en jobb som bla. er relatert til det du spør om. Atrieflimmer/uregelmessig hjerterytme/urelmessig puls er ofte psykisk bet. Det er ofte ikke av det gode,at man blir så fokusert på dette at man måler pulsen i tide og utide. Det er heller ikke så dramatisk som det høres ut,at faren din unngikk å bli "sjokket i siste liten". Veldig ofte opplever man at folk får igjen sinus rytme,når de kommer under trygge forhold på en med overvåknings avd. Det hører også med til unntakene at "hjertet plutselig stopper"! Er du engstelig og tenker mye på dette,syntes jeg du skal gå til din lege,få et 24 t EKG. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147810-uregelmesig-hjerterytme/#findComment-944049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jiipp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Som du er inne på i ditt innlegg,behøver uregelmessig hjerterytme slett ikke være så dramatisk som det høres ut/virker. Er ikke lege,men har en jobb som bla. er relatert til det du spør om. Atrieflimmer/uregelmessig hjerterytme/urelmessig puls er ofte psykisk bet. Det er ofte ikke av det gode,at man blir så fokusert på dette at man måler pulsen i tide og utide. Det er heller ikke så dramatisk som det høres ut,at faren din unngikk å bli "sjokket i siste liten". Veldig ofte opplever man at folk får igjen sinus rytme,når de kommer under trygge forhold på en med overvåknings avd. Det hører også med til unntakene at "hjertet plutselig stopper"! Er du engstelig og tenker mye på dette,syntes jeg du skal gå til din lege,få et 24 t EKG. jamen er du gal, det tør jeg jo ikke. jeg vil jo bare være frisk. iikke syk med et slik apparat på sleng!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147810-uregelmesig-hjerterytme/#findComment-944105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Svar til -jiipp. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et døgn. Noen har få slike og kan merke hvert eneste av dem, mens andre kan ha flere tusen uten at de merker noe som helst. Det er således store individuelle forskjeller i hvordan dette oppleves. Fenomènet ekstraslag (ekstrasystoli på fagsproget) er så godt som alltid helt uskyldig, og spesielt hos personer som forøvrig har et normalt hjerte. Det er enkelte ting som kan provosere slike slag, f.eks. mye kaffe, røyking, mental stress, uregelmessig liv/søvn, etc. Dårlig treningstilstand påvirker også dette, men det synes ikke å gjelde for ditt vedkommende. Folk som er kvalifisert som instruktører på ditt nivå pleier å være spreke. Det at man får ekstraslag etter avsluttet trening (i den såkalte restitusjonsfasen) er ganske vanlig, men ekstraslagene pleier å bli borte under fysisk belastning og så lenge den varer. Hvis dette blir et tiltagende problem for deg vil du kanskje best få ro i sjelen hvis du får det objektivt vurdert. Det skjer best ved hjelp av en legevurdering, basert på en vanlig klinisk undersøkelse, samt to mer spesielle tester : en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) på ergometersykkel eller tredemølle, samt det vi kaller en Holter-monitorering, hvor ekstraslagvirksomheten i løpet av et helt døgn registreres og karakteriseres. Det beste er om du klarer å bearbeide dette for deg selv, men blir det et tiltagende problem vil det bli lettere å få hele saken ut av tankene ved å få det objektivt vurdert. Det at din far har uregelmessig puls p.g.a. forkammerflimmer,bør du informere din lege om, fordi vi har visse holdepunkter for at enkelte rytmeforstyrrelser kan være genetisk bundet. Men- det viktigste er at du får tilbake erkjennelsen om at du har et friskt hjerte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147810-uregelmesig-hjerterytme/#findComment-948061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.