Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo har foretatt radonmåling i huset sitt og fikk oppgitt verdier langt over akseptabel grense. Årsmiddelverdi på barnerommet: 984 b/m3. I stua: 590 b/m3.

Hvor lenge må man være eksponert for slike verdier før vi snakker om reell helsefare? Vi har bodd i vårt hus i tre år, og skal vel bo der ca tre år til. Bør vi foreta målinger hos oss også, og sette inn tiltak så raskt som mulig?? Naboen ble i allefall veldig skremt, og vurderer å flytte fra huset fordi han er redd tiltak blir for kostnadskrevende.

Fortsetter under...

Skrevet

Tror det er ganske overstyrt p flytte pga. dette. Virkemidlene er bruker på å få vekk radonen fra huset er enkle og billige.

Men jeg ville målt mitt eget hus hvis jeg var deg.

Vi bor i et område med mye radon, vi har bodd i to hus på dette stedet, og har hatt måling begge gangene!

mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Oftest er det kun kjeller det er farligst å oppholde seg i. i noen hus ser man helt normale verdier i 1. og 2. etasje. Synes imidlertid det er rimelig at dere også får gjennomført en undersøkelse, så slipper dere å leve i det uvisse. Er ikke sikker på hvilken strålemengde over hvor lang tid som regnes som helseskadelig. Statens institutt for strålehelse eller Folkehelse-instituttet vil kunne gi svar på dette. Førstnevnte vil også kunne være behjelpelige med retningslinjer for utbedringer av huset. Spør evt de som utfører målingene om råd også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...