saltus Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 En nabo har foretatt radonmåling i huset sitt og fikk oppgitt verdier langt over akseptabel grense. Årsmiddelverdi på barnerommet: 984 b/m3. I stua: 590 b/m3. Hvor lenge må man være eksponert for slike verdier før vi snakker om reell helsefare? Vi har bodd i vårt hus i tre år, og skal vel bo der ca tre år til. Bør vi foreta målinger hos oss også, og sette inn tiltak så raskt som mulig?? Naboen ble i allefall veldig skremt, og vurderer å flytte fra huset fordi han er redd tiltak blir for kostnadskrevende. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Tror det er ganske overstyrt p flytte pga. dette. Virkemidlene er bruker på å få vekk radonen fra huset er enkle og billige. Men jeg ville målt mitt eget hus hvis jeg var deg. Vi bor i et område med mye radon, vi har bodd i to hus på dette stedet, og har hatt måling begge gangene! mvh 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Oftest er det kun kjeller det er farligst å oppholde seg i. i noen hus ser man helt normale verdier i 1. og 2. etasje. Synes imidlertid det er rimelig at dere også får gjennomført en undersøkelse, så slipper dere å leve i det uvisse. Er ikke sikker på hvilken strålemengde over hvor lang tid som regnes som helseskadelig. Statens institutt for strålehelse eller Folkehelse-instituttet vil kunne gi svar på dette. Førstnevnte vil også kunne være behjelpelige med retningslinjer for utbedringer av huset. Spør evt de som utfører målingene om råd også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.