Gå til innhold

Forskjellen på kaffe latte og café au lait?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

serendipity

Cafe au Lait er opprinnelig et fransk fenomen hvor man kombinerer mørk filterkaffe med steamet melk. Må ikke nødvendigvis ha et lag av skum.

Her i Norge er det litt forvirring rundt forskjellen mellom caffe latte og cafe au lait. Dette fordi det er veldig forskjellig hva man får som cafe au lait når man bestiller det. Noen setter likhetstegn mellom caffe latte og cafe au lait, mens andre fokuserer på den runde bollen som serveringsmåte og bruker espresso som basis istedenfor mørk filterkaffe.

Cafe au Lait kan altså være basert på enten espresso eller mørk filterkaffe, og kan være med eller uten skum. Bør serveres i rund bolle for å gi den rette følelsen.

Gjest Pricilla

Cafe au Lait er opprinnelig et fransk fenomen hvor man kombinerer mørk filterkaffe med steamet melk. Må ikke nødvendigvis ha et lag av skum.

Her i Norge er det litt forvirring rundt forskjellen mellom caffe latte og cafe au lait. Dette fordi det er veldig forskjellig hva man får som cafe au lait når man bestiller det. Noen setter likhetstegn mellom caffe latte og cafe au lait, mens andre fokuserer på den runde bollen som serveringsmåte og bruker espresso som basis istedenfor mørk filterkaffe.

Cafe au Lait kan altså være basert på enten espresso eller mørk filterkaffe, og kan være med eller uten skum. Bør serveres i rund bolle for å gi den rette følelsen.

Cafe latte får man jo i sånne drink-lignende glass... Og lang skje..

au lait i rund kopp? men er det noe forskjell på smaken? Det betyr jo det samme, bare på forskjellige språk...

au lait i rund kopp? men er det noe forskjell på smaken? Det betyr jo det samme, bare på forskjellige språk...

Ja ikke sant? Det betyr det samme! :-)

Og i Norge er vi så opptatt av at det bare skal være slik eller sånn. Men jeg har vært MYE i Fr.rike, og også en del i Italia, og der serveres det stort sett likt - i kopp med skål under!

Ihvertfall når man betsiller det på de mer "tradisjonelle" restaurantene/kafeene. Men de ultrakuuule kaffebarene følger sikkert "internasjonal forventing" selv der! *S*

Annonse

Gjest mor i juni

Caffe latte er italiensk, latte betyr melk.

Cafe au lait er vfransk, au = med, lait = melk.

På spansk heter det så vidt jeg vet cafe con leche! :-)

Ja, ikke sant - kaffi og mjølk.

Uff, at alt skal være så fiint nå om dagen. *tsk tsk* :-)

serendipity

Jeg tror Caffe Latte skal lages med espresso som basis, mens cafè au lait også kan lages med annen mørk pulverkaffe. Hvordan de blir servert TROR jeg er av underordnet betydning, men det er "regler" bransjen har laget seg. Men de kjennetegnes ofte også på måten de serveres. Latte har jeg sett servert på flere måter. Mens au lait "utelukkende" blir servert i relativt store kopper/krus.

serendipity

Ja ikke sant? Det betyr det samme! :-)

Og i Norge er vi så opptatt av at det bare skal være slik eller sånn. Men jeg har vært MYE i Fr.rike, og også en del i Italia, og der serveres det stort sett likt - i kopp med skål under!

Ihvertfall når man betsiller det på de mer "tradisjonelle" restaurantene/kafeene. Men de ultrakuuule kaffebarene følger sikkert "internasjonal forventing" selv der! *S*

Se mitt innlegg til Pricilla. Jeg tror ikek serveringsmåten er det viktigste, det er "normer" som bransjen har laget. Det som er viktig er at Latte skal lages med espresso som basis. Au lait kan også lages med annen mørk pulverkaffe som basis...(tror jeg)

Ja, ikke sant - kaffi og mjølk.

Uff, at alt skal være så fiint nå om dagen. *tsk tsk* :-)

Ja, det blir som de nå etterhvert så gamle vitsene om at vaskehjelp nå skal hete parkettkosmetolog etc! :-)

Men når det gjelder kaffe/melk-varianter så må jeg si at min favoritt faktisk er varm melk med en skvett kaffe oppi! *S* Hvis ikke så tar jeg kaffe'n "bar"! :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...