Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Bergen sier vi i alle fall "min mor å di"

Fortsetter under...

Skrevet

det sier vi da på østlandet og (vestfold)..jeg iallefall..selv om jeg bor på sørlandet for tida ;)

Jeg kjenner mange vestfoldinger, men kan aldri huske å ha hørt dette brukt der. Så det er vel så ymse med vanene! :-)

Gjest Sørlending-Lolanda
Skrevet

ja, det er vanlig

Gjest nord norge nord norge
Skrevet

I nord norge sier vi gamlingan

Skrevet

I nord norge sier vi gamlingan

Ja, det er jo i grunnen like greit! :-))

Der jeg kommer fra sier man av og til "sjølingan".

Skrevet

Mamma og dei er jo mer enn mamma og pappa. Det betyr mamma, pappa, søsken, svigersøsken, tantunger, onkelunger. Alle de som bor i nærheten av hverandre.

Det er i hvertfall slik jeg bruker uttrykket.

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

Hender jeg sier mamma og de hvis jeg snakker om alle i familien :o) Eller mormor og de... Onkel og de...

Men jeg er ikke fra Sørlandet.

Gjest javeldå
Skrevet

Hm, har aldri tenkt over det, men jeg har også alltid sagt "mor og de".

Er fra Stavanger.

Ja, "mor å di" er vanlig i Stavanger. Der er en frisør (tror eg det e) her i distriktet et sted som heter "ossår å di".

Skrevet

Ja, "mor å di" er vanlig i Stavanger. Der er en frisør (tror eg det e) her i distriktet et sted som heter "ossår å di".

He he, morsomt navn på en frisør. :)

Pappa Bjørn
Skrevet

Hun bryllupsdama på TV er jo så gjennomført dum at hun sikkert ikke husker at det heter pappa. Hun omtaler kjæresten som " han fyren som fikk det te å kribbbbble i magen".

Skrevet

Hun bryllupsdama på TV er jo så gjennomført dum at hun sikkert ikke husker at det heter pappa. Hun omtaler kjæresten som " han fyren som fikk det te å kribbbbble i magen".

eller snarere: til å kribbbble SÅ SINNSYKT i magen!" *lol*

Gjest malun
Skrevet

Æ e` fra sørlandet, og kan bekrefte at det æ sånn det ska` sies på vår dialekt.

"mamma og de"

He-he!

Æ har vært veldi fornøyd med at Bente har vært på TV og snakka kav kræstiansansk.

De fleste kristiansandere på tv er så avslebne og snakker et alt for "pent" sørlandsk:

Mette Marit, John Bernander - skam dær`!

Ja, denne bryllupsdama er jo en ambassadør enhver landsdel kan være stolt av...

:oP

Gjest ska på besøg te jane å di (f.eks.)
Skrevet

Hihi.. er fra stavangerområdet. Sier nok "mamma å di", ja... Merkelig i grunnen, men slik er det.

Annonse

Skrevet

Hehehe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...