Gjest anouschka78 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg har stått på lamictal nå i ca.tre mnd. Den første tiden virket medisinen veldig bra, men nå siste mnd. har jeg blitt veldig deprimert igjen. Jeg fikk ny diagnose samtidig med lamictal (bipolar depresjon) og følte vel egentlig at jeg svevde den første tiden selv på lav dose. Poenget er at fastlegen min nekter meg å ta en blodprøve på serumkonsentrasjonen i blodet. Han synes også at 100 mg er nok tydeligvis. Jeg er livredd for at jeg skal få utslett i min opptrapping og må slutte, men hele veien har jeg trappet opp 25mg annenhver uke. (Vil jo ikke slutte!) Jeg mener jeg må høyere i dose. Hvordan trappe opp? Kan ikke fastleger noe om dette? Jeg har sluttet hos psykiater og psyk.sykepleier. Syntest det gikk så bra i starten...Kan du svare NHD? Er i villede og veldig langt nede. Har gått fra ADHD diagnose(muligens veldig feil..) til bipolar og er egentlig ganske forvirret. Hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guert Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei 100 mg lamictal er veldig sjelden høy nok dose. De fleste må opp i 3- 400 mg. Man bør opp i en serumkonsentrasjon på mellom 15 og 25. En ofte brukt opptrappingsplan er: 5mg morgen og 5 mg kveld 10 + 10mg 25 + 25mg 50 + 50mg 100 + 100mg (måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen) 200 + 200 mg (ny måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen) Serumkonsentrasjon pleier da ofte å ligge på c.a 20. Opptrapping hver 14. dag. NHD vil sikkert anbefale raskere opptrapping i begynnelsen (starte på 25mg), det tror jeg ikke er lurt. Mange og særlig i USA har måttet slutte med Lamictal p.g.a bivirkninger som følge av for rask opptrapping i startfasen. Utslett kommer som _regel_ i løpet av de 8 første ukene etter oppstart. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/#findComment-942013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare spør Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei 100 mg lamictal er veldig sjelden høy nok dose. De fleste må opp i 3- 400 mg. Man bør opp i en serumkonsentrasjon på mellom 15 og 25. En ofte brukt opptrappingsplan er: 5mg morgen og 5 mg kveld 10 + 10mg 25 + 25mg 50 + 50mg 100 + 100mg (måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen) 200 + 200 mg (ny måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen) Serumkonsentrasjon pleier da ofte å ligge på c.a 20. Opptrapping hver 14. dag. NHD vil sikkert anbefale raskere opptrapping i begynnelsen (starte på 25mg), det tror jeg ikke er lurt. Mange og særlig i USA har måttet slutte med Lamictal p.g.a bivirkninger som følge av for rask opptrapping i startfasen. Utslett kommer som _regel_ i løpet av de 8 første ukene etter oppstart. mvh NHD sier det som står i Felleskatalogen. 25 mg i to uker 50 mg i to uker 100 mg i to uker Opptrapping deretter med maks 50 mg per uke. Videre sier han at 200 mg er den vanligste dosen, og at en skal måle serumkonsentrajon etter minst en uke på denne dosen. Det er produsenten som lager felleskatalogteksten, og Statens legemiddelverk, SLK, godkjenner den. Hva skulle motivet være for feil anbefalinger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/#findComment-942019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guert Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 NHD sier det som står i Felleskatalogen. 25 mg i to uker 50 mg i to uker 100 mg i to uker Opptrapping deretter med maks 50 mg per uke. Videre sier han at 200 mg er den vanligste dosen, og at en skal måle serumkonsentrajon etter minst en uke på denne dosen. Det er produsenten som lager felleskatalogteksten, og Statens legemiddelverk, SLK, godkjenner den. Hva skulle motivet være for feil anbefalinger? Hei De anbefaler ikke feil men trolig ut fra egne forskningsresultater (Glaxo Smith Kline). Men enkelte leger har bedre erfaringer med andre opptrappingsregimer. Jeg har sett at NHD har skrevet at 200 mg er en vanlig dose. Andre steder har han skrevet at serumkonsentrasjonen bør være mellom 15 og 25, det blir den veldig sjelden på 200 mg. En dose på 200 mg gir ikke sjelden en serumkonsentrasjon på c.a 10. det er for lavt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/#findComment-942075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anouschka78 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hei De anbefaler ikke feil men trolig ut fra egne forskningsresultater (Glaxo Smith Kline). Men enkelte leger har bedre erfaringer med andre opptrappingsregimer. Jeg har sett at NHD har skrevet at 200 mg er en vanlig dose. Andre steder har han skrevet at serumkonsentrasjonen bør være mellom 15 og 25, det blir den veldig sjelden på 200 mg. En dose på 200 mg gir ikke sjelden en serumkonsentrasjon på c.a 10. det er for lavt. mvh Takk! Dette ble jeg klokere av! Bra det er noen som kan mer om dette enn fastlegen. Har nå ringt klinikken jeg hører til og bedt de hjelpe meg til jeg er oppe i riktig dose. (Legen min har en tendens til å bli sur hvis jeg tramper han på foten.) Ble kjempe glad for svarene dere har gitt. THANX!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/#findComment-942244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.