Gå til innhold

Lamictal og opptrapping hos fastlege

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Jeg har stått på lamictal nå i ca.tre mnd. Den første tiden virket medisinen veldig bra, men nå siste mnd. har jeg blitt veldig deprimert igjen.

Jeg fikk ny diagnose samtidig med lamictal (bipolar depresjon) og følte vel egentlig at jeg svevde den første tiden selv på lav dose. Poenget er at fastlegen min nekter meg å ta en blodprøve på serumkonsentrasjonen i blodet. Han synes også at 100 mg er nok tydeligvis. Jeg er livredd for at jeg skal få utslett i min opptrapping og må slutte, men hele veien har jeg trappet opp 25mg annenhver uke. (Vil jo ikke slutte!) Jeg mener jeg må høyere i dose. Hvordan trappe opp? Kan ikke fastleger noe om dette? Jeg har sluttet hos psykiater og psyk.sykepleier. Syntest det gikk så bra i starten...Kan du svare NHD? Er i villede og veldig langt nede. Har gått fra ADHD diagnose(muligens veldig feil..) til bipolar og er egentlig ganske forvirret.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148037-lamictal-og-opptrapping-hos-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Guert

Hei

100 mg lamictal er veldig sjelden høy nok dose. De fleste må opp i 3- 400 mg. Man bør opp i en serumkonsentrasjon på mellom 15 og 25.

En ofte brukt opptrappingsplan er:

5mg morgen og 5 mg kveld

10 + 10mg

25 + 25mg

50 + 50mg

100 + 100mg (måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen)

200 + 200 mg (ny måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen)

Serumkonsentrasjon pleier da ofte å ligge på c.a 20.

Opptrapping hver 14. dag.

NHD vil sikkert anbefale raskere opptrapping i begynnelsen (starte på 25mg), det tror jeg ikke er lurt.

Mange og særlig i USA har måttet slutte med Lamictal p.g.a bivirkninger som følge av for rask opptrapping i startfasen. Utslett kommer som _regel_ i løpet av de 8 første ukene etter oppstart.

mvh

Gjest bare spør

Hei

100 mg lamictal er veldig sjelden høy nok dose. De fleste må opp i 3- 400 mg. Man bør opp i en serumkonsentrasjon på mellom 15 og 25.

En ofte brukt opptrappingsplan er:

5mg morgen og 5 mg kveld

10 + 10mg

25 + 25mg

50 + 50mg

100 + 100mg (måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen)

200 + 200 mg (ny måling av serumkonsentrasjon etter 1 uke på denne dosen)

Serumkonsentrasjon pleier da ofte å ligge på c.a 20.

Opptrapping hver 14. dag.

NHD vil sikkert anbefale raskere opptrapping i begynnelsen (starte på 25mg), det tror jeg ikke er lurt.

Mange og særlig i USA har måttet slutte med Lamictal p.g.a bivirkninger som følge av for rask opptrapping i startfasen. Utslett kommer som _regel_ i løpet av de 8 første ukene etter oppstart.

mvh

NHD sier det som står i Felleskatalogen.

25 mg i to uker

50 mg i to uker

100 mg i to uker

Opptrapping deretter med maks 50 mg per uke.

Videre sier han at 200 mg er den vanligste dosen, og at en skal måle serumkonsentrajon etter minst en uke på denne dosen.

Det er produsenten som lager felleskatalogteksten, og Statens legemiddelverk, SLK, godkjenner den.

Hva skulle motivet være for feil anbefalinger?

Gjest Guert

NHD sier det som står i Felleskatalogen.

25 mg i to uker

50 mg i to uker

100 mg i to uker

Opptrapping deretter med maks 50 mg per uke.

Videre sier han at 200 mg er den vanligste dosen, og at en skal måle serumkonsentrajon etter minst en uke på denne dosen.

Det er produsenten som lager felleskatalogteksten, og Statens legemiddelverk, SLK, godkjenner den.

Hva skulle motivet være for feil anbefalinger?

Hei

De anbefaler ikke feil men trolig ut fra egne forskningsresultater (Glaxo Smith Kline).

Men enkelte leger har bedre erfaringer med andre opptrappingsregimer.

Jeg har sett at NHD har skrevet at 200 mg er en vanlig dose. Andre steder har han skrevet at serumkonsentrasjonen bør være mellom 15 og 25, det blir den veldig sjelden på 200 mg.

En dose på 200 mg gir ikke sjelden en serumkonsentrasjon på c.a 10. det er for lavt.

mvh

Gjest anouschka78

Hei

De anbefaler ikke feil men trolig ut fra egne forskningsresultater (Glaxo Smith Kline).

Men enkelte leger har bedre erfaringer med andre opptrappingsregimer.

Jeg har sett at NHD har skrevet at 200 mg er en vanlig dose. Andre steder har han skrevet at serumkonsentrasjonen bør være mellom 15 og 25, det blir den veldig sjelden på 200 mg.

En dose på 200 mg gir ikke sjelden en serumkonsentrasjon på c.a 10. det er for lavt.

mvh

Takk!

Dette ble jeg klokere av! Bra det er noen som kan mer om dette enn fastlegen.

Har nå ringt klinikken jeg hører til og bedt de hjelpe meg til jeg er oppe i riktig dose. (Legen min har en tendens til å bli sur hvis jeg tramper han på foten.) Ble kjempe glad for svarene dere har gitt.

THANX!!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...