Gå til innhold

Hvordan få "tykkere hud"?


Gjest ensom og skjør

Anbefalte innlegg

Gjest ensom og skjør

Er så skjør og tynnhudet. Tåler ikke så mye av andre mennesker. Blir lett ødelagt av mennesker som ikke er så hyggelige mot meg eller kommer med sårende bemerkninger. Hvordan kan jeg bli mer "barket"? Må jeg ta medisiner? Tør ikke være sosial på grunn av min skjørhet. Er veldlig følsom og var på andre mennesker. Føler meg ensom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe har kankje med å fokusere og gruble for mye på skjørhet, sårbarhet og sårethet?

Når barn er trette, slitne og missfornøyde hyler de opp noe voldsomt for den minste skramme.

Er de derimot opptatt av noe kjekt, kan de tåle det utroligste.

Tror dette prinsippet følger oss inn i våre voksne liv. En del ting kan det være hensiktsmessig å øve seg i å se bort ifra og rett og slett blåse i.

Skulle noe av dette stemme for deg er det sikkert bare en bit av sannheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje terapi og etterhvert en form for gruppeterapi, når du er mer klar for det. Delta på aktiviteter med andre mennesker om du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trassasa

Jeg går på antidepressiva (Cipralex) og lamictal mot det samme.

Men jeg tror det beste er å konstant minne seg selv på at ting ikke er det verste som kan skje. Tenke på alt som er bra i verden, tenke at man tross alt har det bedre enn de fleste. Men pass på at du ikke får dårlig samvittighet fordi du likevel føler deg sårbar. Smerte er relativt og toleranse er så og si en vanesak. I alle fall i lengden. Men dette er jo bare min er faring, og den er også relativ. Men jeg er sikker på en ting! Og det er at andre aldri kan tro så dårlig om deg som du selv tror at de gjør.

Med en gang du slapper av og kommer folk i møte så vil de gjengjelde det. Helt sant!

Ønsker deg alt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tykkere hud kan du få ved psykoterapi, individuelt,men kanskje helst i grupper.

Du kan også få det ved å ta et SSRI (Cipralex/Cipramil, Seroxat, Zoloft, Fontex, Fevarin). Selvsagt også ved kombinasjonen av SSRI og psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ensom og skjør

Tykkere hud kan du få ved psykoterapi, individuelt,men kanskje helst i grupper.

Du kan også få det ved å ta et SSRI (Cipralex/Cipramil, Seroxat, Zoloft, Fontex, Fevarin). Selvsagt også ved kombinasjonen av SSRI og psykoterapi.

Takk! Går i terapi og håper det vil hjelpe meg over tid. Sliter en del med depresjon og angst. Skal kanskje begynne med gruppeterapi. Trenger sosial trening for å bli sterkere regner jeg med. At mye ligger der - i hvordan man skal beskytte seg mot andre og ikke bli så såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ensom og skjør

Noe har kankje med å fokusere og gruble for mye på skjørhet, sårbarhet og sårethet?

Når barn er trette, slitne og missfornøyde hyler de opp noe voldsomt for den minste skramme.

Er de derimot opptatt av noe kjekt, kan de tåle det utroligste.

Tror dette prinsippet følger oss inn i våre voksne liv. En del ting kan det være hensiktsmessig å øve seg i å se bort ifra og rett og slett blåse i.

Skulle noe av dette stemme for deg er det sikkert bare en bit av sannheten.

mvh

Jo, dette stemmer nok for meg. Men det er akkurat som om jeg liker å ligge under dyna/teppet og beskytte meg mot omverdenen og gruble over hva den og den mente med det og det. Har vært arbeidsledig i over ett år nå og tør ikke søke jobb på vanlig måte på grunn av mine problemer. Tenker nå på å begynne med attføring.Synes ikke det er lett å bare gå ut og leve livet. Har liksom ikke det rette verktøyet eller psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jo, dette stemmer nok for meg. Men det er akkurat som om jeg liker å ligge under dyna/teppet og beskytte meg mot omverdenen og gruble over hva den og den mente med det og det. Har vært arbeidsledig i over ett år nå og tør ikke søke jobb på vanlig måte på grunn av mine problemer. Tenker nå på å begynne med attføring.Synes ikke det er lett å bare gå ut og leve livet. Har liksom ikke det rette verktøyet eller psyken.

Når dette griper så inn i livet ditt og livskvaliteten din,hva har du å tape på å prøve medisiner? Kanskje er det det som skal til for å hjelpe deg på vei,sammen med terapi.Prøver du det ikke,får du aldri vite om det er sant.Jeg presser kanskje litt nå,men det er gjort i beste mening.Cipralex er bl.a.et godt førstevalg ved et antidepressiva.Hjelper mot både angst og depresjon,og mange synes det har lite bivirkninger.Jeg tror jeg kunne vært i din situasjon uten hjelp fra både medisiner og terapi.Vennlig hilsen bugge som ønsker at du skal få et bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...