Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist en bakteriell vaginose, men ennå ikke fått bekreftet hva slags bakterie. Jeg har prøvd zidoval vaginalkrem uten effekt, og i stedet fått dalacin vaginalkrem. Om denne ikke virket skulle jeg bare ta en ny kur om en måneds tid. Partneren min har også fått behandling i tablettform. Det jeg nå lurer på er hvilken effekt antibiotikaen har på barnet (3 mnder) som jeg ammer da det står i felleskatalogen at kremen ikke bør brukes under amming. Slik jeg har forstått det så kan kremen ha mindre effekt enn tablettform, derfor risikerer jeg å gjenta behandlingen flere ganger.

En annen ting er at jeg er plaget av vond smak i munnen som gjør at jeg til tider brekker meg. Smaken er ganske lik lukten nedentil. Da vil vel en lokalbehandling nedentil ikke ha effekt på dette. Hva anbefales å gjøre i dette tilfellet? Hadde det vært bedre å få en tablettkur på tre dager slik som partneren min og kutte ut ammingen i disse dagene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148122-antibiotikaamming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Zidoval har en konsentrasjon i melken som svarer til det som finnes i serum. Dette er meget lavt ved vanilg behandling med krem. Du bør ikke ta en langvarig behandling, men en eventuell gjentagelse av behandlingen skulle ikke gjøre noe skade. Det er vanlig med en spesiell lukt ved bakteriell vaginose, noe som beskrives som fiskelukt. Hvorvidt det er også noe vond smak er jeg ikke sikker på, men det synes ikke urimelig. Det er en fornuftig tanke at om ikke lokalbehandling virker bør man forsøke tablettkur. Du bør i alle fall få resept på antibiotika for en slik behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148122-antibiotikaamming/#findComment-942915
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...