Gå til innhold

antidepressiva + alkohol


Gjest Undrende jente

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende jente

Har det noe å si når på døgnet man tar medisinen i forhold til kombinasjon med alkohol? Jeg tar medisinen på kvelden, ca halv ti (efexor depot, 75 mg) og det er jo gjerne på kveldstid man drikker alkohol.... Har dette noe å si?

Har hørt forskjellige synspunkter og erfaringer i forhold til alkoholdrikking når man går på AD. Jeg skjønner at det kan være store individuelle forskjeller og at man må prøve seg frem. Men er ikke ens reaksjoner på denne kombinasjonen også avhengig av lidelsens alvorlighets grad og forløp? Hva med dose?? Tenker at det vil være forskjell om jeg har gått på 300 mg efexor f.eks i forhold til 75 såm nå? Og hvilke forhold man har til alkohol fra før av spiller vel kanskje en rolle også?

Jeg er snart 28 år og har vært student i mange år og dermed vant til å drikke en del og har pleid å tåle en del også.Har ikke pleid å drikke meg skikkelig full men har godt kunne drukket over en flaske vin før bytur og et par drinker ute feks. Jeg er kun 1.60 høy og veier ca 55 kg så kan dette begrenser jo hvor mye jeg tåler også da ;)

Jeg skjønner at jeg må være mye mer forsiktig når jeg går på efexoren men jeg lurer på om jeg kun kan regne med å tåle ett eller to glass?? Har ikke gått på AD før og aldri vært plaget med psykiske lidelser heller.

Er en veldig ressursterk person som rett og slett har møtt veggen og dermed havnet i dette uføret. Har gått på medisinen i snart 6 uker nå og føler at det hjelper noe. Har ikke den samme fysiske angstfølelsen og er ikke like urolig og anspent som jeg har vært de siste 5 mnd. Håper medisinen kan hjelpe meg å komme meg over dette. Går også til psykiater men føler at han ikke helt er den "rette" for meg... Kanskje litt for mye av den "gamle" skole med et Freudiansk syn på psyken... Trenger nok noen som er litt mer "up to date" i forbindelse med stress og utbrenthet osv. Men får kanskje ny så håper det blir bedre.

Dette ble plutselig litt langt :) Deler gjerne erfaringer med andre i samme situasjon!! Selv om dette halvåret har vært det værste i mitt liv så har det også gitt meg MYE livserfaring som jeg kan ta med meg videre og hjelpe andre med!

Håper noen har noen synspunkter... BUGGE, du har alltid noe klokt å si ;)

Undrende jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Efexor (2x75mg). Et par glass vin har gått helt greit for min del. Men dette er jo individuelt.

Bruker 150ml efexor, har ved et par anledninger tatt fem seks halvlitere, da har jeg følt at det er nok og har gått over på vann. Føler ikke at dette har vært noe problem for meg. Det eneste som kan skje er at det tar lenger tid før man får noen virkning. LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver er dette svært individuelt.

I perioder med endring av medisindoser er det best og sikrest å ikke røre alkohol. Både for å unngå kraftige reaksjoner, og for å vite hva some er hva i forhold til bivirkninger.

Når man er "etablert" på den riktige dosen kan man prøve seg forsiktig fram. Begynn med kun et glass i løpet av en kveld å se hvordan det går. Så kan man etter hvert eventuelt trappe opp. Det er helt umulig å vite helt sikkert hvordan man reagerer, så det er absolutt verdt en forsiktig start.

Selvsagt er psykiske problemer, AD og flatfyll en elendig kombinasjon. Men det var jo ikke det du var ute etter heller.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...